Citat:
Ursprungligen postat av
ABC.
Vågorna kollapsar vid mätning, jag undrar helt enkelt hur man kan mäta detta i efterhand? Lämnar vågorna efter sig ett spår, och om de gör det hur kan vågfunktionen inte kollapsa ens i efterhand? Det är med stor sannolikhet något simpelt som jag missar, men som typ aldrig blir bra förklarat i diverse videos, inte något jag sett än så länge iaf. Kom över en bra video, men inte ens där togs detta upp.
Partiklarna lämnar spår över hur de har rest, genom att kartlägga positionerna partiklarna har landat på.
Frågan ställs ofta. Om mätning kollapsar våg-formationen, varför kollapsar inte väggen våg-formationen om väggen fungerar som en mätning.
Visualisera det såhär. Om väggen partiklarna landar på förkortas så att partikeln bara kan landa på väggen om den går igenom hål A, då kollapsar våg-formationen. Om väggen förlängs så den täcker båda hålen, då bevaras våg-formationen.
Genom att förkorta väggen så kan vi kartlägga och precisera vilken väg partikeln tog till väggen. Kommer den till väggen så tog den banan genom hål A. Kommer den inte till väggen så tog den banan genom hål B.
På detta sätt kan vi räkna ut med en 100% säkerhet i efterhand var en partikel befann sig, framförallt då den befann sig vid hål A, och på så sätt så kollapsar våg-formationen för att partikeln kan lokaliseras i dess rutt.
Men om väggen förlängs och täcker båda hålen så finns det ingen precis information om var partikeln befann sig i dess rutt, då partikeln antingen kan ha gått genom hål A eller B, och då bevaras våg-formationen i dess rutt, men kollapsar vid väggens slut.
Det är den skillnad som gör att vi kan kartlägga ett våg mönster, även om väggen fungerar som en mätning.