2020-04-14, 08:30
Medlem
DrLECTERs avatar
Kan man tjäna pengar på något så det väl ett jobb.
Dr L
Citera
2020-04-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Där säger jag inget om då dagens ungdomar inte kan släppa mobilen.
Men kommer bli många arbetslösas okunnig personen senare, när intresset har svalnat för dessa.

Jag har klivit över 40 strecket så intresset finns inte så vet inte vad dom sysslar med.

Det de har sysslat med nu under Corona krisen är att klaga på att wifi har blivit segare.
Citera
2020-04-14, 08:38
Avslutad
Jo visst är det ett arbete om man skickar en faktura för det man gör, eller om man får en lön för sin insats. Men tar man inte betalt för det man gör eller får en lön för det, så är det en hobby.

Jag har inte besvarat aspekten om det är ett angeläget jobb utan endast din principfråga.
Citera
2020-04-14, 08:39
Medlem
Naturligtvis är det ett jobb. Om man försörjer sig på det, helt eller delvis så är det ett jobb. Som andra egenföretagare så måste de själva se till att få uppdrag. Några har det som hobby, andra som jobb. Likt många andra sysselsättningar. Det finns många som snickrar, odlar, gör smycket på din fritid. Sedan finns det också snickare, bönder och smyckedesigners som försörjer sig på det.
Citera
2020-04-14, 08:46
Medlem
Vad är ett jobb?
Influencers har väl vanligtvis eget bolag där pengarna går in sen så jobbar de ju för din firma så visst är det ett jobb.
Citera
2020-04-14, 08:46
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag vet inte om jag är för gammal men varje gång jag hör någon säga de är influencer så vänder jag i graven. Min första tanke är att det är sorglig själ som aldrig testat på verkliga livet och ska kalla sig något extraordinärt lite som kebabtekniker.

Vad tycker ni?

Om en kompis plötsligt delgav mej att hon blivit influencer och inte längre är arbetslös - jag hade nog gett henne ett överseende leende och tänkt: Ja, du kanske tycker det är ett arbete, men särskilt mycket ger jag inte för din aktivitet. Du kommer säkert att fortsätta låna mina pengar för mat och hyra.

Nej, influencer har inte högt i kurs i min värld.
Citera
2020-04-14, 08:48
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Finns det fackföreningar för influencers? A-kassa? Kan man få jobb som influencer genom arbetsförmedlingen?
Citera
2020-04-14, 08:51
Medlem
Ghastens avatar
Ja det är ju det tyvärr. Tyvärr säger jag eftersom det mesta verkar vara helt hjärndött dom visar eller pratar om. Bara för att dom är kända.
Finns vissa som pratar om vettiga saker eller gör saker.
Citera
2020-04-14, 08:54
Medlem
Neroxxs avatar
Först en kondolans till TS som har gått bort (eftersom han vänder sig i graven). Annars konstigt ordval.

Men till topic, influenser bör ses som en ny variant av underhållare likt skådespelare, komiker, clowner osv. Hur man definierar ett jobb bör väl vara på om man tjänar pengar på det man gör så ett enkelt svar bör vara ja. Många yngre ser detta som en underhållning samt att en del nog ser upp till personerna och finner dessa intressanta. Ser inget fel med det hela egentligen, det har skett en utveckling inom denna sektor och finns det personer som kan skapa ett leverne på det så är det väl bara positivt.
Citera
2020-04-14, 08:57
Medlem
Dr_Dollars avatar
Dessa människor utför en "tjänst" för pengar...så per definition så är det ett jobb.
Om dessa dessa människor i sin tur tillför nånting till själva kugghjulet/samhället?
Nja...syn på den.

Men som många säger, det är ett fenomen, som tyvärr är här för att stanna.
Citera
2020-04-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Först en kondolans till TS som har gått bort (eftersom han vänder sig i graven). Annars konstigt ordval.

Men till topic, influenser bör ses som en ny variant av underhållare likt skådespelare, komiker, clowner osv. Hur man definierar ett jobb bör väl vara på om man tjänar pengar på det man gör så ett enkelt svar bör vara ja. Många yngre ser detta som en underhållning samt att en del nog ser upp till personerna och finner dessa intressanta. Ser inget fel med det hela egentligen, det har skett en utveckling inom denna sektor och finns det personer som kan skapa ett leverne på det så är det väl bara positivt.

Haha tack för omtanken! Bra jämförelse där med underhållningsbranschen och clowner. Min rädsla är bara att alla vill bli s.k "influencer" eller youtubers. Hur blir det när jag ska i pension kommer det finnas riktiga samhällsnyttiga personer eller kommer alla hålla på med trams.

Jag blir lite rädd när jag hör föräldrar prata med sina barn "man behöver inte bli något när man blir stor", "gör det ni tycker är kul". Ett samhälle byggdes inte upp för att man gjorde sminkvideos. Tänker jag fel?
Citera
2020-04-14, 09:20
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Haha tack för omtanken! Bra jämförelse där med underhållningsbranschen och clowner. Min rädsla är bara att alla vill bli s.k "influencer" eller youtubers. Hur blir det när jag ska i pension kommer det finnas riktiga samhällsnyttiga personer eller kommer alla hålla på med trams.

Jag blir lite rädd när jag hör föräldrar prata med sina barn "man behöver inte bli något när man blir stor", "gör det ni tycker är kul". Ett samhälle byggdes inte upp för att man gjorde sminkvideos. Tänker jag fel?

Dessa personer skulle troligen inte ens påbörja en inriktning inom samhällsviktiga positioner ändå så det är lite av ett icke problem. Sen lyckas extremt få av alla som påbörjar detta, så de flesta måste ändå finna andra jobb. Vi har haft tex skådespelare och liknande väldigt lång tid, dessa gör väl inte direkt några samhällsviktiga uppgifter. Personligen tror jag du förstorar ett problem som inte finns egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in