2020-04-10, 17:20
Medlem
Hej alla, hoppas ni har en bra långhelg så gott det går i dessa tider!

Jag är en introvert sporty kille på 29 år, ser bra ut och är vältränad, (Kroppsmässigt sticker jag ut, om det kan vara relevant).

Jag har haft problem med ångest i vissa situationer i lång tid, jag har gått till psykolog för 2 år sedan men har tagit en paus nu.

Jag har haft två panikanfall tidigare, runt 6 år sen senast, men det var riktigt obehagligt.

Det ska sägas att jag kan få ångest hemma ibland, men det är när det är ute i det offentliga som det känns mest, ingenstans att "fly" till snabbt.

Hade varit guld värt med lite lugnande tips. Nedan kommer lite situationer där min ångest smyger sig på.

- På körskolan vid teorilektioner när det är flera andra personer, liten trång lokal, har i princip ångest hela tiden.

- På gymmet när jag står längst in i rummet vid spegeln och känner mig uttittad. (Står någon och väntar tills smithmaskinen blir ledig?) (Har jag stått här för länge nu så dom börjar bli irriterade?)

-I matsalen när jag äter på jobbet (fått kommentarer innan på att jag tar för mycket mat, äter med barn), annars är jag lugn på jobbet, förutom när det är rast och jag känner mig uttittad och inte har något speciellt barn att passa på.

- Jag har en kvinna jag träffar ibland som jag är trygg med, idag joggade jag ner till henne, ingen ångest alls. Då är hon ett tryggt "mål". Men sedan gick jag hem själv och hade ångest ända tills jag kom till närområdet. Då blev jag lugn.

-Mina föräldrar kan jag inte träffa just nu, dom bor i en annan stad (samma som körskolan tex). Och jag tror det kan krydda ångesten lite med, att det är inte möjligt att "fly" dit spontant nu.

Vill också säga att jag drar mig inte för att ta på en snygg lite tight t-shirt/piké, kanske någon snygg färgglad tröja. Jag har stått på scen i fitness framför många människor. Så jag är inte rädd för att visa upp mig vid rätt tillfälle. Men ibland kan jag känna mig negativt iaktagen.

En sista sak, när jag är arg/ledsen eller deprimerad(var riktigt deppig när jag körde No fap i 3 veckor, då var ångesten som bortblåst ) Men så fort man mår bra och inte har några direkta bekymmer kommer ångesten tillbaka.

Tacksam för lite tips!

Ha det gott alla <3
Citera
2020-04-10, 17:50
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hmm jag kan känna sådär när man är i kön på coop eller ica o man lastar upp varorna o typ de bildas 1244567 m lång kö efter en.
Citera
2020-04-10, 21:01
Medlem
Sockss avatar
Hypnosterapi. Har sett grav spindelfobi fixas på 20 min.
Citera
2020-04-12, 18:28
Medlem
nonameds avatar
Känslan blir du av med genom att utsätta dig för dom situationerna. Då det är en fobi. Blir bättre och bättre om du får återhämta dig efter varje gång och utmana dig mer och mer.
Citera
2020-04-12, 18:41
Medlem
Ett tips är, att när du är i de situationerna du känner att du inte kan fly ifrån, tänka dig att du är någon annan. Ta valfri kändis eller lev dig inn i en påhittad roll. Det är inte «Oskii» som står och blir utstirrad på gymmet, det är Barack Obama (random kändisexempel). Kanske låter jättetöntigt men på det sättet får du lite avstånd till situationen och fokuserar på något annat än att du inte «kan» fly.

Har själv lidit/lider av grov agorafobi och det här lindrar det en hel del för mig. Annars kan ju KBT vara något att prova. Lycka till!
Citera
2020-04-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexrose
Ett tips är, att när du är i de situationerna du känner att du inte kan fly ifrån, tänka dig att du är någon annan. Ta valfri kändis eller lev dig inn i en påhittad roll. Det är inte «Oskii» som står och blir utstirrad på gymmet, det är Barack Obama (random kändisexempel). Kanske låter jättetöntigt men på det sättet får du lite avstånd till situationen och fokuserar på något annat än att du inte «kan» fly.

Har själv lidit/lider av grov agorafobi och det här lindrar det en hel del för mig. Annars kan ju KBT vara något att prova. Lycka till!

Tacksam för alla svar i tråden!
Citera
2026-02-22, 19:48
Medlem
Blomsoppas avatar
Hur gick det för dig? Har själv agorafobi mvh 20 årig kvinna
Citera
Igår, 16:05
Medlem
Körde KBT men det enda som tagit bort min sociala ångest är antidepp. Som natt och dag.
Citera
Idag, 07:59
Medlem
nonameds avatar
Du måste utsätta dig för situationer där du är rädd. Det gäller så många fobier. Tyvärr finns det inte så många andra lösningar. Ta det lugnt om det är extremt. Kroppen behöver vila med emellan åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in