2020-04-02, 21:01
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jimmie Åkesson kommer ändå bara och stå bakom Ulf Kristersson och rycka honom i byxbenet som Moderaternas stödparti. SD behöver inga egna idéer. De har ju redan anammat Moderaternas politik.

sant. SD behövs inte i debatterna, räcker med att jimmie säger "som han sa" och nicka mot lilla uffe.

Inte en enda ide eller ett enda förslag annat än att man inte ska lyssna på forskarna för mycket, nä mycket bättre att bara chansa lite hej vilt eller hur jimpa?

SD sjunker som en sten i opionen.
Citera
2020-04-02, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Ja alltså det är svårt att argumentera mot en person som inte ens begriper det mest basala. Men jag ska försöka förklara det på lätt svenska för dig.

En nyhetsartikel är alltid skriven av en journalist, antingen på den tidning där texten publiceras, eller på en nyhetsbyrå som har skickat ut texten till tidningen. En nyhetsartikel brukar vara lätt att känna igen. Den består av rubrik, ingress och brödtext och berättar om en nyhet, något som har hänt eller kommer att hända.

För det mesta kan man läsa det allra viktigaste först i texten, den så kallade ingressen. Därpå fylls det på med lite mer bakgrund i resten av texten - brödtexten. I texten ska läsaren få svar på frågorna: när, var, hur, vad, vem och varför? En journalist strävar alltid efter att vara korrekt, saklig och noggrann med fakta och låta alla parter komma till tals i texten. Men det är klart att även journalisten färgas av sina tidigare kunskaper, erfarenheter och värderingar. Man säger också att artikeln vinklas på olika sätt. Det betyder att man berättar nyheten med olika perspektiv, till exempel utifrån personen som drabbas, eller utifrån myndigheten som fattade ett visst beslut, utifrån rånoffret, eller utifrån personen som begick brottet.

Uppbyggnad = viktigaste först
Språk = Informativt
Stil = sakligt, klart och tydligt

En kolumn är däremot en mera personligt hållen text. I en kolumn kan (och till och med bör) skribenten mera öppet ta ställning, det vill säga argumentera för en åsikt.
Då du skriver en kolumn är det därför viktigt att du först funderar noggrant vad det är det du vill säga.
Försök alltså skärpa ditt budskap. Vad är det viktigaste du vill ha sagt?
Det kan vara lättare om du först ”kokar ner” din åsikt till en enda mening, och sedan skriver med den meningen för ögonen. Då blir det lättare att hålla fokus.

Hoppas du förstår skillnaden. En nyhetsartikel är något HELT annat än en kolumn, krönika eller annan personlig text.

Oj vad vilken irritation du spär ut, undrar vem som behöver koka ner, samt du förstår dig tydligen inte på det basala gällande medial påverkan?
Att du tar ordet nyhet så pass ordagrant är bara komiskt, samt påvisar din avsaknad av konsekvenstänk hur allmänheten ser på kolumnistens åsikter.
Citera
2020-04-02, 21:08
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Oj vad vilken irritation du spär ut, undrar vem som behöver koka ner, samt du förstår dig tydligen inte på det basala gällande medial påverkan?
Att du tar ordet nyhet så pass ordagrant är bara komiskt, samt påvisar din avsaknad av konsekvenstänk hur allmänheten ser på kolumnistens åsikter.
Läs en kolumn för vad den är. En personlig text.

Alla vettiga människor vet vart damen samt hennes arbetsgivare står rent politiskt.
Citera
2020-04-02, 21:08
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
sant. SD behövs inte i debatterna, räcker med att jimmie säger "som han sa" och nicka mot lilla uffe.

Inte en enda ide eller ett enda förslag annat än att man inte ska lyssna på forskarna för mycket, nä mycket bättre att bara chansa lite hej vilt eller hur jimpa?

SD sjunker som en sten i opionen.

