2006-03-31, 21:38
Medlem
Jag har bestämt mig för att börja programmera i antingen ruby eller c++ då det skulle vara kul att kunna men då till frågan, vilket tycker ni jag ska börja med?
Tycker ruby verkar lätt och roligt medans c++ är mer krångligt men lättare att få hjälp med.
Citera
2006-03-31, 21:55
Medlem
inget språk lämpar sig för allt. så ruby eller c++ varierar helt med vad du ska göra. dock är sättet att tänka lika i de flesta språk. så ta det språk som verkar roligast, lättast för det är hyffsat lätt att lära sig ett nytt senare
Citera
2006-03-31, 22:27
Medlem
luulens avatar
Jag tog vägen från Pascall till C och vidare från dem till C#, C++ osv. Pascall är relativt lätt men lite luddigt vad gäller typer (vad jag kommer ihåg).

C är enligt mig det bästa nybörjarspråket. Man kan lätt göra enklare applikationer men även väldigt avancerade. Steget är sedan inte stort att börja med objektorienterade språk, exempelvis C++ -- men risken/chansen/möjligheten är stor att man fastnar i C for ever innan det.
Citera
2006-03-31, 23:47
Medlem
Y0dAs avatar
Förutsatt att ditt mål är att bli en bra programmerare och inte bara har som mål att slänga ihop ett litet skript och sen vara nöjd så är det här ett förslag på hur du skulle kunna gå till väga. En variant som jag tycker kan vara vettig är att du börjar med det något enklare språket Ruby och lär dig hur programmering funkar. Finns en del trevliga introduktioner till programmeringsmetodik med Ruby som språk att läsa (om du inte hittar några så kan jag nog leta upp någon). När du sedan har lärt dig saker som hur du gör selektioner och iterationer, bekantat dig med begrepp som variabler och funktioner och klarar av att lösa enklare problem med programmering så kan du gå över till C/C++.

Ett par anledningar till varför det kan vara vettigt att göra på detta sätt är att C/C++ är komplexare språk med möjligheter att till exempel styra minneshantering mer precist. Det kan då vara skönt att ha förstått de grundläggande koncepten inom programmering innan man behöver bry sig om sådana detaljer. Dessutom så får man genom att titta på två språk en något bredare syn på programmering och kommer troligtvis få det lättare att lära sig andra språk, än om man snöar in på ett enda språk och lär sig alla detaljer i det direkt som nybörjare.

Som en notis kan nämnas att jag själv började med C++ (hade skrivit pyttelite kod i QBasic innan) och det gick ju bra det med. Dock så var detta i skolan så jag hade ju lärare till hjälp vilket underlättade en del.
Citera
2006-04-01, 09:34
Medlem
^swestres^s avatar
Såg en ganska kul "intervju" med Stroustrup ang. C++ (som jag antar är fejkad) här: http://hp.vector.co.jp/authors/VA000092/jokes/strup-e.html
Lite gammal dock, men kul underhållning.

Jag har faktiskt inte brytt mig om att kolla upp Ruby innan, men jag gjorde det nu och det verkar vara ett fint språk. Verkar för likt Perl för att jag ska gilla det dock.

EDIT: Ja, han kommenterar "intervjun" på sin sida (om man orkar kolla länkar):
Citat:
Ursprungligen postat av http://public.research.att.com/~bs/bs_faq.html
Did you really give an interview to IEEE?
in which you confessed that C++ was deliberately created as an awful language for writing unmaintainable code to increase programmers' salaries?

Of course not. Read the real IEEE interview.
Citera
2006-04-01, 20:14
Medlem
Tack för era svar, jag har kikat lite efter några sidor på både svenska och engelska men dom flesta verkar inte vara up to date och likaså böcker på svenska.
Om jag inte vill ha någon bok som är 10-15år gammal så är det väl engelska böcker som gäller?
Citera
2006-04-02, 12:20
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophög
Tack för era svar, jag har kikat lite efter några sidor på både svenska och engelska men dom flesta verkar inte vara up to date och likaså böcker på svenska.
Om jag inte vill ha någon bok som är 10-15år gammal så är det väl engelska böcker som gäller?
Vilket språk tänker du på i det inlägget? Med tanke på att Ruby är ~10 år ungt bara så låter det konstigt. Om du å andra sidan menar C++ så gör det inget om den har några år på nacken, så länge den är tillräckligt ny för att innehålla det som Stroustrup's Third Edition gör (den kom 1997). Många böcker är dock kassa angående C++, men finns bra också. En gratisbok är "Thinking in C++".
Citera
2006-04-02, 14:38
Medlem
Med det inlägget syftade jag på c++, jag har kollat på bibblan i stan men där hade dom bara en bok på svenska från 1990 tror jag som inte verkade så intressant.
Om du vet någon bra bok/böcker som du kanske själv har använt så tipsa om vad den heter och vart den finns att köpa, är den på engelska är det bara bättre.
Ska kolla upp boken Thinking in C++.

Någon som vet vad böckerna som används på gymnasiet heter och om det går att köpa dom?
Kan tänka mig att dom är bra att börja med.
Citera
2006-04-02, 22:52
Medlem
TriKris avatar
Jag har bara programmerat i Visual Basic och i C++. Jag kan konstatera att VB var relativt enkelt, men strukturen i C++ tar inte så lång tid att lära sig heller. Jag tycker däremot att C++ är ett snyggare språk i många avseenden speciellt eftersom det är ett mera exakt programmeringsspråk och har flera finesser. Det kan dock ta lite längre tid att programmera i C++ men jag tror att det ska göra snabbare program än VB (jag har inte gjort så många eller beräkningskrävande program i C++ än).
Citera
2006-04-03, 08:17
Medlem
wikros avatar
Jag har själv börjat titta lite på Ruby, dels för att Ruby on rails är jävligt fett, och dels för att det skiljer sig lite från alla andra programmeringspråk. För att inte nämna att Ruby antagligen är det språk som kommer gå om PHP på webben.

Här får du en jävligt sjuste guide till just Ruby, som är ganska simpel, har sjuk humor och ganska stor:

http://poignantguide.net/ruby/chapter-1.html
Citera
2006-04-03, 09:06
Medlem
luulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikro
Här får du en jävligt sjuste guide till just Ruby, som är ganska simpel, har sjuk humor och ganska stor:

http://poignantguide.net/ruby/chapter-1.html
Vilken underbar bok! Snacka om pedagogiskt upplägg. Jaja, då är det bara att köra igång med Ruby då...
Citera
2006-04-03, 18:26
Medlem
Den där verkar rolig och enkel att läsa, ska skriva ut några sidor så jag kan läsa på bussen när jag har tråkigt.(ca 2timmar varje dag)
För dom som vill testa på lite simpelt så kan ni göra det direkt i browsen på den här sidan http://tryruby.hobix.com/

Offtopic:
Ska installera Fedora Core och testa ruby i det kommande helg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in