2020-05-07, 18:03
  #13
Medlem
watcher1970s avatar
Aktien gick uselt idag! På en stigande börs så backade Intrum 12,60 idag. Utdelningen avskildes idag så det var givetvis det som gav utslag. Men.. Aktien är ned 55% på de tre senaste månaderna.. uruselt!
Kursen har ändå hållits uppe av stora återköp och det rejäla utdelningen. Många, inklusive mig själv, trodde på att rapporten skulle ge blankarna lite ”hicka” och aktien stiga rejält. Förväntningarna var ju lågt ställda med tanke på kursutvecklingen, men icke. Rapporten var helt enkelt svag och gav blankarna mera blodvittring.
Nu finns inget för aktieägarna att hoppas på. Nästa rapport är långt bort och rapporten har redan analyserats och medfört lite sänkta riktkurser. Ingen kändes speciellt positiv. Inte ens ledningen som inte passat på att köpa på sig nya aktier till ”rea-pris”. De vet väl hur illa det ser ut, kan man tänka..
Jag tror Intrum aktieägare skall förvänta sig en tråkig utveckling framöver och att blankarna skall släppa greppet känns otroligt. Undvik hårdblankade bolag Till dess att de kommer med något positivt.
Citera
2020-05-08, 20:03
  #14
Medlem
Upp 7.01% idag.

Den lär ju dyka snart men jag förvånades över hur högt den gick idag. Just nu ser jag ingen anledning för priset att gå upp.. väldigt stora blankningspositioner på aktien just nu.
Citera
2020-05-08, 23:29
  #15
Medlem
Någon som inte är lika trött som jag en fredagskväll efter arbetsveckan som kanske läst in sig lite på varför Intrum blev dagens vinnare på börsen?

Det jag vet sen tidigare i veckan är att blankarna sitter hårt på aktien, rapporten var relativt svag och att utdelningen precis passerat. Vad har hänt?
Citera
2020-05-10, 11:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronflaska
Upp 7.01% idag.

Den lär ju dyka snart men jag förvånades över hur högt den gick idag. Just nu ser jag ingen anledning för priset att gå upp.. väldigt stora blankningspositioner på aktien just nu.
Blankarna kan ju ha fel.
Citera
2020-06-02, 10:47
  #17
Medlem
Felstavarens avatar
Jävla gött rally i Intrum på sistone! Jag är upp typ 50% på tre veckor.

Man är lite sugen på att sälja men den kan nog gå upp några hack till.
Citera
2020-07-05, 22:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Jävla gött rally i Intrum på sistone! Jag är upp typ 50% på tre veckor.

Man är lite sugen på att sälja men den kan nog gå upp några hack till.

Hur gjorde du? Kommer inte länder som Italien igång mer och mer, med sin "verksamhet" av landet? Intrum har väl mycket exponering mot just Italien? Jag kommer kontinuerligt pynta in lite då och då i denna aktie.
Citera
2020-07-06, 09:34
  #19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Rusar nästan 9% på höjd köprekommendation från SHB. Vi välkomnade även en ny storblankare under veckan som gick, Renaissance Technologies som senast blankade flashbackfavoritaktien Fingerprint cards. Vi får se om de tjänar lika mycket på sin position i Intrum. Hittills verkar det inte så.
Citera
2020-07-06, 09:36
  #20
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Hur gjorde du? Kommer inte länder som Italien igång mer och mer, med sin "verksamhet" av landet? Intrum har väl mycket exponering mot just Italien? Jag kommer kontinuerligt pynta in lite då och då i denna aktie.

Köpte in mig i maj och sålda av strax innan junidippen. Gick in igen förra veckan och är upp c:a 12% på senaste köpet nu.

Mja, affären i Italien utgör 4% av deras cash ebitda så det är väl ganska låg exponering egentligen?

https://www.intrum.com/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-artikelsida/?id=3B31E91B789EBCA0

Med 850 anställda i Italien är det f.öv. inte särskilt imponerande. Dock skriver de ju anställda "i partnerskapet" så den siffran kanske inte bör jämföras rätt av med Intrums 400 msek.

För egen del hade jag tyckt det var bättre om de inte hade någon exponering mot Italien alls, men förmodligen jobbar de med en del internationella kunder som mer eller mindre kräver att de skall kunna serva dem på den italienska marknaden också.
Citera
2020-07-10, 09:09
  #21
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Intrum rapporterar starkare resultat än väntat för andra kvartalet.

