2020-05-25, 10:38
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
En kväll i september ifjol satt hon ensam hemma i marklägenheten när hon plötsligt hörde oväsen i mörkret utanför fönstren. Sedan gick det snabbt. Den okände mannen kastade blomkrukor omkring sig, han sprutade vatten och slutligen slog han sönder en ruta och tog sig in till den skräckslagna åldriga kvinnan.
Hon flydde så fort hon kunde, ut ur hemmet och vidare till en granne.

Först när polisen kom till platsen lugnade han ner sig. Och när de förde bort honom sa han:
”Förlåt, förlåt, jag ville inte skada någon.”
35-åringen erkände i rätten allt att han lastades för, men hävdade att han inte skulle straffas eftersom han trodde att han befann sig i nöd, att han var tvungen att fly in till den 92-åriga kvinnan för att komma undan verkliga eller inbillade förföljare.

Vid händelsen var 35-åringen så påverkad av narkotika att han blev allvarligt psykiskt sjuk. Men när han inför rättegången genomgick en psykiatrisk undersökning bedömdes han vara frisk.
Därmed blir det inte aktuellt med vård heller.

För den 92-åriga kvinnan är resonemanget lite bakvänt. Konstigt.
– Han försatte ju sig själv i den situationen genom att knarka, har han inget eget ansvar för det?

HD, 25.maj

Stackars kvinna - att driva in pengar från den killen blir också det en längre process. Först ska hon kontakta Kronofogden och om ingenting händer där, då får hon vända sig till Brottsoffermyndigheten.

Undrar om Lisa hinner få in några pengar innan hon dör.....
Citera
2020-05-25, 10:45
Medlem
Det var ju tur att hon inte försvarade sig, för då kunde hon åkt i fängelse för oproportionerligt våld.
Citera
2020-05-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
HD, 25.maj

Stackars kvinna - att driva in pengar från den killen blir också det en längre process. Först ska hon kontakta Kronofogden och om ingenting händer där, då får hon vända sig till Brottsoffermyndigheten.

Undrar om Lisa hinner få in några pengar innan hon dör.....
HD - betyder det Helsingborgs dagblad, eller Högsta Domstolen?
Jag blir mycket nyfiken på att följa upp hur rätten har resonerat.
Citera
2020-05-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
HD - betyder det Helsingborgs dagblad, eller Högsta Domstolen?
Jag blir mycket nyfiken på att följa upp hur rätten har resonerat.

Helsingborgs Dagblad.

Artikeln göms sannolikt bakom betalvägg, så ni som icke prenumererar kan ändå inte läsa så mycket text. Därför nöjde jag mig med att bara skriva HD, 25.maj i källhänvisningen.
Citera
2020-05-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Helsingborgs Dagblad.

Artikeln göms sannolikt bakom betalvägg, så ni som icke prenumererar kan ändå inte läsa så mycket text. Därför nöjde jag mig med att bara skriva HD, 25.maj i källhänvisningen.
Men friades han verkligen? Helt?
Citera
2020-05-25, 11:46
Medlem
Stackars gamla dam hoppas hon har anhöriga som stöttar henne i detta
Citera
2020-05-25, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Tycker du förnedrar åldringen.

Tycker systemet förnedrar åldringen.

Jag föreställer mig att tiden det tar att få in pengarna är längre an vad det 92-åriga brottsoffret (Lisa) har kvar i livet? Men jag hoppas jag har fel.....

Sen detta med att GM fritas från ansvar p g a missbruk (som Lisa resonerar ett missbruk han själv är orsaken till) - inte ens ett krav om behandling (han friskförklarades ju vid den rättspsykiatriska undersökningen).

BO får minimalt med hjälp och upprättelse, GM inget straff (förutom ekonomiskt men det skiter han säkert i) och systemet anser sig inte behöva se till att GM tas in för vård.
Citera
2020-05-25, 11:51
Medlem
bithaxs avatar
Trode man hade ändrat detta så att om man bedömess vara frisk så åker man in, men om man bedömmes vara sjuk så ska man få vård.

Det ska inte finnas något ”han var sjuk då, men är frisk nu” det utnyttjas bara av kriminella.
Citera
2020-05-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men friades han verkligen? Helt?

Från artikeln:

Citat:
Men efter att rättegången hållits i Helsingborgs tingsrätt kunde han lämna händelsen bakom sig som en fri man. Han dömdes nämligen inte för attacken.
Citera
2020-05-25, 11:55
Medlem
Så smidigt. När snuten närmar sig så tjackar man bort sig till ett sinnessjukt och ansvarsbefriat apstadie. Sedan nyktrar man till som en ny (oskyldig) människa.
Citera
2020-05-25, 12:07
Medlem
Redivivuss avatar
Dalt och fjäsk med knarkarpack. Typiskt Sverige.
Citera
2020-05-25, 13:55
Medlem
Sånt här pundarpack släpper man ut utan repressalier, men fan ta dig om du tar en joint uppe vid kärnan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in