2020-05-08, 17:13
Medlem
Vaatis avatar
Jag använder kolfilter när jag håller på I min källare. Främst för att slippa damm, men också lukter.

För det luktar verkligen ingenting när jag använder den..

Nu till frågan.

Är det nån mer som använt mask med kolfilter, och sedan känt av speciella lukter när man tar av den? Om jag tar av den utomhus så känner jag under några minuter en ganska stark ozon-lukt.
Jag känner igen lukten då vi har haft behandling på jobbet pga mögel i bilarna.

Finns det nån förklaring, eller är det bara chocken av att få vanlig ofiltrerad luft igen?

Det har alltid varit så, var jag än befunnit mig, men har inte tänkt på att ställa frågan tidigare
Citera
2020-05-09, 10:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Ja, det är något jag känner igen. Jag tror det är som du menar, nosen får plötsligt ofiltrerad luft och känner då en kort stund vad luften egentligen luktar. Sen, efter en stund filtrerar hjärnan bort denna lukt eftersom det inte är något att bry sig om.

Det är möjligt att det vi faktiskt känner är ozon i låga nivåer. Våra näsor är rätt känsliga för detta. För när jag jobbat med ozon och slarvat med vädring eller PPM-mätaren så känner jag först lukten i lokalen, men efter en stund försvinner den. Om jag då går ut ur lokalen en stund så kommer jag återigen känna doften när jag går in igen.
Citera
2020-05-09, 20:45
Medlem
Vaatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ja, det är något jag känner igen. Jag tror det är som du menar, nosen får plötsligt ofiltrerad luft och känner då en kort stund vad luften egentligen luktar. Sen, efter en stund filtrerar hjärnan bort denna lukt eftersom det inte är något att bry sig om.

Det är möjligt att det vi faktiskt känner är ozon i låga nivåer. Våra näsor är rätt känsliga för detta. För när jag jobbat med ozon och slarvat med vädring eller PPM-mätaren så känner jag först lukten i lokalen, men efter en stund försvinner den. Om jag då går ut ur lokalen en stund så kommer jag återigen känna doften när jag går in igen.
Så jag är kanske inte är helt galen
Ozon är ju en gas som (iaf enligt mig) luktar rent, eller friskt på nåt sätt. Och den är lätt att känna igen.

Hjärnan är superbra på att vänja sig vid alla möjliga lukter, så det var väl den förklaring jag själv kom på också.

Det är verkligen fascinerande hur bra kolfilter är på att ta bort lukter.

Jag har använt den lukten jag känner efteråt som ett mått på att min mask fortfarande funkar. Använder den bara hemma, och inte i speciellt farliga miljöer. Mest ihop med ett dammfilter, och för att slippa mögellukt. (håller på att riva ner en matta nu som bundit fukt bakom)
Citera
2020-05-15, 22:57
Medlem
Om det är utomhus så är det sälert inte omöjligt, marknära ozon är ju något som skapas av solljus och kolväten.

Har du haft kolfilter-mask så är det mycket möjligt att näsan är lite extra kännslig för dofter när du tar av den. Ozon känner man normalt runt 5-20 ppb, inte helt omöjligt att en näsa som inte stimulerats av dofter på en stund kan komma ner <1 ppb...

Fasen, får testa själv imorgon.
Citera
2020-05-28, 12:17
Medlem
Vaatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Om det är utomhus så är det sälert inte omöjligt, marknära ozon är ju något som skapas av solljus och kolväten.

Har du haft kolfilter-mask så är det mycket möjligt att näsan är lite extra kännslig för dofter när du tar av den. Ozon känner man normalt runt 5-20 ppb, inte helt omöjligt att en näsa som inte stimulerats av dofter på en stund kan komma ner <1 ppb...

Fasen, får testa själv imorgon.
Märkte du nånting?
Jag har jobbat i en gruva, och där upplevt samma sak fast med andra lukter. När man tar av masken så känner man plötsligt en massa annat man inte kände innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in