2006-03-28, 17:20
Medlem
Realizts avatar
Jag är själv lite intresserad av matematik, men har inte naturlig talang för ämnet (själva symbollogiken) så jag måste jobba för kunskaperna. Jag tycker det är roligt som verktyg för att lösa problem. Det är faktiskt ren underhållning ibland. Tråkighetsstämpeln är onödig och skulle kunna avlägsnas med annan organisation i skolan.

Om man nu vill förbättra sina mattekunskaper, vad kan ni rekommendera för resurser på internet? Ämnet är ju som gjort för självstudier!
Citera
2006-03-28, 17:45
Medlem
jockelos avatar
Håller nog med om att datorn är boven! MEN samtidigt så råder det ingen tvekan om att datorn förbättrar språkkunskaperna radikalt. Engelskakunskaperna i dag är ju brutalt mycket bättre generellt sätt än va de var för 30 år sedan. På gymnasiet i alla fall.

Men matematiken.. man blir bara matt. Allting är så dåligt upplagt, så dåligt genomtänkt, så monotont och gammaldags. Skolan försöker inte på något sätt att få matematik att verka intressant. Så man får ett stort bortfall, och det är endast de som tar eget initiativ och skapar sig ett intresse som faktiskt "lyckas".
Men även om man är bra och intresserad så finns det inte rum för en att utvecklas eftersom läraren måste se till allas behov och hjälpa dem som är lite sämre, så det tar ju verkligen olidigt lång tid att göra allting. Därför borde man istället för att läsa matte klassvis, dela upp grupper efter hur mycket man vill satsa på matten tycker jag. Bryt klasserna, och blanda mer är mitt råd!
Citera
2006-03-28, 18:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Därför borde man istället för att läsa matte klassvis, dela upp grupper efter hur mycket man vill satsa på matten tycker jag. Bryt klasserna, och blanda mer är mitt råd!

Det är precis så skolverket inte vill ha det i skolan.
Det är socialdemokrater som styr detta samhälle,
och enskild begåvning ska minsann inte premieras.
Citera
2006-03-28, 21:27
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Håller nog med om att datorn är boven! MEN samtidigt så råder det ingen tvekan om att datorn förbättrar språkkunskaperna radikalt. Engelskakunskaperna i dag är ju brutalt mycket bättre generellt sätt än va de var för 30 år sedan. På gymnasiet i alla fall.

Men matematiken.. man blir bara matt. Allting är så dåligt upplagt, så dåligt genomtänkt, så monotont och gammaldags. Skolan försöker inte på något sätt att få matematik att verka intressant. Så man får ett stort bortfall, och det är endast de som tar eget initiativ och skapar sig ett intresse som faktiskt "lyckas".
Men även om man är bra och intresserad så finns det inte rum för en att utvecklas eftersom läraren måste se till allas behov och hjälpa dem som är lite sämre, så det tar ju verkligen olidigt lång tid att göra allting. Därför borde man istället för att läsa matte klassvis, dela upp grupper efter hur mycket man vill satsa på matten tycker jag. Bryt klasserna, och blanda mer är mitt råd!

Exakt.

Jag tror att inställningen hos eleverna kring ämnet matematik är helt fel; det är inte tufft att gilla matte, varför många tar efter de "coola" och således halvt struntar i matten.
Jag såg en gammal videointervju där ett gäng killar från mellanstadiet blev utfrågade om deras favoritämne, och där nästan samtliga svarade matte. Skulle man tycka så när jag gick i mellanstadiet (går andra året på gymn.), så skulle det vara lika med lermulning på nästa rast.
Men det skall nog inte tas jätteseriöst: folk dras lätt med den "coole" ifall han/hon ogillar matte, då gäller även det omvända: om han/hon skulle gilla matte, hänger resten på. Speciellt på mellanstadiet då grupptrycket ofta är rätt stort.
Citera
2006-03-28, 21:31
Medlem
kalabalikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Det är precis så skolverket inte vill ha det i skolan.
Det är socialdemokrater som styr detta samhälle,
och enskild begåvning ska minsann inte premieras.

Allmän och särskild kurs försvann för en massa år sen på högstadiet. Jag antar att det ansågs segregerande och utpekande av de svaga på nåt sätt (Obs, gissning). Sedan kom det böcker med olika svåra problem. Röd bok för de duktiga, sedan gul och sist grön för de svagste. Skillnaden är att nu är alla i samma klassrum. Så har man vunnit nåt på att ta bort allmän och särskild kurs? Inte enl. mig i alla fall.
Citera
2006-03-29, 01:07
Medlem
Alltså, jag vet inte. Tycker personligen de högre kurserna gymnasiematte var givande och roliga men på högskolenivå spårade det ur rätt bra.

