Citat:
Ursprungligen postat av
hertmel
Just den bedömer jag som bra med väldigt bra avkastning över tid de senaste åren. Måste ta mig en funderar över hur jag vill göra. Skulle du sålt av fonden eller aktieinnehaven? Spiltan vs Kinnevik, Ratos osv osv.
Tack för svar!
Anledningen till att fonden har presterat så bra är ju givetvis för att investmentbolagens aktier i sin tur har presterat väldigt bra.
Det beror ju på lite, har du fonden så får du bra spridning till ett väldigt lågt pris (0.2% per år) vilket förmodligen blir billigare än dina courtagekostnader om du skulle köpa alla aktierna separat. Nackdelen är att du får innehav som du själv kanske inte tror på lika mycket men de följer med på köpet. Kolla upp fonden på Avanza, där kan du se de tio största innehaven i fonden. Sedan får du kolla upp varje enskilt innehav och vad de i sin tur äger. Detta gör du lättast på
http://www.ibindex.se/. Läs på om substansrabatter och substanspremier. När du har gjort detta så kan du själv fatta ett eget beslut om du vill äga fonden eller om det räcker att äga enskilda aktier i till exempel Investor, Industrivärden och Latour.
Det enklaste är givetvis att ta fonden och sälja av dina enskilda aktier, men det kan vara väldigt mycket roligare och mer intressant att äga aktierna direkt. Försök bilda dig din egen uppfattning kring detta. Lycka till!