2026-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Tack för att du bekräftar det jag misstänkte. Har ingen som helst avsikt att läsa någon av de där böckerna.

Det stör mig kraftigt att en så spektakulärt kass författare kan bli så framgångsrik.

"Män som hatar kvinnor" var bra grejer, tyckte jag. Men det gick ju utför redan med del 2 och 3. Lite som Pirates of the caribbean. Sämre och sämre ju fler delar som kommer.

Läste du böckerna eller såg du filmerna?
När man strecklyssnade på böckerna så var det snarare som att se Sagan om Ringen-trilogin tyckte jag.

Men det är klart att första delen var mest spännande.
Citera
2026-09-06, 17:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har precis läst ut "Obscuritas", första delen i serien.

Faktum är att boken var så dålig att jag blev riktigt förbannad. Det är en rörig smörja av icke-händelser som leder fram till en upplösning som i stora delar var uppenbar tidigt. Och som dessutom är tråkig.

Ingen karaktär är intressant. Ingenting är spännande. Ofta tänkte jag "de senaste 10-20 sidorna har det inte hänt någonting på, och de var tröga och tråkiga att läsa".

Det är nog första gången jag vill bränna en bok efter att jag läst den.
Instämmer i omdömet! Jag fann också boken helt oläsbar. Späckad med samtida klicheer i genren. Och det som för mig sänkte opuset totalt var kommentarerna kring samtida storpolitik. Så enfaldiga och banala att de fått en alert högstadieelev att skämmas.
Citera
2026-09-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Läste du böckerna eller såg du filmerna?
När man strecklyssnade på böckerna så var det snarare som att se Sagan om Ringen-trilogin tyckte jag.

Men det är klart att första delen var mest spännande.

Läste böckerna först, såg filmerna sedan. De hade inte kommit när jag läste. (Kan faktiskt ha varit att jag lyssnade på böckerna, lite oklart. Jag har slutat lyssna sedan många år, men på den här tiden kanske jag gjorde det.)
Citera
2026-09-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Instämmer i omdömet! Jag fann också boken helt oläsbar. Späckad med samtida klicheer i genren. Och det som för mig sänkte opuset totalt var kommentarerna kring samtida storpolitik. Så enfaldiga och banala att de fått en alert högstadieelev att skämmas.

Tack!

Ja, det kändes ibland som att boken var skriven av AI. (En ganska dålig AI...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in