Hej,
Min bakgrund är som följer: Civilingenjörsexamen inom teknisk fysik från Chalmers, snittbetyg 3.8. Är 27 år gammal.
Jobbar på Big4 i Kph där jag även bor, och har gjort det i ca 2 år. Jobbar med M&A-inriktat arbete.
Jobbar långa veckor (~60h/v i snitt), ligger på ~43k DKK och känner inte att arbetet är särskilt givande, lönen är låg och jag känner att jag behöver göra något nytt.
Har även brutit upp med min danska flickvän nyligen så har inget som kräver att jag bor i Kph längre, utan tänker bosätta mig i Sverige men vill jobba kvar i DK på grund av lönen.
Mina alternativ som jag funderar på just nu är:
1. Management consulting/strategy consulting på någon annan firma där lönen är bättre, spelar inte så stor roll hur prestigefylld den är (jag är medveten om att MBB går tokbort pga betyg). Fördelar: Högre lön, roligare uppgifter. Nackdelar: Längre veckor (som är ganska tärande), antagligen för dåliga betyg. Det jag söker här är i så fall om någon kan rekommendera en firma som kanske har överseende med betygen / inte förstår det svenska betygssystemet, som gärna ger en god lön.
2. Gå till ett "ingenjörsjobb" som passar min utbildning. Här har jag inte direkt någon koll eftersom jag gick rakt in i konsultbranschen så vet inte alls vad löner är på ett standardföretag som Ikea / Ericsson. Fördelarna med detta är att jag får mycket bättre work-life balance. Nackdelen är att karriärsmöjligheterna inte är lika stora och att lönen antagligen är lägre.
3. Fortsätta på Big4 ett par år till, och sen försöka gå över till något inom corporate, där man kanske kan få en relativt bra position. Frågan är dock hur starkt Big4:s märke är för detta...
Generellt känner jag att jag just nu gör alldeles för mycket arbete i utbyte mot för lite betalt. Vill i så fall göra ännu mer arbete för bättre konsultfirmor och få bättre betalt, eller ta ett vanligt 9-to-5 och få en vanlig lön. Helst hade man ju haft bra timmar och bra lön, men det är en svår ekvation
Är 27 år gammal och redo för nya utmaningar. Alla tips mottages