2020-03-27, 21:54
Medlem
Jag har statistik färdig, men vill samtidigt föra in löpande statistik med tiden.

Är ingen avancerad statistik jag kommer syssla med, mest medelvärde, medianer, kvartiler m.m. Mycket normalfördelning också.

Det jag söker mest är lättnaden. Jag vill kunna spara min data i programmet, att alla värden finns i programmet så man slipper mata i dom varje gång. Exempelvis vill jag göra en jämförelse mellan två städer så ska det räcka med några musklick för att göra detta.

Det ska vara enkelt att mata in löpande statistik.

Vilket program anser ni passar mig?
Citera
2020-03-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Jag har statistik färdig, men vill samtidigt föra in löpande statistik med tiden.

Är ingen avancerad statistik jag kommer syssla med, mest medelvärde, medianer, kvartiler m.m. Mycket normalfördelning också.

Det jag söker mest är lättnaden. Jag vill kunna spara min data i programmet, att alla värden finns i programmet så man slipper mata i dom varje gång. Exempelvis vill jag göra en jämförelse mellan två städer så ska det räcka med några musklick för att göra detta.

Vanlig hederlig Excel eller LibreOffice borde väl duga, att börja med.
Citera
2020-03-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Vanlig hederlig Excel eller LibreOffice borde väl duga, att börja med.

Har försökt googla mig fram men hittar inte. Kan man infoga klar statistik i Excel eller bevara det i programmet? Eller måste man mata in det manuellt hela tiden?
Citera
2020-03-27, 22:52
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Har försökt googla mig fram men hittar inte. Kan man infoga klar statistik i Excel eller bevara det i programmet? Eller måste man mata in det manuellt hela tiden?

SPSS? Även Matlab duger om man har lite koll på filer.
Citera
2020-03-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
SPSS? Även Matlab duger om man har lite koll på filer.

SPSS är så dyrt, ligger på 10k.
Citera
2020-03-27, 22:59
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
SPSS är så dyrt, ligger på 10k.

Finns gratisversioner, eller ladda ner.. hehe
Citera
2020-03-27, 23:06
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Kan man infoga klar statistik i Excel eller bevara det i programmet?

Ja det kan man. Om du inte har källan i ett mycket märkligt och annorlunda format som Excel inte skulle kunna läsa.

Jag antar att Excel är lättast att jobba fram det du talar om såvida du inte besitter kunskaper i något annat program som kan lösa uppgiften. Men tror inte att du gör det eftersom då skulle du veta och inte starta den här tråden.

Borde finnas bra tutorials på Youtube som du lätt kan lära dig det du behöver.
Citera
2020-03-28, 09:41
Medlem
starke_adolfs avatar
Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter --> Fysik, matematik och teknologi: allmänt
/Moderator
Citera
2020-03-28, 09:54
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:

Om du kan- eller är intresserad av att lära dig lite programmering skulle jag kika på R eller pyhon. Där finns många bra bibliotek där man enkelt kan få fram det du söker (och mycket mer om man vill). Med pythons pandas-bibliotek kan du exempelvis skapa ett DataFrame-objekt från en inläst fil - exempelvis en Excel eller csv - och använda .describe()-metoden för att direkt få fram lite standardmått. Om intresset finns eller behovet ökar finns det massor av ytterligare bibliotek och metoder att tillgå, även för visualisering.

Det är också väldigt enkelt att hantera när mängden data ökar. Är det inga större projekt kanske det är en mindre ansträngning att bara göra det i Excel eller liknande direkt, som någon tidigare var inne på.

https://www.geeksforgeeks.org/python-pandas-dataframe-describe-method/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in