2020-05-13, 02:24
Medlem
hej,

jag har läst att en bra sätt att lära sig ny ord eller fraser är att läsa mycket. Jag älskar böcker och läsar , men jag vet inte om jag ska skriva ut varje ord jag inte vet och bara försöker att lära ord per textsammenhang.

förlåta åt min dålig svensk men jag försöker att lära mig språket.
Citera
2020-05-13, 02:28
Avslutad
Det är bra att kombinera. Skriv upp varje ord du inte förstår och kolla upp i ordböcker. Men kom ihåg att ordböcker sällan ger en heltäckande bild. Det är därför man måste se orden användas i praktiken.
Citera
2020-05-13, 03:17
Medlem
Varje gång jag läser och stöter på ett ord som är främmande för mig (i alla språk) så kollar jag upp det omedelbart.

Eller ja, jag kollar alltid upp allting, inte bara ord, utan också fakta och 629 sammankopplade ämnen... Folk blir lite pissed på mig ibland...

Men hur som helst, kolla upp ett ord direkt när du stöter på det. Att kolla upp synonymer är jävligt effektivt tycker jag — man lär sig vad det betyder + fler sätt att säga det på.
Citera
2020-05-13, 03:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Läs på. Kolla varje ord ger kanske inte så mycket. Ord i svenskan kan ju ha olika mening. Så bäst bara att läsa och sedan fatta vad meningen faktiskt innebär.
Citera
2020-05-13, 06:09
Medlem
Cannibalizations avatar
Sök efter synonymer till ordet.

T.ex via synonymer.se eller vad den sidan heter.

Tycker själv det är till stor nytta när man vill se vad ett ord betyder, hur det används osv.
Citera
2020-05-13, 06:23
Medlem
StickmanRevolutions avatar
I min erfarenhet är det kontraproduktivt att kolla upp varenda ord. Bättre att fortsätta läsa och så småningom lära sig ordet utifrån sammanhanget (om det ordet är återkommande). Är det ett enstaka svårt ord kan man kolla upp det. Sedan när du tror att du förstår ett ord kan man kolla upp definitionen för att eventuellt få en tydligare bild av vad ordet betyder.
Citera
2020-05-13, 07:17
Medlem
MataRengis avatar
För att förbättra kunskaperna i ett språk brukar jag låna två böcker på biblioteket, en på språket jag vill lära och en på mitt modersmål. Titlarna ska vara samma. Gillar jag boken sen tidigare är det ett pluss.
Sen läser jag ett kapitel på mitt språk, samma kapitel på det andra språket, vips så går ord och fraser in liksom automatiskt.
Eller så läser jag ett kapitel på det andra språket och slår upp ordet eller frasen i boken på mitt modersmål och jag har ett facit om jag tänkt rätt eller fel.
Jag kallar det för parallell-läsning. En supereffektiv metod! Pröva!
Citera
2020-05-13, 08:23
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
I min erfarenhet är det kontraproduktivt att kolla upp varenda ord. Bättre att fortsätta läsa och så småningom lära sig ordet utifrån sammanhanget (om det ordet är återkommande). Är det ett enstaka svårt ord kan man kolla upp det. Sedan när du tror att du förstår ett ord kan man kolla upp definitionen för att eventuellt få en tydligare bild av vad ordet betyder.
Håller helt med. Läs mycket. Blanda böcker från modernt lättillgängligt till svårare klassiker och allt däremellan. Slå endast upp ord någon gång ibland, men utan att det stör läsningen.
Citera
2020-05-13, 09:11
Medlem
Nuförtiden kollar jag upp alla ord jag inte är helt säker på, då svaret finns en snabb googling borta. Jag har till och med börjat kolla upp engelska ord som jag kan, men inte känner mig helt 100% säker på när det gäller uttalet, då det är så lätt att få svar på tack vare nätet.

Edit: Sedan hade det kanske stört för mycket när jag en gång i tiden började läsa, då mitt ordförråd var mer begränsat och jag hade fått kolla upp ord för ofta.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-05-13 kl. 09:16. Anledning: Edit
Citera
2020-05-13, 09:13
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Kan komplettera det som redan har sagts med att du också ska lyssna mycket. Ljudböcker är kanon. Till en början kanske du inte förstår alla ord, men efter ett tag börjar man känna igen dem, och förstå av sammanhanget vad de betyder. När du senare ser det i text brukar pusslet falla på plats av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in