Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ha ha. Jag slog ut mig själv där kanske. Jag pratar för mkt. Det blir lite för stora cirklar ibland.
Jo, de har nån agaton sax-blå konservburk med lite spröt på som de rullar omkring i. Senast jag tittade. Det är väl tänkt för urban warfare först o främst. Och stenkastande. Och förvisso som heltäckande skottsäker väst. Och förhoppningsvis med mer än ställvis mobil-täckning, även om inget ännu talar för att en sådan bidrog till samordningen. Jag vet inte hur många knop den gör och var den stod parkerad innan. Eller vilka direktiv fru Elizabeth I måste väckas för att signera innan den kan köras. Det var väl tre eller fem mil till närmsta stad. Jag kan sen inte svära på om ERT och RV (låt mig kolla förkortningen) är ett o samma gäng alltid eller om de med förkortningsförvirring lärt sig antyda att den där pansarbilen är kvickt på plats när swat-teamet egentligen åker först i sina egna bilar. Om det brådskar. Och sen får den andra komma i egen takt. S a s.
De kanske har lärt sig aspirera det där saknade initiala E:et i den senare förkortningen i muntliga inslag också.
Ja jo megafonen kan de ha glömt kvar i garaget kanske. (Och när de hade bråttom tog de mcullys bil, ja.) Joudreys problem var snarast det omvända, vilket väl antyder att de kom dit först i nån annans, diskretare bil. För de sparkade plötsligt upp dörren till hans hus. Där han satt och slumrade på vakt för LB med hagelbössan över låren. Och Winston och Camilla eller ja vad hundarna nu hette for upp o hölls som gisslan av polisen. Som kanske är vana vid kärt mottagande av gårdshundar på landsbygden. Hursomhelst så var det tydligen ännu ett av dessa tillfällen där den del av den kanadensiska befolkningen som består av människor och djur höll på att råka illa ut igen, snarare än den enstaka person som alla letade efter. Även om han då var rätt listigt förklädd.
Jag tänkte på nåt. Det kanske gör detsamma. Men vissa i den här historien verkar få på tok för lite sagt. Medan andra inte alls begriper det som sägs. Ens när det borde finnas såna förutsättningar. Jamie kommer t ex lite ikläm där kan jag tycka. Varför behöver hon stå och bokstavera sitt namn gång på gång i telefon medan kulorna viner?
Och de där swatkillarna som hämtar LB med buller och bång och skyndsamt försvinner med henne tycks lämna henne till den där T. Brown, som ändå inte begriper vad hon säger förrän långt in på eftermiddagen. Hur ska de kunna hitta nåt alls när de inte vet vad de letar efter?
Finns det inte nåt uttryck som heter confirm understanding?
Det är helstolligt att läsa. Man begriper ju att det är sämsta stället att hamna på för de som kommer först, som att stoppas i en svart säck med husbränder som ledljus.
Men om de nu är så medvetna om faran så kan jag ändå inte begripa hur det är upplagt.
En ensam kvinna ska stå vakt på värsta stället med dragen pistol och utan bil?
Ingen utbildning alls på karbin, inga glasögon för mörkerseende. Det finns ju inte ens gatubelysning.
Hon varslar om att det finns nån mer väg ut, ingen reaktion - och feedback från operatörer verkar vara noll. Trots full info från Jamie som får höra nonsens om vad hon heter på repeat.
Sen håller de på att skjuta Clinton Ellison, som är vettskrämd i skogen efter att ha hittat sin döda bror.
Ena stunden ska folk läsa tweets mitt i natten som uppmanar de ska låsa in sig. Sen bankar de på dörrar och de ska lämna området men glömmer flertal hus.
Ena stunden en megafon om att Joudrey ska åka hem. Han tror det bara brinner. Nästa stund kommer Kanadas SWAT då han ringer 911.
De har gevär i nacken på hans retriever, hämtar Lisa med buller och brak.
Joudrey tycks de glömma bort.
ERT hade rapporterat skottlossning vid 03-tiden så vid 07-tiden ansågs det vara en stor chans att GW var kvar i Portapique enligt MacCallum.
En dåre far runt och eldar hus, 4 barn får sitta i en källare i drygt 2 timmar.
Jag antar 11-åringen sa till operatören att han stoppade branden som GW anlade i deras hem.
Rehill hade tre poliser i stormens öga, som sprang fram och tillbaka till barnen ihop med att få ut folk och kartlägga vad som pågår.
Fem poliser hade stått i drygt 1.5 timme posterade vid infarten till Hwy 2.
De hålls tillbaka för att inte skjuta varann, det verkar som om de ska invänta ERT.
De frågar flera ggr om de inte ska vakta barnen.
Sen ger slutligen Rehill tillåtelse.
Grund och Neil går in till fots och kör ut dem i McCullys bil kl 00.20.
En artikel säger att ERT kom till Portapique kl 00.49 enligt nåt dokument. Från Dartmouth.
Om jag fattat rätt så väntar kommissionen in dokument fr ERT, stod nåt om 16 maj. Då kanske det kan klargöra mer.
Dagen efter är fortsatt kaotisk.
Nu har polis skickat Bolo internt och varnat för replikan.
Polis McDonald hade tidigare på morgonen räddat barnens hund ur Blairs hus ihop med en hundförare och körde i ilfart till veterinären .
De krockar med en hjort och får byta bil.
Sen tror nån polis att McDonald är GW, men han lyckas övertala dem per radio och undvika sk “blue on blue” shooting.
Sen beskjuter de uppsamlingsplatsen för evakuerade, i.e brandstationen. Det nämns Ellison, jag hoppas han inte var där då.
Typ räddad ur skogen men med i nytt drama.
Gagnon har parkerat sin polisbil, katastrofkoordinatorn står utanför i reflexväst.
Polis Brown tror det är GW och öppnar eld.
Gagnon skriker i radion:
‘you’re shooting at me! Blue! Blue! Blue!'”