2020-09-30, 11:25
Medlem
Lavas avatar
2020-09-29

UPPKÖPSRISK. Företag som inte ser till att ha en ordentlig värdering på sitt bolag löper i dag stor risk att bli uppköpta, skriver DI:s Ulf Petersson, och listar elva bolag som kan stå på tur att bli förvärvade: Saab, Securitas, Intrum, Millicom, Veoneer, Haldex, Duni, Dustin, Gränges, Fagerhult och Cloetta. (DI)
Citera
2020-10-07, 11:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Inkassobolag brukar gå bra i såväl dåliga som goda tider, det är snarare etiska skäl som hindrar mig från att köpa aktien.

Etiska skäl? Du tycker att det är oetiskt att människa ska behöva betala för köpta varor och tjänster? Herregud. Om något är det väl oetiskt att inte betala för sig när någon har sålt varor eller utfört tjänster åt dig, och då även haft kostnader för dessa.
Citera
2020-10-07, 11:33
Medlem
Felstavarens avatar
Fortfarande bra tryck i Intrum, upp c:a 16% senaste månaden. Ångrade först att jag inte köpte när den gick under 100 kr, men det var inte helt dumt att köpa in sig på 140 kr heller.
Citera
2020-10-07, 11:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Etiska skäl? Du tycker att det är oetiskt att människa ska behöva betala för köpta varor och tjänster? Herregud. Om något är det väl oetiskt att inte betala för sig när någon har sålt varor eller utfört tjänster åt dig, och då även haft kostnader för dessa.

Nåja...

Men kursutvecklingen den senaste tiden kommer med enkelhet betala för historiska och framtida utgifter till dem!!
Citera
2020-10-07, 12:24
Medlem
bajssprutans avatar
Det var väldans vad Intrum älgar på idag.
Vågar man gissa att det börjar bli svettigt i blankarlägret ?
Citera
2020-10-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Jag är ju glad jag bytte mina SHB mot Intrum
Citera
2020-10-08, 16:43
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Tror jag gissar rätt, blankningen är nere på 7,39% Länk

Frestande att sälja och plocka upp igen innan rapport. Hedgefonderna lär köra varenda trick i boken för att få ner kursen innan dess. Men man vill inte riskera sitta ute vid rapport.
Citera
2020-10-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Principiellt har jag inga problem med att det finns ett system för att driva in skulder och jag har svårt att föreställa mig hur det skulle fungera utan att vara åtminstone måttligt obehagligt för gäldenären (förutsatt att man inte helt ignorerar borgenärens behov).
Ändock har jag problem med hur Sveriges system fungerar (dels tillvaratar dagens system borgenärens intressen i för hög grad, dels finns det för många konstigheter som varken gynnar borgenären eller gäldenären t.ex så är det slående olämpligt att inkassobolagens register över skickade inkassokrav betraktas som säkra bevis på att ett inkassokrav har skickats [jag tror att alla större inkassobolag åtminstone ibland missbrukar detta, det är inte seriöst att låta datainspektionen granska om ovanligt många inte erhåller sina inkassokrav i tid utan varje gäldenär borde kunna få ett någorlunda adekvat bevis på att deras inkassokrav har skickats]).
Citera
2020-10-19, 09:31
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Här kommer kortklämman igen.

Intrum skickar PM om att Sydeuropa går bättre än väntat. Panik utbryter bland blankarna och aktien tokrusar. Upp 13,45% när jag postar detta.

Här är PMet.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/10/19/intrum-tydlig-forbattring-sodra-europa-i-3-kv-vd.html

INTRUM
TYDLIG FÖRBÄTTRING SÖDRA EUROPA I 3 KV - VD (Direkt)
2020-10-19 08:56
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Skiftet i Intrums ledning där hittillsvarande finanschefen Anders Engdahl tar över som vd efter Mikael Ericson görs eftersom bolaget nu kommer in i en ny fas, med ökat fokus på effektivisering.

Det säger Anders Engdahl till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi har varit igenom en expansiv fas och etablerat oss som en ledande spelare i Europa. Nu är det en ny fas med en gemensam plattform, där mycket handlar om automatisering och digitalisering", säger han.

Har du arbetat mycket med de frågorna?

"Att jobba med enhetliga processer har jag ägnat mig mycket åt", säger Anders Engdahl.

Intrums preliminära siffror för det gångna kvartalet var bättre än analytikernas snittestimat och Anders Engdahl beskriver kvartalet som "mycket starkt" – en utveckling som började synas i andra kvartalet och nu har fortsatt.

"Vi har jobbat intensivt sedan inledningen på covid-19, det gav resultat redan i andra kvartalet och har fortsatt i tredje kvartalet. Stabiliteten i bolaget har varit god och kassaflödet har varit starkt", säger Anders Engdahl.

Kan du säga något om era olika marknader?

"Vi har sett en tydlig förbättring i södra Europa i tredje kvartalet och bättre marginaler. Vi har sett bidrag från Grekland, och naturligtvis hjälper återhämtningen av volymer som blev försenade i andra kvartalet", säger Anders Engdahl.
Citera
2020-10-19, 09:54
Medlem
bajssprutans avatar
Så jävla gött att se. Blankarna får den rejält i tvåan och gamle bajssprutan nästan drunknar i pengar.
Citera
2020-10-19, 10:02
Medlem
Felstavarens avatar
Helvete, öppnar Avanza-appen och sätter kaffet i halsen när jag ser att den är 15% upp idag, sålde av rubbet direkt. Det ger mig +55% på senaste Intrum-äventyret, förra swingen gav c:a +33%. Älskar den här jävla aktien, köper in mig igen när den lugnat ner sig lite.
Citera
2020-10-19, 10:03
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Intrums nettoskuld minskade till 48,9 miljarder kronor, jämfört med 49,7 miljarder i det andra kvartalet. Skuldsättningskvoten minskade till 4.2 gånger jämfört med 4.4 gånger i andra kvartalet.
Saxat från: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/10/19/rapportflodenblandade-resultat.html

Fortfarande 48,9 miljarder i nettoskuld! Förhoppningsvis på rätt väg, men fortfarande hög risk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in