2020-04-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Skulle användarvänligheten försämras så avsevärt att det inte är värt att genomföra min lösning måhända? Jag läste att man börjat kräva QR kod verifiering så det är väl det närmaste alternativet.
Just fördelen med nuvarande system är att det är enkelt att använda. Även en gammal/oteknisk/korkad person kan använda BankID i dess nuvarande form.

Att lägga till fler "jobbiga" krav såsom ett ID du knappar in, kommer bara göra det hela jobbigare. Själv hoppas jag på att QR-kodsverifiering blir ett krav inom en snar framtid. Då kanske vi slipper läsa om FUD i Aftonbladet varje vecka.
Citera
2020-04-16, 17:01
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
Just fördelen med nuvarande system är att det är enkelt att använda. Även en gammal/oteknisk/korkad person kan använda BankID i dess nuvarande form.

Att lägga till fler "jobbiga" krav såsom ett ID du knappar in, kommer bara göra det hela jobbigare. Själv hoppas jag på att QR-kodsverifiering blir ett krav inom en snar framtid. Då kanske vi slipper läsa om FUD i Aftonbladet varje vecka.

ID:t jag pratade om var ett som verifieras automatiskt, men måste faktiskt finnas på apparaten du loggar in med. Precis som när man skaffar bankid första gången och det är något du inte kan flytta mellan dina enheter utan måste registrera ett nytt varje gång. Det aktiveras automatiskt varje gång du ska logga in på banken, du får inte ens "hoppa över" detta genom att välja personnummer istället då. Det skiljer sig alltså bara med att du inte använder enbart personnumret som användarnamn.
Citera
2020-04-16, 17:20
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Dom ringer upp pensionärer för dom går på vad som helst, godtrogna gamlingar som lever kvar på 40 talet och tror att det inte finns bluffare när internet kryllar av scammers. Precis som när du sätter en pensionär vid en dator så tar det en dag sen är den full av malware.
Citera
2020-04-16, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag läste att man börjat kräva QR kod verifiering så det är väl det närmaste alternativet.

Exakt det jag skulle säga, senaste betalning jag gjorde var jag tvungen att skanna QR koden på skärmen med min mobil, detta borde göra det helt omöjligt för bedragare att kapa en om man inte är helt efterbliven då.
Citera
2020-04-24, 21:24
Medlem
När man ska logga in från 2 e heter samtidigt brukar det väl stå " en inloggning är redan påbörjad på en annan enhet " med röd text?
Citera
2020-08-15, 19:22
Medlem
Hur kapar folk bank id?

förutom att be dig att logga in medan dom tar dina pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0neE1o/wilma-20-fick-sitt-bank-id-kapat--maste-betala-80-000-kronor

Någon kunnig som vet hur detta kunde ske ^
Citera
2020-08-15, 19:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Många obesvarade frågor som vanligt när svenska dum-journosar ska skriva något.

Klart det är synd om Wilma 20 år. Men hon har troligen agerat på något gravt ovarsamt sätt själv.

Men det betyder inte att jag tycker att bedragare är bra människor, som vissa idioter nu kommer att tro i tråden...
Citera
2020-08-15, 19:30
Medlem
välkommenti bups avatar
Det undrar jag också.

Sen om någon tar ett lån på x mycket så måste väl dessa pengar landa någonstans? Detta kan väl banken/polis lätt spåra?

Eller har man tagit ett lån till hennes konto för att sedan tillverka ett falskt bankomatkort, sprungit ner till en bankomat och tagit ut 5 000kr 16 gånger?
Är inte också gränsen 5 000 i 3 omgångar på 4 dagar?
Citera
2020-08-15, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Det undrar jag också.

Sen om någon tar ett lån på x mycket så måste väl dessa pengar landa någonstans? Detta kan väl banken/polis lätt spåra?

Eller har man tagit ett lån till hennes konto för att sedan tillverka ett falskt bankomatkort, sprungit ner till en bankomat och tagit ut 5 000kr 16 gånger?
Är inte också gränsen 5 000 i 3 omgångar på 4 dagar?
Dom har ju handlat på delbetalning på hennes namn vilket är läskigt lätt.
Men att ta lån då måste dom ha mycket mer info om henne. Undra om det inte är någon släkting eller vän till henne
Citera
2020-08-15, 19:35
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Dom har ju handlat på delbetalning på hennes namn vilket är läskigt lätt.
Men att ta lån då måste dom ha mycket mer info om henne. Undra om det inte är någon släkting eller vän till henne

Borde ju vara någon i hennes närhet.

Fast lite konstigt att de då skulle beställa hem saker till henne, vad är poängen om man inte får behålla sakerna.
Citera
2020-08-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Borde ju vara någon i hennes närhet.

Fast lite konstigt att de då skulle beställa hem saker till henne, vad är poängen om man inte får behålla sakerna.
Leveransadress och fakturaadress är olika
Citera
2020-08-15, 19:38
Medlem
welcometorealitys avatar
Det är någon som har haft hennes kod till dosan till internebanken och loggat in med henens personnummer, sen skapat där mobilt Bank-ID till en annan mobil med en aktiveringskod..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in