2020-07-18, 00:05
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Du vet också att det finns olika grader av bedömning av uppsåtligt dödande eller ej.
I detta fallet ser man att kvinnan förvisso varit ursinnigt förbannad , men meningen var ej att döda.
Kniven i fråga har tagit illa , såpass illa att mannen avled.
Ett klart olyckshändelse..förlopp.
Dessutom mår kvinnan otroligt dåligt , och funderar på självmord enligt hennes brev.

Väldigt "olyckligt" att kniven tog i hjärtat, resten får rätten bedöma. Ganska säker på att rätten inte tar hänsyn till en mördares mående.
Se hur det gick för Tishko. Den stackaren mådde dåligt, han fick livstid.
Citera
2020-07-18, 00:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Väldigt "olyckligt" att kniven tog i hjärtat, resten får rätten bedöma. Ganska säker på att rätten inte tar hänsyn till en mördares mående.
Se hur det gick för Tishko. Den stackaren mådde dåligt, han fick livstid.

Det är helt olika fall.
Kvinnan i detta fallet får 2.5 år , men bör få hjälp annars är risken hög , att även hon går under.

Denna händelsen är vållande till annans död.
Senast redigerad av Fiddleback 2020-07-18 kl. 00:20.
Citera
2020-07-18, 00:49
Medlem
Kan inte med säkerhet sägas bli vållande till annans död, även om hennes version till viss del stöder den teorin i en domstols ögon. Likväl kan hennes version ligga till grund fällande dom för mord i en annan domstols bedömning, med tanke på den i rättspraxis fastställda nedre gränsen för uppsåt (likgiltighetsuppsåt), dvs att hon har varit likgiltig, inte fäst någon vikt vid risken för dödsfall OCH samtidigt likgiltighet inför förverkligandet av effekten (dödandet) vilket motsvaras av att gärningsmannen inte ser följden eller omständigheten som ett skäl för att avstå från gärningen.

Dråp kan inte heller uteslutas som ett alternativ, även om det är mindre troligt.

Påföljderna varierar som nämnts väldigt mycket beroende på vilket brott som hon eventuellt fälls för. Det lär bli en knivig och inte alltför precisionstyngd eller mätbar bedömning som domstolen står inför.

Min gissning är att likgiltighetsuppsåt kommer styrkas, därav mord. Ca 12 år bakom galler. Fallet blir överklagat och går en ny runda i hovrätten där det fastställs.
Citera
2020-07-18, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuste
Kan inte med säkerhet sägas bli vållande till annans död, även om hennes version till viss del stöder den teorin i en domstols ögon. Likväl kan hennes version ligga till grund fällande dom för mord i en annan domstols bedömning, med tanke på den i rättspraxis fastställda nedre gränsen för uppsåt (likgiltighetsuppsåt), dvs att hon har varit likgiltig, inte fäst någon vikt vid risken för dödsfall OCH samtidigt likgiltighet inför förverkligandet av effekten (dödandet) vilket motsvaras av att gärningsmannen inte ser följden eller omständigheten som ett skäl för att avstå från gärningen.

Dråp kan inte heller uteslutas som ett alternativ, även om det är mindre troligt.

Påföljderna varierar som nämnts väldigt mycket beroende på vilket brott som hon eventuellt fälls för. Det lär bli en knivig och inte alltför precisionstyngd eller mätbar bedömning som domstolen står inför.

Min gissning är att likgiltighetsuppsåt kommer styrkas, därav mord. Ca 12 år bakom galler. Fallet blir överklagat och går en ny runda i hovrätten där det fastställs.

