Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-29, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Jo, det håller jag med om. Vi gör en badjak-liknande chilipasta där man friterar vitlök, schalottenlök och torkad chili i rapsolja för att sedan kyla av oljan och mixa de krispiga grönsakerna fint tillbaka i oljan med lite socker och vinäger. Men det tar två dagar och är tidskrävande. Inget man gör hemma.

Soja, miso och liknande koji-fermenterade produkter är några exempel på smaksättare som är för komplicerade och resurskrävande för att göra ens i ett modernt restaurangkök.

Snyggt!
Miso gör jag själv hemma, men inte på krogen.

Förra stället jag körde på gjorde vi allt sånt själv.
Hade en källare som var klockren för fermenteringar, picklingar och syrning.

Det är ett toppmodernt kök, och det funkade utmärkt.
Citera
2020-05-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Umami är ju en grundsmak som stötts och blötts.
Att det är modernt sen länge är ju inget snack. Funnits över 100 år som vedertaget.
Alla letar bakom syran i citron som har fått gå tills man skönjer sötman, var hittar jag umamin?
Mycket umami i soya. Mycket umami i .... puh..!! Umami i allt. Nånstans.

Jag funderar.
Alla har lagat kryddstark mat. Alla har preppat med syra. I viss asiatisk mat är sötma tydlig.

Finns här någon som lagar mat och oavkortat tänker;
Idag skall jag laga en umamistinn rätt som passar alla utmärkt!!

Ge mig gärna exempel på vad som är umami i absolut första hand i en lycklig maträtt.
Och där alla andra grundsmaker är underordnade.

Exempel på typiska härliga rätter styrda av umami.

Som alternativ till alla tips från de asiatiska köken så kan du ju göra något med tryffel. Tryffel har en väldigt umamirik smak och doft. Vill du att det ska vara grejen så håll det enkelt: god pasta, lite parmesan, en klick smör, svartpeppar och en driva nyriven tryffel.
Citera
2020-05-30, 00:29
Medlem
Återgår till ämnet. Spaghetti Puttanesca, nästan bara umami-rika ingredienser förutom pastan: Tomat, sardeller, kapris, oliver, parmesan.
Citera
2020-05-30, 14:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Som alternativ till alla tips från de asiatiska köken så kan du ju göra något med tryffel. Tryffel har en väldigt umamirik smak och doft. Vill du att det ska vara grejen så håll det enkelt: god pasta, lite parmesan, en klick smör, svartpeppar och en driva nyriven tryffel.

Låter som rikligt m umami.

Citera
2020-05-31, 09:59
Bannlyst
Citat:

Synd att göra den på vanlig vetepasta, då drunknar umamin lite.
Tänk att göra den på schupfnudeln istället för ”vanlig” pasta.
Där snackar vi umamistyrt i alla delar.
Citera
2020-05-31, 10:17
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Får mig att tänka på denna tryffel-scen från Ripley's Game: https://www.youtube.com/watch?v=XJhSYAMtr84

Funkar det att göra så på restaurang? Istället för att be om mer salt så ber man om mer umami.
Citera
2020-05-31, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Får mig att tänka på denna tryffel-scen från Ripley's Game: https://www.youtube.com/watch?v=XJhSYAMtr84

Funkar det att göra så på restaurang? Istället för att be om mer salt så ber man om mer umami.

Det funkar absolut att be om mer tryffel på den typen av restaurang.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in