Intrums preliminära resultat för andra kvartalet förväntas bli väsentligt bättre än prognosen som gavs i första kvartalsrapporten i början av maj. Det preliminära justerade rörelseresultatet för andra kvartalet uppgår till 1 345 MSEK jämfört med 1 095 MSEK för första kvartalet.
”Under andra halvan av andra kvartalet har vi sett en relativt snabb återgång mot ett normalläge i de 24 europeiska marknader som vi är verksamma i. Detta har möjliggjort en starkare utveckling av vår verksamhet och högre inkasseringsnivåer jämfört med våra tidigare interna förväntningar. Därtill har en god kostnadskontroll mildrat effekterna av det intäktsbortfall som Covid-19 gett upphov till,” säger Mikael Ericson, vd och koncernchef på Intrum.


Panikköpande blankare har pressat upp aktiekursen 13% när jag postar detta.
Citera
2020-07-10, 11:45
  #22
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Intrum rapporterar starkare resultat än väntat för andra kvartalet.

Intrums preliminära resultat för andra kvartalet förväntas bli väsentligt bättre än prognosen som gavs i första kvartalsrapporten i början av maj. Det preliminära justerade rörelseresultatet för andra kvartalet uppgår till 1 345 MSEK jämfört med 1 095 MSEK för första kvartalet.
”Under andra halvan av andra kvartalet har vi sett en relativt snabb återgång mot ett normalläge i de 24 europeiska marknader som vi är verksamma i. Detta har möjliggjort en starkare utveckling av vår verksamhet och högre inkasseringsnivåer jämfört med våra tidigare interna förväntningar. Därtill har en god kostnadskontroll mildrat effekterna av det intäktsbortfall som Covid-19 gett upphov till,” säger Mikael Ericson, vd och koncernchef på Intrum.


Panikköpande blankare har pressat upp aktiekursen 13% när jag postar detta.

Riktigt bra tryck i kursen idag, står och väger mellan att göra vinsthemtagning igen eller ligga kvar en bit till. På sikt har vi potential att gå upp till 250 - 300 kr skulle jag tro.
Citera
2020-07-10, 12:25
  #23
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Riktigt bra tryck i kursen idag, står och väger mellan att göra vinsthemtagning igen eller ligga kvar en bit till. På sikt har vi potential att gå upp till 250 - 300 kr skulle jag tro.

Jag har inget speciellt prismål på aktien. Den delar ut så pass bra att den nog får en plats i portföljen närmaste åren.

Aktien passar in i en långsiktigt trend som jag tror är oundviklig; nämligen att folk blir dummare och impulsivare. Detta i kombination med att gaming-, casino- och bettingbolag allt mer lärt sig använda beteendevetenskap och microtransaktioner för att aktivt göra sina användare spelberoende kommer i förlängningen leda till att behovet för inkasso kommer öka markant.

Det finns en del andra långsiktiga trender som talar för ökat inkassobehov t.ex. alla nya avgifter som privata P-böter osv men jag orkar inte utveckla alla dessa.

Grädden på moset var ju alla blankarna. Jag älskar att köpa blankade aktier. Förr eller senare måste de nämligen köpa tillbaka. Well så länge inte skiten konkar.
Citera
2020-07-13, 14:02
  #24
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag har inget speciellt prismål på aktien. Den delar ut så pass bra att den nog får en plats i portföljen närmaste åren.

Det är nog en klok strategi. Jag kör dock swing med mindre belopp nu, annars hade jag nog gjort samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Aktien passar in i en långsiktigt trend som jag tror är oundviklig; nämligen att folk blir dummare och impulsivare. Detta i kombination med att gaming-, casino- och bettingbolag allt mer lärt sig använda beteendevetenskap och microtransaktioner för att aktivt göra sina användare spelberoende kommer i förlängningen leda till att behovet för inkasso kommer öka markant.

Det finns en del andra långsiktiga trender som talar för ökat inkassobehov t.ex. alla nya avgifter som privata P-böter osv men jag orkar inte utveckla alla dessa.

Har rätt bra koll på branschen så jag håller med om det du skriver. Av olika anledningar tror jag även att portföljköpen kommer att öka ganska markant den närmaste tiden och stärka upp resultatet de kommande åren.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Grädden på moset var ju alla blankarna. Jag älskar att köpa blankade aktier. Förr eller senare måste de nämligen köpa tillbaka. Well så länge inte skiten konkar.

Hehe, amen. Förstår faktiskt inte varför Intrum ligger i topp hos blankarna. Jag hade aldrig blankat dem under 250 spänn, men så är jag glad amatör som aldrig blankar också.

Nästa rapport kommer 23:e juli, håller på den till dess i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in