2020-04-17, 18:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är det ens intressant just nu?

Lite oklart vad du menar med liknande. Troligen är i alla fall inte de som finns bland vilda djur framtagna i ett laboratorium.

Det vi vet är att SARS-CoV-2 förefaller identiskt med ett virus vi sett tidigare hos vilda fladdermöss, förutom att SARS-CoV-2 har 4 extra sekvenser. 4 extra sekvenser som alla stämmer överens med delar som finns i HIV, men som också förekommer i andra virus.

Om det funnits andra liknande virus tidigare, som också har 4 olika sekvenser gemensamt med HIV känner jag inte till, om det är några sådana du syftar på.

Det finns två tidigare liknande virus SARS och MERS som till 80% delar samma genom. Det nya delar, precis som du säger, mer med virus från fladdermöss.

Det känns lite långsökt att tro att just det här viruset måste vara från ett labb, när det redan funnits liknande virus tidigare. Coronavirus är inte på något sätt nytt och det var mest en tidsfråga innan nästa skulle dyka upp.

Såvida det inte framkommer några konkreta bevis så tänker jag fortsätta tro att det är ett naturligt förekommande virus.
Citera
2020-04-17, 18:53
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns två tidigare liknande virus SARS och MERS som till 80% delar samma genom. Det nya delar, precis som du säger, mer med virus från fladdermöss.

Det känns lite långsökt att tro att just det här viruset måste vara från ett labb, när det redan funnits liknande virus tidigare. Coronavirus är inte på något sätt nytt och det var mest en tidsfråga innan nästa skulle dyka upp.

Såvida det inte framkommer några konkreta bevis så tänker jag fortsätta tro att det är ett naturligt förekommande virus.
Du missade tydligen att läsa trådstarten:

Indian researchers have already tried to publish the results of the analyses that showed that this coronavirus genome contained sequences of another virus, … the HIV virus (AIDS virus), but they were forced to withdraw their findings as the pressure from the mainstream was too great.

In a challenging question Dr Jean-François Lemoine inferred that the coronavirus under investigation may have come from a patient who is otherwise infected with HIV.

"No," says Luc Montagnier, "in order to insert an HIV sequence into this genome, molecular tools are needed, and that can only be done in a laboratory."
Citera
2020-04-17, 18:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Du missade tydligen att läsa trådstarten:

Indian researchers have already tried to publish the results of the analyses that showed that this coronavirus genome contained sequences of another virus, … the HIV virus (AIDS virus), but they were forced to withdraw their findings as the pressure from the mainstream was too great.

In a challenging question Dr Jean-François Lemoine inferred that the coronavirus under investigation may have come from a patient who is otherwise infected with HIV.

"No," says Luc Montagnier, "in order to insert an HIV sequence into this genome, molecular tools are needed, and that can only be done in a laboratory."

Nej, jag svarade på ett inlägg. Jag lägger ingen större vikt vid din TS. Kan inte franska, så svårt att utvärdera den källan. ZH tar alla med en nypa salt och Gilmorehealth verkar ligga nere.
Citera
2020-04-17, 19:04
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, jag svarade på ett inlägg. Jag lägger ingen större vikt vid din TS. Kan inte franska, så svårt att utvärdera den källan. ZH tar alla med en nypa salt och Gilmorehealth verkar ligga nere.
ZH är ingen källa, de förmedlar bara nyheter och anger dessutom Gilmorehealth ordagrant.
Citera
2020-04-17, 20:37
Avslutad
Alldeles för mycket som talar för att Kina har klantat sig och försöker dölja det. Tror på forskaren i artikeln.

Hur är det med såna här nya virus egentligen. Jag förstår inte hur det uppstår ett nytt dödligt virus hos t ex fladdermöss sådär hux flux. Borde inte Kineserna blivit smittad för länge sen? Dom har väl haft konstiga matvanor under väldigt lång tid.
Citera
2020-04-17, 20:50
Medlem
AndersTengells avatar
finns det fler källor på att nobelpristagaren i medicin faktiskt sagt detta?
Citera
2020-04-17, 20:57
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är det ens intressant just nu?

