2020-05-17, 20:03
Moderator
Tystnads avatar
Väldigt tung!
Men tar man väck batteriet som jag gjorde då jag hade min vanliga hoj på lagning, gick det mycket lättare,nästan som en vanlig cykel.

Min ecoride är dock ganska kraftigt byggd i ramen, så den är tyngre än andra elcyklar även utan batteri.

Så tyngden är avgörande.

finns säkert lättvikts elcyklar men inget jag känner till
Citera
2020-05-18, 00:22
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Som att dra fram en pansarvagn med mopedmotor, så känns det. Inte att rekommendera.
Citera
2020-05-18, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitzu
Jag har en Bosch active line som jag testade att slå av strömmen på och kände då genast att den typ bromsade in lite, inte när jag endast rullade utan när jag började trampa..!? Vad kan det bero på och är det samma på din!?

Samma på min. Känns som att man drar runt hela innanmätet i motorn när man trampar.

Men detta är något som bara händer för att man glömt ladda batteriet tillräckligt. Ska man köra utan motorhjälp är det 100 gånger bättre att plocka ut den vanliga cykeln. Tycker nog snarare att Eco-läget ligger närmare muskelcykeln.
Citera
2020-05-26, 20:24
Medlem
Kotte456s avatar
Är inne på sjätte året med elcykel, har hittills inte lyckats köra slut på batteriet. Kör med lägsta effekten när mätaren börjar visa att det är lite effekt kvar. Har testat att trampa utan att starta motorn, ja det är väldigt tungtrampat. Dock bättre än att gå. Mittmotor.
Citera
2020-06-14, 11:42
Medlem
Virre217s avatar
Har slutligen testat själv en fatbike med midmotor som dock var vanlig cykel som moddats till elcykel.
Fatbike är ju lite speciellt i dessa sammanhang, men det var klart görbart om man är van vid att cykla med riktigt tung packning... dvs. normalsträckor acceptabla men uppförs svider.
Citera
2020-06-14, 13:47
Medlem
godboys avatar
Jag har ingen elcykel privat, men har testat några på jobbet. Jag tycker de blir väldigt tröga och tunga att trampa när de går helt utan assistans. Jag har testat fem olika, och de är olika tröga.

En annan sak som stör mig lite med elcykel är att de är sega över 25 km/h vilket ju är gränsen för assistans. Det är betydligt trögare att behålla momentum när man fått upp bra fart över 25, så där vinner en vanlig hoj lätt.

Om jag får skada eller så småningom inte orkar trampa vanlig cykel så kommer jag skaffa mig en elcykel. Som allt annat, så finns det för och nackdelar med båda varianterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in