Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Etiska skäl? Du tycker att det är oetiskt att människa ska behöva betala för köpta varor och tjänster? Herregud. Om något är det väl oetiskt att inte betala för sig när någon har sålt varor eller utfört tjänster åt dig, och då även haft kostnader för dessa.
Principiellt har jag inga problem med att det finns ett system för att driva in skulder och jag har svårt att föreställa mig hur det skulle fungera utan att vara åtminstone måttligt obehagligt för gäldenären (förutsatt att man inte helt ignorerar borgenärens behov).
Ändock har jag problem med hur Sveriges system fungerar (dels tillvaratar dagens system borgenärens intressen i för hög grad, dels finns det för många konstigheter som varken gynnar borgenären eller gäldenären t.ex så är det slående olämpligt att inkassobolagens register över skickade inkassokrav betraktas som säkra bevis på att ett inkassokrav har skickats [jag tror att alla större inkassobolag åtminstone ibland missbrukar detta, det är inte seriöst att låta datainspektionen granska om ovanligt många inte erhåller sina inkassokrav i tid utan varje gäldenär borde kunna få ett någorlunda adekvat bevis på att deras inkassokrav har skickats]).