2020-04-30, 19:01
Medlem
FelixSotizs avatar
Jag fick en felaktig utbetalning från kund under sommaren 2019, jag ringde upp kunden och påtalade att dom betalat ut för mycket pengar på en faktura. Ett par dagar senare kom det en felbetalning igen, denna gången på ett par hundra tusen. Denna gången ringde jag inte upp kunden utan väntade på att dom skulle höra av sig. Jag var säker på att de skulle höra av sig i samband med årsbokslutet, men nu är deras årsbokslut publicerat och dom har fortfarande inte hört av sig.

Rent moraliskt borde jag betala tillbaka pengarna men i detta fallet rör det sig om en multimiljard-koncern som knappast kommer sakna pengarna samtidigt som de betett sig som svin senaste månaderna.

Hur länge kan jag sitta på pengarna tills skulden är preskriberad? Har 10 år i bakhuvudet men vet inte med säkerhet.

Kan jag eventuellt hållas som personligt ansvarig om jag avvecklar mitt aktiebolag om det kommer att återkrav?

Mvh
Citera
2020-04-30, 19:06
Medlem
Sitt på pengarna och ta ut lite extra lön.
Citera
2020-04-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Kan jag eventuellt hållas som personligt ansvarig om jag avvecklar mitt aktiebolag om det kommer att återkrav?

Nej det kan du inte. Eller jo, om det är solklart fall att du gjort det enbart för att komma undan med stålarna, och att du bli dömd i domstolen.

Avvecklar du "oskyldigt" så blir det svårt att bevisa brott i domstolen.
Senast redigerad av Noccofocus 2020-04-30 kl. 19:08.
Citera
2020-04-30, 19:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Hur länge kan jag sitta på pengarna tills skulden är preskriberad? Har 10 år i bakhuvudet men vet inte med säkerhet.

Mvh

10 år preskription mellan juridiska personer.

Hur har du bokfört pengarna? Det är ju lite relevant för vad som anses ”korrekt” vid avveckling.
Citera
2020-04-30, 20:31
Medlem
Kontakta företaget, visst dom kan vara assholes mot dig men det är deras pengar och det bör upptäckas.

Gör rätt för dig hur tråkigt det än må vara, då kan du sova gott om natten och de kanske till och med slutar att vara assholes och ger ytterligare jobb?
Citera
2020-04-30, 21:04
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
10 år preskription mellan juridiska personer.

Hur har du bokfört pengarna? Det är ju lite relevant för vad som anses ”korrekt” vid avveckling.

Dom blev bokförda som ”förskottsbetalning” under föregående verksamhetsår.
Citera
2020-04-30, 21:05
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Kontakta företaget, visst dom kan vara assholes mot dig men det är deras pengar och det bör upptäckas.

Gör rätt för dig hur tråkigt det än må vara, då kan du sova gott om natten och de kanske till och med slutar att vara assholes och ger ytterligare jobb?

Det är i princip jag som förser dom med jobb då de endast agerar mellanhand med ramavtal med slutkund.
Citera
2020-04-30, 21:09
Medlem
Citat:
Det är i princip jag som förser dom med jobb då de endast agerar mellanhand med ramavtal med slutkund.

Det är deras pengar oavsett, men du gör som du vill, du verkar ändå redan ha bestämt dig för att låta bli att kontakta dom
Citera
2020-05-01, 07:48
Medlem
Vilken bransch är de verksamma i?
Citera
2020-05-01, 09:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Dom blev bokförda som ”förskottsbetalning” under föregående verksamhetsår.
Då är det väl enklast att kreditera den felaktiga inbetalningen mot framtida fakturor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in