2020-04-02, 16:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
alltså ,

Nån som vet var man kan hitta genomsnittlig utryckningstid för brandkåren för stockholms län eller riket

Alltså från dom fått larmet tills dom är på plats .

har googlat på alla möjliga sökord , men hittar inte

om denna ligger fel får admin gärna flytta

Räddningsverket hade tydligen sådan statistik, så numera bör MSB ha den. Tio minuter i snitt i riket (då ska man ta hänsyn till att landsbyggden ofta har deltidsbrandmän (som har 5-7 minuter på sig att vara klara i brandbilen jämfört med heltidsbrandmän som har 90 sekunder) och stora områden att täcka: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lang-utryckningstid-i-inlandet

Här bör du kunna hitta mer detaljerad information: https://www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/statistik/
Citera
2020-04-02, 16:31
Medlem
Det beror helt på vart larmet är.

Stationerna ligger inte alltid helt optimalt efter hur staden har växt med tiden.
Men skulle säga mellan 5-15 minuter i tätort och 15-25 utåt landsbygden.

Ovh då pratar jag ffa om ex. kranskommuner i Sthlm eller större städer.

Beror helt på trafikmängd också. Vissa håll går det alltid snabbare år, vissa tar längre tid därför att det är många bilar och smala vägar.
Citera
2020-04-02, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Tjena, likaså att polisen skall hjälpa vid brott o en ambulans kommer direkt om du skadat dig..Sverige 2020 händer inget av ovanstående så lägg ner dina drömmar. Kanske på åsanisses tid.

Vi rullar ut från station inom 90 sekunder. Har tillåmed en nedräkning från att larmet går tills 90 sek gått.
Så det händer frekvent vill jag hävda.
Citera
2020-04-02, 17:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Normalt räknar man med inom tio minuter. Om insatstiden bedöms vara längre kan det behövas vidtas åtgärder när man bygger nytt. Självklart finns det ställen som har längre insatstid.
Citera
2020-04-02, 20:23
Medlem
Läs handlingsprogrammet i din kommun/kommunalförbund. Alltså räddningstjänstens handlingsprogram.

I Stockholm har du tre att välja på beroende på var i Stockholm du bor: Attunda, Södertörn eller Storstockholm.

Borde finnas på deras hemsida, eller på annat sätt finnas tillgängligt.
Citera
2020-04-03, 18:55
Medlem
Så här säger de själva om saken:

Tiden från att ett nödsamtal tas emot tills att första resurs för räddningstjänst är på plats
kallas för responstid.
Responstiden vid olyckor ska understiga 13 minuter i 90 % av fallen.

Källa:
https://www.storstockholm.brand.se/globalassets/dokument/styrdokument-och-rapporter/2017/150101_handlingsprogram-2016-2019_ver1_lr.pdf
Citera
2020-04-15, 21:49
Medlem
Stockholms län består av flera brandförsvar, så det finns inte sammstämminga uppgifter. I Storstockholms brandförsvar så är målsättningen på responstid 13 min. Responstid är från att larmsamtalet rings in. Alltså samtal, anspänningstid, framkörning och påbörjad insats. Medelstiden är långt under detta, ca 7 min och 50 sek. Längre tider beror ofta på att närmsta station är upptagna på annat larm. Man når responstiden i ca 90% av larmen.
Obs att de 13 minuterna är målsättningen, inte en lagstadgad tid
Citera
2020-04-16, 06:52
Medlem
Måste också tillägga. I det förbundet finns heltidsstationer som ligger ute på landet, t.ex Värmdö. Så tiderna inne i stan är betydligt kortare

QUOTE=no9nicke|71206888]Stockholms län består av flera brandförsvar, så det finns inte sammstämminga uppgifter. I Storstockholms brandförsvar så är målsättningen på responstid 13 min. Responstid är från att larmsamtalet rings in. Alltså samtal, anspänningstid, framkörning och påbörjad insats. Medelstiden är långt under detta, ca 7 min och 50 sek. Längre tider beror ofta på att närmsta station är upptagna på annat larm. Man når responstiden i ca 90% av larmen.
Obs att de 13 minuterna är målsättningen, inte en lagstadgad tid[/quote]
Citera
2020-04-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no9nicke
Responstid är från att larmsamtalet rings in. Alltså samtal, anspänningstid, framkörning och påbörjad insats.

Kul att du lyckades kopiera mitt svar.
Responstiden är dock tid till ankomst på platsen.
Tar man med tid till påbörjad insats (+ ca 2 min) heter det insatstid.

Förr angav man alltid insatstiden.
Numera behövde man väl trimma tiderna lite, så man uppfann responstiden.
Citera
2020-04-16, 21:57
Medlem
[quote=MrHugo|71221742]Kul att du lyckades kopiera mitt svar.

Sorry för dubbelpost Läste inte vad som redan skrivits i tråden
Senast redigerad av no9nicke 2020-04-16 kl. 22:00.
Citera
2020-04-16, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Kul att du lyckades kopiera mitt svar.

Förr angav man alltid insatstiden.
Numera behövde man väl trimma tiderna lite, så man uppfann responstiden.

Men det andra du skriver stämmer nog inte riktigt. Kolla exemelvis fire_rescue_info på Insta, skrivs av en av sthlms brandingenjörer.
Insatastid: anspänningstid+körtid
Responstid: larmhanteringstid+anspänningstid+körtid.

Alltså inte gjort för att slipa på tiderna, resultatet blir snarare tvärtom då även tiden för larmsamtal ingår. Där körtiden slutar påbörjas insatsen med ex en vindruterapport
Citera
2020-04-16, 22:29
Medlem
Citat:
Responstid är från att larmsamtalet rings in. Alltså samtal, anspänningstid, framkörning och påbörjad insats.

[quote=no9nicke|
Responstid: larmhanteringstid+anspänningstid+körtid.[/QUOTE]

Du lär dig allteftersom. Det är ju bra.
Nu är vi överens om vad responstid är.

Citat:
Men det andra du skriver stämmer nog inte riktigt. Kolla exemelvis fire_rescue_info på Insta, skrivs av en av sthlms brandingenjörer.
Insatastid: anspänningstid+körtid
Responstid: larmhanteringstid+anspänningstid+körtid.

Den där insatstiden du anger är ju fullständigt meningslös.
Vad skulle den visa som är användbart?
Behöver inte kolla med någon brandingenjör.
Jag var med förr i tiden, det var nog inte du?
Kolla i en årsberättelse från Stockholms brandförsvar från säg 1980-talet.
Där ser du att responstiden inte var uppfunnen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in