2022-12-12, 11:28
Medlem
Oxfilépasta ger oerhört hög liggrisk till inte alltför mycket arbete (aktiv arbetstid är under en kvart, det enda som tar tid är att koka upp pastavattnet och förvärma pannan, men medan du väntar kan du hacka grönsaker och skära upp köttet). Oxfilén kan bytas ut till lövbiff ifall budgeten är begränsad, vilket jag personligen nästan föredrar beroende på vilken styckdetalj lövbiffen kommer från. Dock viktigt att den behandlas rätt och gärna möras lite innan tillagning.

Bryn på köttet (gärna i omgångar så att du får en bra yta och mycket guck i botten att gnugga loss med vinet senare), häv i smör och en kvist rosmarin på slutet och lägg sedan köttet åt sidan för att vila medan du gör resten.
Stek upp lök, vitlök, lite chili och eventuellt lite tärnad paprika om du vill ha lite grönsaker att fylla ut såsen med. Kläm i en klick tomatpuré och låt den steka lite.

Ta ett vinglas, fyll upp det med rödvin och dumpa ner i pannan, sen fyller du upp glaset igen så att du har det trevligt medan du lagar maten. Gnugga upp allt guck i botten av pannan med hjälp av vinet medan det reduceras. När det är klart har du i en trevlig mängd grädde (gärna vispgrädde p.g.a fett är gott men matlagningsgrädde funkar också) och gärna en skvätt pastavatten. När såsen värmts upp river du i parmesanost. Smaka av såsen och om det behövs mer salt kan du antingen ha i mer ost, eller salta med hjälp av grönsaksbuljongtärningar. Krydda med svartpeppar, rosmarin eller andra örter.

När såsen är där den ska har du i köttet igen. Sen i med din nykokta färska bandpasta och gucka runt så att pastan täcks av såsen.

Servera med parmesan och dekorera med en rosmarinkvist och se för guds skull till att ha en nytvättad kuk.
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-12-12 kl. 11:31.
Citera
2022-12-12, 11:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad som helst som smakar gott, utan vitlök. Den luktar avlopp och av den stanken är det inget guffsande i sängen
Socker och vitlök, där har vi två riktiga eftersmaks-vinnare.

Ofilegryta med pasta låter dock som en vinnare. Salut till TS som kör med kalles kaviar, strösocker och vitlök i sin ligg-mat.
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Vad som helst, men se till att mortla ner några "stilnoct" i hennes portion.
Rohypnol är alla dagar i veckan bättre ändå. Slipper kännas så våldtäkt-igt också.
Citera
2022-12-24, 09:26
Medlem
Aj aj aj, nu har jag fått ligga igen
Citera
2022-12-24, 13:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Aj aj aj, nu har jag fått ligga igen

Var de roppe elle stilnoct som fällde hyenan?
Citera
2022-12-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Var de roppe elle stilnoct som fällde hyenan?

honan blev dråsig av pastan...
Citera
2022-12-25, 13:15
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
honan blev dråsig av pastan...

Funkar ju bra med tungmat men lite konditionsvarning på honan ,hjärtat blir upptaget när det måste varva på rödsträcket för o pumpa blod i magen för o bränna käket

Man får kliva på vid soluppgång istället för nedgång
Citera
2023-12-16, 11:30
Medlem
"Vitt vin och räkor, sen är det kört" gammal skröna sen förr.

Dumplings fungerar rätt bra med jämna mellanrum.
Citera
2023-12-16, 11:35
Medlem
Liggrisk låter som man inte VILL ligga, Jag skulle nog vilja säga liggchans
Och jag har nog bjudit på pizza och ändå fått ligga så jag vet inte om det hänger på maten.
Citera
2025-05-12, 02:11
Medlem
Nå go pasta med ost sås,
Citera
2025-06-12, 22:26
Medlem
Vad jag har hört från finare människor så är pasta rätter lite för basic helt enkelt, även med oxfile eller liknande. Fisk brukar vara ett säkert kort, med någon överfin sås

Citat:
Ursprungligen postat av BBD-Badboy
Liggrisk låter som man inte VILL ligga, Jag skulle nog vilja säga liggchans
Och jag har nog bjudit på pizza och ändå fått ligga så jag vet inte om det hänger på maten.
Får man någon hem i sidan bostad så är man redan på 95%. Har en bekant som fick ligga efter ha tänt eld på sin lägenhet (av misstag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in