2020-04-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Lite nyfiken på detta med aktier. Dom rika blir ju rikare med för en medelsvensson är det ju mycket svårt. Varför säger folk att det går att göra pengar på börsen när avkastningen vanligtvis är 4-5% per år. Ponera att du köper in dig på ett bolag för 50.000. Då gör du ju en vinst på 2500kr med 5% avkastning per år? Det är ju ingenting, eller hur funkar det?

Den reella avkastningen med inflationen dragen är ca 6% på en indexfond i svenska aktier.

Det ger ungefär en dubbling av kapitalet vart 13:e år

Sparar du i 40 år så har du 8 ggr så mycket som när du började i reellt penningvärde.
Citera
2020-04-11, 12:20
Medlem
Citat:
En kompis köpte aktier för 50.000 och hade plus 12.000 på ett par dagar, visserligen.

.

En kompis till mig hade bara 30.000 kvar efter några veckor. Visserligen.
Citera
2020-04-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En kompis till mig hade bara 30.000 kvar efter några veckor. Visserligen.

Ja, får han tajma bättre nästa gång.
Citera
2020-04-11, 12:27
Medlem
Citat:
Den reella avkastningen med inflationen dragen är ca 6% på en indexfond i svenska aktier.

Sparar du i 40 år så har du 8 ggr så mycket som när du började i reellt penningvärde.

Ja, rent statistiskt.
Citera
2020-04-11, 12:40
Medlem
Citat:

Läser man avkastningstrådar här på Flashback, så ligger majoriteten väldigt högt. Kanske är lite som men den klassiska Flashback-dasen, som är enorm :-)
Citera
2020-04-11, 12:46
Medlem
Citat:
Läser man avkastningstrådar här på Flashback, så ligger majoriteten väldigt högt. Kanske är lite som men den klassiska Flashback-dasen, som är enorm :-)

Ja, det är unga män som talar.

Men det är så... vissa tar mycket risk. Några av dem lyckas, det går bra. De får vi höra om i kvällspressen.

Andra misslyckas och de brukar skämmas över hur dumma de tyckte de var. De tiger som muren.

På 90-talet när internetbankerna började etablera sig så växte daytrading-fenomenet. Och det var ju bullmarknad så många tjänade pengar. Det skrevs mycket om dem i tidningar och alltfler hoppade på.

Efter kraschen år 2000 blev det tyst. Dödstyst.

Nu har vi återigen haft en lång bullmarknad och nu är det samma tjatter.

Samma visa igen helt enkelt.
Citera
2020-04-11, 14:51
Medlem
Den relativa avkastningen tycks liten men förutsatt att du sparar regelbundet får du dessa 6% på en allt större summa. Säg att du sätter in 50.000 per år:

År 1: 50.000 * 1.06 = 53.000
År 2: 103.000 * 1.06 = 109.180
År 3: 159.180 * 1.06 = 168.730

På dina insatta 150.000 har du nu tjänat 18.730 = 12.4%

Följ dessa råd så kommer du garanterat tjäna pengar på börsen över längre tid:

1. Investera aldrig pengar du inte har råd att förlora (handpenning till lgh, semesterpengar etc)
2. Köp diversifierat - inte enskilda bolag, branscher osv
3. Sälj aldrig i panik eller under breda nedgångar
4. Köp inte instrument/derivat du inte förstår dig på
Citera
2020-04-11, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetvard
Den relativa avkastningen tycks liten men förutsatt att du sparar regelbundet får du dessa 6% på en allt större summa. Säg att du sätter in 50.000 per år:

År 1: 50.000 * 1.06 = 53.000
År 2: 103.000 * 1.06 = 109.180
År 3: 159.180 * 1.06 = 168.730

På dina insatta 150.000 har du nu tjänat 18.730 = 12.4%

Följ dessa råd så kommer du garanterat tjäna pengar på börsen över längre tid:

1. Investera aldrig pengar du inte har råd att förlora (handpenning till lgh, semesterpengar etc)
2. Köp diversifierat - inte enskilda bolag, branscher osv
3. Sälj aldrig i panik eller under breda nedgångar
4. Köp inte instrument/derivat du inte förstår dig på

Låter inte så jättemkt ändå. Min syster har ju betydligt mer på sina fonder nån förvaltar åt henne. Hon har haft dom i snart tre år. Kanske bara har Warren Buffet-folk omkring mig. Skit samma, har mina sparpengar på sparkontot och där får dom stanna.
Citera
2020-04-11, 16:55
Medlem
Citat:
Låter inte så jättemkt ändå. Min syster har ju betydligt mer på sina fonder nån förvaltar åt henne. Hon har haft dom i snart tre år. Kanske bara har Warren Buffet-folk omkring mig. Skit samma, har mina sparpengar på sparkontot och där får dom stanna.

