Citat:
Ursprungligen postat av
EulersIdentitet
Om du ändå är och rör dig i Järfälla när du besöker Kallhäll kan du alltid ta vägen förbi Jakobsberg och kolla in Aspnäsvägen.
Det skall jag kolla när jag i närheten, det blir att med kameran. Av bilderna att döma rör det sig om ett bostadskomplex, fast det är inte ring- eller bågformat, det har jag svårt för (tänker på Panopticon).
Citat:
Ursprungligen postat av
storkvitter
Journalisten Per Svensson skrev om det (han växte upp där) och att många av de gamla kamraterna från skolan mot förväntan bodde kvar i området.
Sedan läste jag för några år sedan att det fanns idéer om en stor skyskrapa på en av innergårdarna, men bostadsrättsföreningen valde att säga nej trots att varje lägenhet erbjöds en miljon.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/storstugan-skrotar-planerna-pa-skyskrapa/reprcs!Hno9Nlh2ByyCLaQ7NuCcyg/
De var nog rädda för att det skulle kännas som ett mycket större förortskomplex än vad det är nu.
Intressant, man gör tydligen skillnad på förorter och förorter, ett DDR-komplex i ”rätt kommun” är ok medans ett miljonprogramsområde i en fattigare kommun är hemskare. Det finns lite grönområden men komplexets storlek tillsammans med Näsbydal förminskar vilka grönområden som helst till inget.
I går kväll tog jag bilen ner till Täby centrum, jag noterade att det byggs en helt ny stadsdel där Täby galopp tidigare låg samt beskådade av
Storstugan.
Efteråt måste jag påstå att Täby har den värsta stadsplanering jag har sett i Sverige, det nya köpcentrumet med nedsänkta infarter, kommunhuset, samhällsservice i centret är inget annat än en nyliberal spegling av Öststatscentralism. Täby är skapat för bil, för pendling, som sovstad. Det groteska köpcentret är säkert tänkt att bryta sovstadskänslan, men dess relativa storlek förstärker känslan istället för att motverka.
Men, men oavsett vad jag tycker så har kommunen för sin storlek imponerande bostadskomplex.
Citat:
Ursprungligen postat av
EulersIdentitet
Absolut, ett bostadskomplex, fast färgsättning och modest antal våningar ger mig ett relativt mjukt intryck. Alphyddan på andra sidan bör nämnas, visserligen punkthus, antalet våningar och läget på backen ger lite vibbar när man går på Sickla bro.