2006-04-01, 10:31
Medlem
johan_of_swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det var ett jävla blaj.. =)

Frågan går kort och gott inte att svara på. Att du rör på fingret har inget med att separera alla atomer och sedan sätta ihop dem igen att göra. Hur rackarns tidsdilation skulle ha något med saken att göra förstår jag inte heller.

Som ett inledande experiment kan du ju testa att skära up katten i så lite som tre jämnstora delar, springa över med dem en och en i andra rummet och sy ihop dem och se hur katten mår? =)

Klart man kan ha teorier, men styrkta av någon som helst form av vetenskapliga belägg tror jag inte finns. Jag tror inte det är möjligt.

Skillnaden på att skära upp och dela upp i atomer är att om du skär kommer antagligen delar spillas ut och försvinna.
Citera
2006-04-01, 14:25
Medlem
wootens avatar
Med dagens teknik: NEJ NEJ NEJ NEJ.
Med framtidens teknik: Ingen aning.

Tycker att raol hade en vettig teori. Men han/hon utgår från dagens teknik. Och det är klart att det inte går idag.
Citera
2006-04-01, 14:29
Medlem
West-ens avatar
Problemet är ju komplexiteten med det hela! Människan innehåller ju inte precis lite molekyler. men lyckas man med att sätta allting på plats igen, ja då lever ju människan!
Frågan är bara om du kopierar atomerna, eller flyttar dem. Om du kopierar dem så kan man ju fundera i en evighet! Du måste ju döda originalet, och låta den teleporterade överleva, men "du" kommer ju att uppleva dig som originalet.
Citera
2006-04-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Frågan är bara om du kopierar atomerna, eller flyttar dem. Om du kopierar dem så kan man ju fundera i en evighet! Du måste ju döda originalet, och låta den teleporterade överleva, men "du" kommer ju att uppleva dig som originalet.
Här måste vi gå till kvantmekaniken. Du kan inte kopiera kvantmekaniska tillstånd eftersom att en mätning förändrar tillståndet. Däremot går det att teleportera kvantmekaniska tillstånd från en "sändarpartikel" till en "mottagarpartikel", och då finns inte det teleporterade tillståndet kvar hos "sändarpartikeln" efter teleportationen.

http://www.research.ibm.com/quantuminfo/teleportation/
http://www.google.com/Top/Science/Physics/Quantum_Mechanics/Quantum_Teleportation/
Citera
2006-04-01, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Här måste vi gå till kvantmekaniken. Du kan inte kopiera kvantmekaniska tillstånd eftersom att en mätning förändrar tillståndet. Däremot går det att teleportera kvantmekaniska tillstånd från en "sändarpartikel" till en "mottagarpartikel", och då finns inte det teleporterade tillståndet kvar hos "sändarpartikeln" efter teleportationen.

http://www.research.ibm.com/quantuminfo/teleportation/
http://www.google.com/Top/Science/Physics/Quantum_Mechanics/Quantum_Teleportation/
***PLonk***

Där lyckades du teleportera dina tankar direkt till min förståelse
Citera
2006-04-02, 18:55
Medlem
Alla förutsätter att teleportering (om det skulle finnas) var omedelbar. Helt utan tidsfördröjning. Det är såklart inget vi vet. Och i min enfald tror jag att det om det nånsin kommer existera kommer vara något som utvecklas som allt annat.

Människor består inte bara av en drös atomer. Människan består av en drös atomer i symbios, i sammverkan, i ordning. Kroppen fungerar nog inte riktigt på samma sätt om den är uppdelad på atomnivå som om den sitter ihop.

Om man skulle kunna teleportera en människa och det skulle funka så skulle man på samma sätt genom att "ta" atomer från inanimata objekt kunna skapa en vuxen människa med vilka attribut man vill. Atomerna som utgör en människa är på ignet sätt unika. Dom finns omkring dig mest överallt.
Jag tycker idén på att kunna sätta ihop vadsomhelst vartsomhelst låter mer spännande än teleportering. Mna har liksom en stor jävla atombyggarmaskin som man laddar med feta atompatroner (som bläckpatroner) sen väljer du vad du vill ha. -"En grillad kyckling och en ferrari tack"
Citera
2006-04-02, 21:12
Medlem
West-ens avatar
Nej jag tycker att man ska mata maskinen med en massa skrot mm. Och då sorterar den upp det i grundämnen och bygger dína saker av det! Mycket mer ekonomiskt.
Citera
2006-04-04, 18:25
Bannlyst
Aaah så mycken god tryffelsås det kan bli

Bort med alla gifter och transformera dem till sina beståndsdelar ... hmmm.. låter för bra för att vara sant .... men det är bara till att hoppas ..
Citera
2006-04-04, 20:22
Medlem
EN,,, 1,,, Foton har forskarna lyckats teleportera, det är allt, men ändå,,märkligt i allafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in