Avkastningen pendlar en hel del på kort sikt. Förra året gick OMXS30 t.ex. upp nästan 26% men 2018 gick samma index -10.7%. Hade du frågat din syster hur fonderna gick då hade hon nog inte varit lika angelägen att skryta.

Viktigt att tänka på är att i investeringssammanhang är 50.000 verkligen inte mycket pengar. Har du en genomsnittslön och en privatekonomi under kontroll kan du garanterat lägga undan 8-10.000 per månad.

För varje år som går kommer kapitalets nominella tillväxttakt (antalet kronor summan ökar med) öka betydligt eftersom tidigare års avkastning också börjar ge avkastning.
Citera
2020-04-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ta ett bolag som Evolution Gaming. Dom går ju plus 2-7% varje dag i stort sett och det finns ju just nu inte som tyder på att dom tappar. Om jag då går in med en del pengar så är ju ändå risken stor att jag passerar 2500kr ganska snart.

Håll dig till billiga indexfonder istället det kommer du tjäna mer på i längden, och så fokuserar du på att tjäna mycket pengar som du kan slänga in där istället för att leta enskilda företag som kan gå bra.
Citera
2020-04-14, 09:06
Medlem
Citat:
På 90-talet när internetbankerna började etablera sig så växte daytrading-fenomenet. Och det var ju bullmarknad så många tjänade pengar. Det skrevs mycket om dem i tidningar och alltfler hoppade på.

Efter kraschen år 2000 blev det tyst. Dödstyst.

Nu har vi återigen haft en lång bullmarknad och nu är det samma tjatter.

Samma visa igen helt enkelt.

Det var ju precis likadant under 80-talet också. Jag hade gott om klasskompisar som näst intill hade dagliga föreläsningar om hur mycket de tjänat senaste veckan på sina Fermenta aktier de köpt för sommarjobbspengarna.

Fanns gott om artiklar i skräppressen om stora vinster folk hade gjort.

Skillnaden är väl att då fanns fortfarande Sovjetunionen, med sina kärnvapen, i folks medvetande. Det gav en mer realistisk syn på tillvaron och samhället såg till att vara välrustat för kriser. Nu har vi levt utan hot så länge att all beredskap monterats ner och folk har inte längre mental beredskap för att allvarligare kriser faktiskt kan inträffa.

Nu finns ju risken att samhället faktiskt havererar med nedstängda elnät och kraschad vattenförsörjning om följd av att kretskort från Kina fastnar i karantänsåtgärder. Vi har gjort samhället mer sårbart nu. Det är en risk som helt klart inte syns i aktiekurser. Tror inte att folk av min generation som blev vuxna efter Sovjet kan acceptera risker av den typ som är samhällsförstörande. Det man inte accepterar existerar helt enkelt inte och tas därför inte hänsyn till när man tittar på framtidsplanerna.

Antar att det kan finnas något inslag av sådan korkad optimism i dagens börsuppgångar tillbaka mot tidigare rekord?
Citera
2020-04-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det var ju precis likadant under 80-talet också. Jag hade gott om klasskompisar som näst intill hade dagliga föreläsningar om hur mycket de tjänat senaste veckan på sina Fermenta aktier de köpt för sommarjobbspengarna.

Fanns gott om artiklar i skräppressen om stora vinster folk hade gjort.

Skillnaden är väl att då fanns fortfarande Sovjetunionen, med sina kärnvapen, i folks medvetande. Det gav en mer realistisk syn på tillvaron och samhället såg till att vara välrustat för kriser. Nu har vi levt utan hot så länge att all beredskap monterats ner och folk har inte längre mental beredskap för att allvarligare kriser faktiskt kan inträffa.

Nu finns ju risken att samhället faktiskt havererar med nedstängda elnät och kraschad vattenförsörjning om följd av att kretskort från Kina fastnar i karantänsåtgärder. Vi har gjort samhället mer sårbart nu. Det är en risk som helt klart inte syns i aktiekurser. Tror inte att folk av min generation som blev vuxna efter Sovjet kan acceptera risker av den typ som är samhällsförstörande. Det man inte accepterar existerar helt enkelt inte och tas därför inte hänsyn till när man tittar på framtidsplanerna.

Antar att det kan finnas något inslag av sådan korkad optimism i dagens börsuppgångar tillbaka mot tidigare rekord?

Jo, optimismen är ju ofta överdriven och bryts mot en nedgång.

Jag kan tycka att börsen ofta överreagerar men det är nog inget nytt. Folk blev handfallna i kraschen i början på 90-talet, ingen var förberedd på det. Staten fick hålla på länge att sanera ekonomin, lägga om pensionssystemen, se över sjukpenningen osv...

Det är inte värre idag, det har alltid varit illa.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in