2020-03-24, 22:09
Medlem
Låt oss säga att jag gått på intervju på Jobb A och väntar på att få svar.
Jobb B som jag ännu hellre vill ha kallar mig till en intervju.

Jobb A ringer sen och säger att jag får jobbet innan jag vet om det kommer leda någonstans med Jobb B.
Tackar ja till Jobb A. Jobb A vill gärna att man stannar där ett tag.
Jobb B ringer och säger att jag får jobbet jag sökt där.

Var i processen med Jobb A är det försent att ångra sig? Vet att jobb inte är bindande på det sättet men när är man en skitstövel, vart är gränsen?
Frågar även detta som någon som aldrig haft en riktig anställning så är nog en dum fråga, men är det uppsägningstid på anställning från min sida? Typ att jag måste jag kvar en månad eller så. Kan man välja att lämna även om man bara jobbat där några dagar?

Vad man kan göra är ju att säga nej till Jobb A från första början men är ju inte garanti att man får Jobb B.

Tack för seriösa svar
mvh
Citera
2020-03-24, 22:10
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Det är försent när de anställt annan sökande.
Citera
2020-03-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det är försent när de anställt annan sökande.

Jo men menar när efter att jag har tackat ja. Precis efter? Efter jag skrivit på något? Efter jag fått schema? Efter jag jobbat där 1 dag?
Citera
2020-03-24, 22:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knet15
Var i processen med Jobb A är det försent att ångra sig? Vet att jobb inte är bindande på det sättet men när är man en skitstövel, vart är gränsen?

Så fort du sagt "ja" är du rent juridiskt bunden av avtalet med allt det betyder kring uppsägning etc. Så, du kan rent juridiskt hållas skadeståndsskyldig. I praktiken kommer sanolikt bara (a) att tycka att du är omogen och opålitlig och svartlista dig.

Muntliga avtal gäller för anställningar, men inte för uppsägningar.

https://lawline.se/answers/ar-ett-muntligt-anstallningsavtal-bindande

https://www.unionen.se/rad-och-stod/tank-pa-det-har-vid-anstallning

Etc etc.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-03-24 kl. 22:43.
Citera
2020-03-24, 22:40
Medlem
Citat:

Jobb A ringer sen och säger att jag får jobbet innan jag vet om det kommer leda någonstans med Jobb B.

Frågar även detta som någon som aldrig haft en riktig anställning så är nog en dum fråga, men är det uppsägningstid på anställning från min sida? Typ att jag måste jag kvar en månad eller så. Kan man välja att lämna även om man bara jobbat där några dagar?

Vad man kan göra är ju att säga nej till Jobb A från första början men är ju inte garanti att man får Jobb B.

Tack för seriösa svar
mvh

Jag sade upp mig från mitt första jobb en dag innan jag skulle börja, då jag fick ett mer intressant erbjudande från ett annat ställe. Sååå atteeee det beror på hur mycket broar du vill bränna.
Citera
2020-03-24, 22:47
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Du lär väl bli provanställd till en början, då kan du gå på dagen. Kanske dumt om du i framtiden skulle söka jobb hos A.

Men å andra sidan bör en seriös arbetsgivare begripa om du tar ett jobb som är "bättre".
Citera
2020-03-24, 22:50
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Tack för seriösa svar
mvh

Jag skulle vilja säga att när du skrivit under anställningsavtalet är det försent att ångra sej.

Men du kan alltid säga upp dej på din första arbetsdag, vänta ut uppsägningstiden och sen gå till nästa jobb. Om det finns kvar.
Citera
2020-03-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du lär väl bli provanställd till en början, då kan du gå på dagen. Kanske dumt om du i framtiden skulle söka jobb hos A.

Men å andra sidan bör en seriös arbetsgivare begripa om du tar ett jobb som är "bättre".

Jobb A hade enbart varit en nödlösning tills jag i framtiden kunde gå vidare till något bättre oavsett.
Så är väll mer att det känns fult att sätta dom i skiten om dom redan fyllt den platsen och sen måste hitta någon ny igen.
Citera
2020-03-24, 23:52
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Jobb A hade enbart varit en nödlösning tills jag i framtiden kunde gå vidare till något bättre oavsett.
Så är väll mer att det känns fult att sätta dom i skiten om dom redan fyllt den platsen och sen måste hitta någon ny igen.

Förstår hur du tänker och håller med till viss del. Men samtidigt skulle de kanske arbeta för att bli en mer attraktiv arbetsgivare om de märkte att nyanställda lämnar inom kort för andra anställningar.

Nu vet jag inte vad som är mer attraktivt med jobb B eller om det ens är inom samma branch. Men törs garantera att de knappast kommer tacka dig för att du tackade nej till jobbet.

Är det en arbetsgivare du kan tänka dig att arbeta för i framtiden tycker jag du ska lägga korten på bordet och vara ärlig kring situationen. Det har jag gjort vid några tillfällen och det har uppskattats.
Citera
2020-03-24, 23:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Tack för seriösa svar
mvh

Arbete är en affärsrelation. Fråga dig alltid; vad hade de gjort om situationen var den omvända? Tacka ja till Jobb A. Säg upp dig om du får Jobb B. I värsta fall får du jobba uppsägningstiden. Den står i avtalet. Det är inte svårare än så. Berätta precis som det är för Jobb A.
Senast redigerad av Jthundera 2020-03-24 kl. 23:56.
Citera
2020-03-25, 20:51
Medlem
Prodelins avatar
Aldrig för sent, har en polare som hade skrivit kontrakt men ringde dagen innan han skulle börja och sa att han inte kommer börja då han fått bättre erbjudande, så klart dom blev sura.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in