2020-04-25, 00:02
Medlem
Precis som Tormund är jag jättenyfiken på vilka företag som satt sig i skiten, hoppas ryggdunkandet i Luleå får sig en ordentlig släng av lagens långa arm.
Citera
2020-04-26, 08:19
Medlem
blobben!!!s avatar
Tråkigt. Luleå är ju annars en väldigt fin stad.

Det känns lite som att bostadsbolagen landet runt har blivit offer för svågerpolitik. Är det måhända bostadsbristen som förvärrar korruptionen?
Citera
2020-04-26, 08:46
Bannlyst
Finns ingen FUP?
Citera
2020-04-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Finns ingen FUP?

Som jag har förstått det hela så har ingen blivit delgiven misstanke ännu så FUP lär nog dröja ett tag
Citera
2020-04-30, 14:18
Medlem
Vem är den 42-årige företagaren?

Åklagaren motiverade de bägge häktningarna att det finns risk för fortsatta brott och/eller att männen undanröjer bevis.
Citera
2020-04-30, 14:23
Medlem
Misstänkt Lulebochef begärs häktad
Den Lulebochef som misstänks för grova ekonomiska oegentligheter begärs nu häktad. Han misstänks för grov trolöshet mot huvudman. Åklagaren begär även att en 42-årig förtagare häktas.

Mannen misstänks för trolöshet mot huvudman. Enligt våra uppgifter kan det röra sig om upp till fem miljoner kronor som nu är försvunna från bolaget.

Häktningsförhandlingen kommer att hållas under eftermiddagen vid Luleå tingsrätt.

Skandalen uppdagades i samband med att Lulebos vd Erik Öhrling införde dubbel attesträtt av fakturor, när han tillträdde som vd i februari. Den misstänkte chefen har haft ensam attesträtt och har kunnat styra hela kedjan, från beställning till slutattest.

Ett stort antal luftfakturor med misstänkta beställningar har hittats från två år tillbaka i tiden. Lulebo har säkrat misstankarna genom att koppla in PWC forencic, en högkvalificerad revisionsbyrå.

Det kommunala bostadsbolaget har förutom att polisanmälda den misstänkta chefen även polisanmält en leverantör. Men fler företag lär dras in i skandalen. Det handlar om entreprenadföretag och konsulter.

– Det kommer med all sannolikhet bli fler som polisanmäls. Vi är chockade allihop. Det är en uppskattad medarbetare. Vi hade aldrig kunnat ana detta, sa Erik Öhrling, vd för Lulebo, på en presskonferens förra veckan.

Även en 42-årig företagare begärs häkta i samma mål. Han misstänks för grovt bedrägeri.

– Han misstänks för grovt bedrägeri i sju fall, säger kammaråklagare Henrik Wallin.

Lulebochefen greps 10.24 på torsdagsförmiddagen och 42-åringen en timme senare. Åklagaren begär männen häktade eftersom han anser att det finns risk för fortsatta brott eller ett männen undanröjer bevis.
Citera
2020-04-30, 15:08
Medlem
42- åringen släppt efter förhandlingen enl NSD.
Citera
2020-04-30, 15:21
Medlem
Efter häktningsförhandlingen släpptes den 42-årige företagaren eftersom tingsrätten inte ansåg att han kan misstänkas på sannolika skäl.

Företagaren är fortfarande misstänkt för brott. Han misstänks för grovt bedrägeri i sju fall säger kammaråklagare Henrik Wallin.
Citera
2020-04-30, 17:50
Medlem
Jag undrar hur många miljoner han kommer att få för att ha misskött sitt jobb och brutit mot lagen?
Citera
2020-04-30, 18:38
Medlem
Om han döms så är det i min värld så att han får byta ut villan på 167 kvm på Kronbacken till en etta på Porsöanstalten under ett antal år.

Men kan likaväl bli så att han kommer bli vice VD för Luleå Lokaltrafik!

Gammal sossesätt, sparken..... men sparken sker UPPÅT!
Citera
2020-05-01, 05:02
Medlem
Happymes avatar
Någon måste väl veta vem den 42 åriga företagaren är?
Citera
2020-05-01, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Happyme
Någon måste väl veta vem den 42 åriga företagaren är?

Jag tror att jag vet, dock lite osäker så avvaktar ett tag innan jag droppar.

En ledtråd är att dom troligtvis bor grannar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in