Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-19, 15:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man vill ha mat med samma generösa bäst före datum som till exempel det är med konserver, skulle det då gå att stråla maten med radioaktiv strålning utan att riskera att det är farligt att äta maten eller vad skulle problemet med idén vara?

Bestrålning är som sagt inget nytt..

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/radioaktivitet-och-bestralning/bestralning-av-livsmedel?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Citera
2020-05-19, 15:41
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Kryddor främst
En anekdot - Jag skulle för några år sedan odla dill i trädgården. Förstås hade jag glömt att köpa dillfrön hos trädgårdsmästaren. Så jag tänkte att jag har ju en dillfröburk stående i kryddskåpet så jag tar lite av dem. Jag väntade, och väntade men inget kom upp. Groningsprocenten var noll. Inga frön grodde. Insåg då att kryddor strålas så förstås kan de inte gro.
Citera
2020-05-19, 16:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
En anekdot - Jag skulle för några år sedan odla dill i trädgården. Förstås hade jag glömt att köpa dillfrön hos trädgårdsmästaren. Så jag tänkte att jag har ju en dillfröburk stående i kryddskåpet så jag tar lite av dem. Jag väntade, och väntade men inget kom upp. Groningsprocenten var noll. Inga frön grodde. Insåg då att kryddor strålas så förstås kan de inte gro.

Det är gammastrålning som används, då är det kört.
Citera
2020-05-19, 17:02
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag testade med ekologisk majs, det funkade!

Står det på förpackningen om det har strålats?
Citera
2020-05-19, 18:28
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag testade med ekologisk majs, det funkade!

Står det på förpackningen om det har strålats?

Tror de flesta länder i Europa endast tillåter att kryddor bestrålas. Men ja, det ska stå på förpackningen om så är fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in