Citat:
Ursprungligen postat av
plehantar
Vet du hur det är att jobba för Vesper och SRS utomlands nuförtiden?
Jag har läst mycket gott om Vesper
Nej, vet inte vilka som är kvar och hur det ser ut.
Företaget var väl som vilka företag som helst som tog genvägar och bröt mot både regler och lagar.
Vissa operatörer var bra, andra inte speciellt då de söker en personskyddstjänst och inte har varken utbildning eller erfarenhet på området. Att låta kunden (klienten) resa i Kabul med personlarm fick jag ändrat till att livvakterna åkte med klienten. Att vara QRF i ett sånt läge är sjukt oproffsigt.
Att Ambassadören fick bara en VIP bil ändrades också till eskortfordon var för många på plats helt obegripligt. Anledningen är att de helt saknade högrisk erfarenhet i sk ambush tactics, protective driving.
Sen kom en riktig stjärna en ex legionär enbart på vitsord att han gjort lumpen med ägaren. Han var dock nyutbildad men 185 cm ljushåriga Svenskar fick inte se ut som Amerikaner så all taktisk utr plockades bort. Lågskor gick före kängor. Gubbkeps i stället för basebollkeps som alla hade. Att vi hade inte fick ha den utrustning som alla andra i landet hade. Trots diplomatskyltar på bilarna.
Stora egon som inte kunde lyssna på hur andra företag gör eller andra anställdas erfarenheter.
Eftersom jag redan testats via UD och ISAF tog min anställning skitfort. 12 år skriver man på jag var där i 14, bara för att jag inte drog jämnt med en partisk empatilös jävel.
Rekreation, vila mellan passen fick inte förekomma utan vi tränade eller var på skjutbanan. Inga lediga dagar på 8 veckor. Så vidare proffsigt var det inte. Ex Gruppchefer som själv svälter sig och lägger ut bilder på nätet. Våda skott. Pengar under bordet hos en bank för att kunna med processen att ansöka om RMC licensen. Ex Säpo folk som låste in sig på sitt rum, slog sönder bord och dörrar. Vapen smuggling via Mazar och leave flight. Man rekryterar helt enkelt inte en lumpar kompis utan man borde ta och höja ribban. Vi hade bra vapen, ok fordon, alkisklienter, och en arbetsledare som sa gör på mitt sätt eller åk hem. Konstruktiv kritik. De hade 2 team och jag var eskort chef på ena teamet. En annan arbetsledare var bra han hade som jag tidigare Irak erfarenhet. Jag utbildade de lokala säkerhetsförarna i skydd/bilkörning. (Skrev en manual hur man sköter eskorter/formationer, ansvarsområden, position i fordonen etc) Det var ofta en mardröm.
Vi får hoppas att dessa idioter inte är kvar , om så är fallet skulle jag välja SRS direkt före Vesper.
Fördelarna för mig är att jag kört o jobbat i city, Kabul, Kandahar och hittar bra där.
Page Group lurades oss på kontraktet, men var mycket mer professionellt o jobba i ett Brittiskt företag.