SD skulle också slippa både utgifter och pinsamma sexskandaler om de slog ihop sitt partikansli i riksdagen med Moderaternas. Då kan ju en Xeroxmaskin göra hela jobbet då pressreleaserna från Moderaternas tankesmedja är färdiga. Ingen som röstar på SD skulle ändå märka att de ligger några minuter efter.

Jimmie "Jag vet inte" Åkesson kan då behålla sin miljonlön och jobba ännu mindre.
Citera
2020-04-02, 21:09
Medlem
Med tanke på att Löfven är statsminister så är han väldigt frånvarande även när han dyker upp
Citera
2020-04-02, 21:12
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:

Alla vettiga människor vet vart damen samt hennes arbetsgivare står rent politiskt.

Försöker du antyda att Lena Mellin på Aftonbladet är ett på Flashback så kallat "sossesvin" och driver en egen agenda?

Då måste man ju vara jätteförsiktig då man läser hennes kolumn så man inte tror att Jimmie "Jag vet inte" Åkesson är påfallande passiv just nu!
Citera
2020-04-02, 21:15
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamolos
Med tanke på att Löfven är statsminister så är han väldigt frånvarande även när han dyker upp

Till skillnad från den försvunne Jimmie Åkesson så har Stefan Löfven ett jobb att sköta!

(Nej, det är inget riktigt jobb att helt ansvarslöst dela ut flygblad i Turkiet för er som trodde det!)
Citera
2020-04-02, 21:19
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Försöker du antyda att Lena Mellin på Aftonbladet är ett på Flashback så kallat "sossesvin" och driver en egen agenda?

Då måste man ju vara jätteförsiktig då man läser hennes kolumn så man inte tror att Jimmie "Jag vet inte" Åkesson är påfallande passiv just nu!

Jag försöker förklara skillnaden mellan en kolumn och en nyhetsartikel. Somliga har lite svårt att förstå. Personligen ägnar jag mig inte åt att etikettera människor. Om andra gör det rör mig inte speciellt mycket. Men reagerar oftast på direkta felaktigheter eller inkorrekta påståenden.
Citera
2020-04-02, 21:19
Medlem
Citat:

Självklart, men problematiken är att skitblaskan är den största så kallade nyhetsförmedlaren.
Så sjukt skrämmande att det knappt finns oberoende granskning längre, finns bara 2 sidor att välja mellan.
Citera
2020-04-02, 21:21
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Självklart, men problematiken är att skitblaskan är den största så kallade nyhetsförmedlaren.
Så sjukt skrämmande att det knappt finns oberoende granskning längre, finns bara 2 sidor att välja mellan.

Hela den svenska journalistiken har spårat ur, här är vi överens. För egen del blandar jag frisk och gör min egen nyhetsvärdering.
Citera
2020-04-02, 21:25
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Jag försöker förklara skillnaden mellan en kolumn och en nyhetsartikel. Somliga har lite svårt att förstå. Personligen ägnar jag mig inte åt att etikettera människor. Om andra gör det rör mig inte speciellt mycket. Men reagerar oftast på direkta felaktigheter eller inkorrekta påståenden.

Det var ädelt av dig. Jag vet numera att ingenting som Lena Mellin skriver kan tas på allvar då hon är sosse. Ingenting överhuvud taget som en sosse någonsin gjort eller sagt i historien är rätt har jag fattat genom att läsa här på Flashback!

Jag undrar i alla fall vad Jimmie Åkesson försöker dölja då han håller sig undan.
Citera
2020-04-02, 21:26
Medlem
Trevligt.kontos avatar
[quote=InteSDbliven|71019852]Det var ädelt av dig. Jag vet numera att ingenting som Lena Mellin skriver kan tas på allvar då hon är sosse. Ingenting överhuvud taget som en sosse någonsin gjort eller sagt i historien är rätt har jag fattat genom att läsa här på Flashback!

Jag undrar i alla fall vad Jimmie Åkesson försöker dölja då han håller sig undan.[/QUOTE]

Oppositionen hamnar i skugga i kristider. Samma i USA

Dessutom hörde jag något om halsont.,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in