Citat:
Ursprungligen postat av
Verto
Män har inte heller full rösträtt i Saudiarabien. Det är en monarki och saknar folkvalt parlament.
Ska 1,8 miljarder muslimer bedömas baserat på vissa saudiska lagar? När Saudiarabien avskaffade förbudet för kvinnor att köra bil så var de det ENDA muslimska landet i världen med ett sådant förbud. Så lägg ner dina svepande generaliseringar.
de får rösta, i de saker som man nu har nationell rösträtt kring. Kvinnor får bara rösta i sitt lokala område. men? jag antar att den begränsningen har man för just kvinnor, för att man
värderar dem och deras åsikter så högt?
"vissa" lagar? För femte gången nu....denna typ av islamsk lag som gravt förtrycker kivnnor är BASERAT på islam och texter i KORANEN.
Hur var det nu var inte koranen "Guds ord" enligt dig?
Och är inte sharia just islamskt?
Kvinnor ärver bara hälften, är bara hälften värda i domstol, får inte skilja sig på samma villkor, betraktas inte som fullvärdiga medborgare etc etc...
är det att behandlas
värdigt tycker du? att via sin juridik och regelsystem och normsysten säga till kivnnor ohhh ni är sååå mycket värda, så ni är 1/2 man, som vi måste låsa in, på alla de sätt man nu kan "låsa in" en människa på.
Du har sekulariserade muslimer, muslier som protesterar mot detta, och alldeless utmärkt klarar tolka sin koran och religion så den accepterar kivnnor som fullvärdiga samhällsmeedborgare.
Men! det är inte de som mest styr och bestämmer i just islamska regioner.
jag är INTE anti Islam, jag är anti patriarkal idioti av ovan sort.