2020-04-02, 10:34
Medlem
Kan man odla i skog? Hitta en plats där ingen varit och röja upp? Är det olagligt? Olagligt men möjligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Det här med att börsen alltid återhämtar sig och att köpa dippen har helt rört runt det i hjärnan på folk. Så du tror på riktigt att du får samma avkastning när du varit med om en krasch på 95%(!!!), som du får om du går in när värderingarna är lägre. Lägre värdering=lägre fallhöjd, vi pratar börsen som helhet.

Studier på aktiemarknaden visar att det är mycket viktigare att inte förlora pengar. Om en aktie kostar 100kr och går ner 50% så kostar den 50kr. Din aktie ska då gå upp 100% för att du ens ska vara plus minus noll. Hur lång tid tar inte det?

Är du med om en krasch på 95% ska du ha 1900% utveckling för att komma tillbaka till ursprungsvärderingen!!! Det skulle ta 32 år med en genomsnittlig avkastning på 10% per år.
Det där förutsäger att du bara köper en gång, på toppen, och sedan inget mer. Tar mycket kortare tid än 32 år ifall du fortsätter köpa varje månad som du bör.
Citera
Medlem
Halveringen i Bitcoin? Bra tips. Finns det risk att halveringen slår åt andra håller dvs för valutan mindre intressant?
Citera
2020-04-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Det där förutsäger att du bara köper en gång, på toppen, och sedan inget mer. Tar mycket kortare tid än 32 år ifall du fortsätter köpa varje månad som du bör.

Tror ni att platina och palladium kan bli valutor precis som guld? Silver sägs vara för tungt. Rodium?
Citera
2020-04-02, 10:37
Medlem
Inflationen!
Hur undviker man att bli drabbad av en hyperinflation?
Är jord och får och bitcoin och guldmynt den enda möjligheten?
Citera
2020-04-02, 10:40
Medlem
Läser nyheten från Norge om att folk tvings bort av militär från sina ”jordplättar” så det verkar inte vara ett säkert kort heller det här med att komplettera storstadslägenheten med mark på landet ...
Källa:
(FB) Norge: Hemvärnet tvingar folk ifrån deras egna privata sommarstugor pga Covid-19.
Citera
2020-04-02, 12:31
Medlem
Jag har också funderat en del på detta och jag tror det kan vara en bra ide att åtminstone byta valuta man har likvider i till en annan större valuta. Personligen tror jag att Kina kommer vara segrare i det här när allt är över. Jag har jobbat mycket i Kina och sett med egna ögon hur pass handlingskraftiga dem kan vara när det verkligen gäller. Även om jag mycket hellre lever mitt liv i det konflikträdda Sverige som inte vågar göra något.

Är det någon som vet någon bank där man kan växla sina pengar till en annan valuta och ha det på ett konto? I mitt fall från SEK till Yuan.

Det är obligatoriskt att bära munskydd ute i Kina just nu och har varit ett par månader. Du kan gå några hundra meter innan det kommer någon statsanställd och tar din temp. Dom har kontroll där borta, svårt att föreställa sig att samma saker kan hända i Sverige. Det är en av anledningarna till att jag tror att dom kommer gå ur det här starkare än väst.
Citera
2020-04-02, 12:51
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
USD. Alla stora flyr till USD. Det är stor dollarbrist pä den internationella marknaden just nu. Det räcker med att kolla vad Fed gör och hur marknaden reagerar för att se varthän det leder.

Allt annat kommer få sig en törn.

Så mycket som FED trollar fram pengar så kommer USD vara mindre värd än stenar framöver! Enbart vasallstater kommer ta emot USD! Glöm att andra stora aktörer på marknaden kommer acceptera FIAT-valutan USD! Värdelös skit som kan trollas fram i oändliga summor!

https://youtu.be/_RSpmrPFntM
Senast redigerad av PUBG2018 2020-04-02 kl. 13:21.
Citera
2020-04-02, 12:57
Medlem
Du ska ligga i RMB (CNY). Inte USD.
Citera
2020-04-02, 14:37
Medlem
happilappis avatar
Köp kossor och bli en bonde. Inget slår mat under en total ekonomisk kollaps, inte ens guld.
Citera
2020-04-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForeverYang
Tror ni att platina och palladium kan bli valutor precis som guld? Silver sägs vara för tungt. Rodium?

Inte den blekaste. Brukade gilla ädelmetaller förut men spreaden blir så enorm i tider som dessa så det har gjort mig lite skeptisk till det.
Citera
2020-04-02, 16:24
Medlem
Medelkasss avatar
Klassiska krisinvesteringar som säljs av i svåra tider, t.ex. konst och veteranbilar. Värdet kommer nästan garanterat öka efter krisens slut, jämfört med t.ex. aktier där företaget kan (och förmodligen kommer, om krisen blir tillräckligt djup) gå omkull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in