Lite oklart vad du menar med liknande. Troligen är i alla fall inte de som finns bland vilda djur framtagna i ett laboratorium.

Det vi vet är att SARS-CoV-2 förefaller identiskt med ett virus vi sett tidigare hos vilda fladdermöss, förutom att SARS-CoV-2 har 4 extra sekvenser. 4 extra sekvenser som alla stämmer överens med delar som finns i HIV, men som också förekommer i andra virus.

Om det funnits andra liknande virus tidigare, som också har 4 olika sekvenser gemensamt med HIV känner jag inte till, om det är några sådana du syftar på.

Man har utgått ifrån 4 olika naturliga virus för att ta fram SHC014. Man modifieras gener hos fladdermöss, S-protein för att nå ACE2-receptorn. Dvs viruset smittar från fladdermus till människa i lab.

Som forskarlaget själva sa "On the basis of these findings, we synthetically re-derived an infectious full-length SHC014 recombinant"
Citera
2020-04-17, 21:00
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
finns det fler källor på att nobelpristagaren i medicin faktiskt sagt detta?

Hurså? Misstänker du att inspelningen där han säger detta är förfalskad?

Eller är det så att förstahandskällor inte duger innan SVT eller aftonbladet har godkänt det åt dig?
Citera
2020-04-17, 21:32
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Det nobelpristagaren säger kan mycket väl stämma.

Kina mörkar mycket. Klart det inte kommer fram. Sanningen
Citera
2020-04-17, 21:34
Medlem
Pannknackarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det nobelpristagaren säger kan mycket väl stämma.

Kina mörkar mycket. Klart det inte kommer fram. Sanningen

Jag tror som du. 1900-talets tre pandemier började alla i Kina. Länk från 2006 men ändå ett faktum.

https://www.expressen.se/nyheter/1900-talets-tre-pandemier-borjade-alla-i-kina/

Fattar inte snacket om fladdermöss. Helt klart Kinas påfund. Tänker inte köpa en grej därifrån igen.
Senast redigerad av Pannknackarn 2020-04-17 kl. 21:48.
Citera
2020-04-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Nobelpris i medicin kanske inte delas ut till "forskare med lite tokiga idéer". Tycker du ska lämna tråden.
Vad forskarna har för ideer är fullständig ovidkommande för Nobelkommittén. Det är deras vetenskapliga arbete man bedömer - inte deras politk åskådning, skostorlek, deras moral, sexuella läggning eller deras åsikter.

Det finns inget uppenbart samband mellan att vara nobelpristagare och att vara genomgående förnuftig i allt. Det är ungefär som att tro att man kan dansa bara för man är neger... Man har det i blodet.

Att viruset skulle vara en mänsklig skapelse känns otroligt långsökt då naturen är så otroligt bra på att skapa dessa virus. Vad skulle poängen vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Pannknackarn
Jag tror som du. 1900-talets tre pandemier började alla i Kina. Länk från 2006 men ändå ett faktum.

https://www.expressen.se/nyheter/1900-talets-tre-pandemier-borjade-alla-i-kina/
Och det kan vi tacka deras djurhållning och livsmedelshantering för... Det är 2020 nu - forskarna har bra koll på vad zoonoser är och hur de fungerar. Vi behöver inte längre hitta på orsaker till olika sjukdomar.
Senast redigerad av martinator 2020-04-17 kl. 21:41.
Citera
2020-04-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
I det här fallet ger faktiskt Ockhams rakkniv att viruslabbet i Wuhan är den mest troliga källan till viruset.

Det är det enda labbet av typen som finns i Kina och de forskade på coronavirus. På djurmarknaden i Wuhan som har fått skulden såldes inga fladdermöss.

Men tror du att tex USA med sin gigantiska underrättelseverksamhet skulle låta Kina komma undan med att i princip ta över världshandeln i spåren av ett virus de själva tagit fram i ett labb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in