Hon larmade sos. Där rök den teorin om likgiltighet. Detta är ett mer oaktsamhetsbrott.
Likgiltighetsuppsåt används vid motordrivet fordon.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://sv.wikipedia.org/wiki/V%25C3%25A5llande_till_annans_d%25C3%25B6d&ved=2ah UKEwjK-_DettXqAhVDwqYKHRzDAiwQFjABegQICRAF&usg=AOvVaw1_Bz OHnHwnYY_VfAmhdpUp&cshid=1595028674756
Senast redigerad av Fiddleback 2020-07-18 kl. 01:31.
Citera
2020-07-18, 01:30
Medlem
Det är själva gärningstillfället som avses. Inte vad som händer efter
Senast redigerad av Ljuste 2020-07-18 kl. 01:35. Anledning: Omformulering
Citera
2020-07-18, 01:38
Medlem
Att det används vid motordrivet fordon är taget ur sitt sammanhang. Likgiltighetsuppsåt (Läs NJA 2004 s. 176) kompletterar insiktsuppsåt. Används till skillnad från vad du menar även vid andra brott. Uppsåt är en gemensam förutsättning se 1:2 BrB jfr med 3:1 BRB
Senast redigerad av Ljuste 2020-07-18 kl. 01:43. Anledning: Omformulering
Citera
2020-07-18, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuste
Att det används vid motordrivet fordon är taget ur sitt sammanhang. Likgiltighetsuppsåt (Läs NJA 2004 s. 176) kompletterar insiktsuppsåt. Används till skillnad från vad du menar även vid andra brott. Uppsåt är en gemensam förutsättning se 1:2 BrB jfr med 3:1 BRB

Oaktsamhetsbrott , är vad detta fallet är. Misshandelsbrott.
Citera
2020-07-18, 01:46
Medlem
Dvs. Om ngn uppsåtligen (olika typer av uppsåt, likgiltighetsuppsåt en av dessa) berövar annan livet döms man för mord.
Citera
2020-07-18, 01:47
Medlem
Kanske, kanske inte
Senast redigerad av Ljuste 2020-07-18 kl. 01:51.
Citera
2020-07-18, 08:47
Medlem
Citat:
Du vet också att det finns olika grader av bedömning av uppsåtligt dödande eller ej.
I detta fallet ser man att kvinnan förvisso varit ursinnigt förbannad , men meningen var ej att döda.
Kniven i fråga har tagit illa , såpass illa att mannen avled.
Ett klart olyckshändelse..förlopp.
Dessutom mår kvinnan otroligt dåligt , och funderar på självmord enligt hennes brev.

Har även i sms erkänt att hon varit våldsam.
Hennes syster vittnar att hon är olabil och har pengaproblem.
Hennes Pappa säger samma.
Du säger motsatsen,Är det möjligen att du är kär i GM?
Citera
2020-07-18, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarenjabra
Har även i sms erkänt att hon varit våldsam.
Hennes syster vittnar att hon är olabil och har pengaproblem.
Hennes Pappa säger samma.
Du säger motsatsen,Är det möjligen att du är kär i GM?

Nej jag har inga sådana tankar , själv är jag lyckligt gift.
Personkemin stämmer oftast inte med föräldrars , är hon dessutom adoptivbarn så bottnar hennes agression i tristess.
Självmordstankar har sannolikt förekommit tidigare. Jag kan också vara våldsam , jag har skrämt skiten ur många människor , men jag har inte misshandlat någon , ej heller blivit misshandlad.

Därför tycker jag , och säkert även du att man bör hjälpa istället för att skjälpa henne.
Hon är skör och behöver stöd av professionell hjälp.
Hon behöver blomma ut om du förstår hur jag menar. Och få hjälp med sitt drog beroende.
Citera
2020-07-18, 10:15
Medlem
5549s avatar
Citat:
Nej jag har inga sådana tankar , själv är jag lyckligt gift.
Personkemin stämmer oftast inte med föräldrars , är hon dessutom adoptivbarn så bottnar hennes agression i tristess.
Självmordstankar har sannolikt förekommit tidigare. Jag kan också vara våldsam , jag har skrämt skiten ur många människor , men jag har inte misshandlat någon , ej heller blivit misshandlad.

Därför tycker jag , och säkert även du att man bör hjälpa istället för att skjälpa henne.
Hon är skör och behöver stöd av professionell hjälp.
Hon behöver blomma ut om du förstår hur jag menar. Och få hjälp med sitt drog beroende.
Varje nytt inlägg är ett lågvattenmärke. Länka till FUP:en istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in