Tror att anledningen till sjunkande resultat på ingångskurser i högskolenivå inte bara ligger i elevernas sjunkande kunskaper, utan också det faktum att matten i mångt och mycket används av högskolorna som en uppläxning, typ "klara matten och bli intagen i Brödraskapet Ingenjörerna!". Tror att denna form av uppläxning har tappat mer och mer grogrund i och med high-tech ålderns explosion. Få tycker att det är roligt att bolla med symboler på ett papper, samtidigt som de vet att det är nödvändigt för utbildningen de vill läsa, då blir de veliga och studieresultaten kommer därefter. Så var det för mig iallafall och jag vet att många delat ungefär samma uppfattning.
Citera
2006-03-29, 01:12
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Alltså, jag vet inte. Tycker personligen de högre kurserna gymnasiematte var givande och roliga men på högskolenivå spårade det ur rätt bra.

Tror att anledningen till sjunkande resultat på ingångskurser i högskolenivå inte bara ligger i elevernas sjunkande kunskaper, utan också det faktum att matten i mångt och mycket används av högskolorna som en uppläxning, typ "klara matten och bli intagen i Brödraskapet Ingenjörerna!". Tror att denna form av uppläxning har tappat mer och mer grogrund i och med high-tech ålderns explosion. Få tycker att det är roligt att bolla med symboler på ett papper, samtidigt som de vet att det är nödvändigt för utbildningen de vill läsa, då blir de veliga och studieresultaten kommer därefter. Så var det för mig iallafall och jag vet att många delat ungefär samma uppfattning.

Matematik handlar inte om att bolla med symboler och att du tycker det är just ett av problemen. En ingenjör behöver inte alltid använda matematik men däremot krävs det matematiska tankesättet. Du har rätt i att matematik till viss del används som ett inträdesprov. På samma sätt som att bollkänsla används som inträdesprov till fotbollsgymnasiet.

En ingenjör utan matematikkunskaper är inte en ingenjör, utan en tekniker.
Citera
2006-03-29, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
En ingenjör behöver inte alltid använda matematik men däremot krävs det matematiska tankesättet.

En ingenjör utan matematikkunskaper är inte en ingenjör, utan en tekniker.

Du har mig fullt med på de två sakerna, det var ungefär vad jag ville säga, och att jag tror att matteinstitutionerna skrämmer iväg fler elever än vad som är nödvändigt under det första året. Tror att det behövs en uppfräschning av utbildningen utan att sänka nivån, hade någon kunnat peka på ett bra grafiskt läromedel som beskrivit rotation, divergens och variabeltransformationer för mig hade jag troligtvis förstått det relativt fort, och sluppit plugga bort halva sommaren. Alla passar inte in i det traditionella "föreläsningar och övningar och en bok skriven 50-kallt" mönstret. Ju mer dynamisk man kan vara i matematikundervisningen desto bättre - eller?
Citera
2006-03-29, 01:48
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loser Gone Wild
Du har mig fullt med på de två sakerna, det var ungefär vad jag ville säga, och att jag tror att matteinstitutionerna skrämmer iväg fler elever än vad som är nödvändigt under det första året. Tror att det behövs en uppfräschning av utbildningen utan att sänka nivån, hade någon kunnat peka på ett bra grafiskt läromedel som beskrivit rotation, divergens och variabeltransformationer för mig hade jag troligtvis förstått det relativt fort, och sluppit plugga bort halva sommaren. Alla passar inte in i det traditionella "föreläsningar och övningar och en bok skriven 50-kallt" mönstret. Ju mer dynamisk man kan vara i matematikundervisningen desto bättre - eller?

Jo, jag håller med om att matematikundervisningen kan förbättras. Jag gillade dock "sats-bevis-exempel"-metoden och tyckte att det var helfestligt (ingen ironi).

Ett problem är att nästan alla svenska lärare är forskare i första hand och pedagoger i andra hand. Att undervisa är något man gör för att ha råd att forska. Hela tiden upprepas mantrat "en lärare måste forska för att vara en bra lärare". Detta är total bullshit. Låt de regionala högskolorna satsa på grundutbildningen (upp till bachelor) och koncentrera forskning och undervisning från mastersnivå och uppåt till de stora: Chalmers, KTH, Linköping, Lund, Uppsala och Luleå.

Professionella pedagoger är en utmärkt idé och specialdesignade kurser en ännu bättre ide. Teknisk fysik bör ägna sig åt ganska strikt matematikundervisning i högt tempo medan ex. kemister och VoV kan ha en mer konceptuell inriktning.

Jag försöker, så gott jag kan, själv göra min undervisning relevant för framtida yrkesliv så att man direkt ser kopplingar mellan den ganska teoretiska kurslitteraturen och den väldigt praktiska vardagen.
Citera
2006-03-29, 09:48
Medlem
kalabalikens avatar
På tekniskt basår på ett av våra universitet använder en av de undervisande institutionerna den tveksamma taktiken att skicka sina sämsta lärare dit och de bästa till de som sedan sökt ett program inom inriktningen. Alltså: På det aktuella basåret läser man ma, fy, ke, bi för att sedan förhoppningsvis söka ett teknisk/naturvetenskapligt program. Hur ska man då få upp intresset för just sitt ämne på basåret, ja knappast genom att ha så kassa lärare som möjligt i alla fall. Söktrycket till det aktuella ämnet är därefter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in