2020-03-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Ingen fara men läs rätt så blir det liksom inget galet enklast för alla parter.

Är det verkligen jag som läser galet. TS skriver ju att denne vill göra rätt för sej och betala, Och i nästa stycke undrar när anmärkningen försvinner?

Hur kan man tolka det som att vederbörande inte tänkte betala skulden?
Citera
2020-03-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louieeee
Det stämmer, jag har för avsikt att betala tillbaka skulden snarast möjligt. Jag är med på att anmärkningen då försvinner 3 år efter att den uppkom. Det som ger mig lite huvudbry är just delen om det historiska skuldsaldot. Ligger det kvar och spökar ytterligare flera år eller är jag good to go så att säga?

Allt rensas efter 3 år för privatpersoner och 5 år för företag.
Citera
2020-03-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Är det verkligen jag som läser galet. TS skriver ju att denne vill göra rätt för sej och betala, Och i nästa stycke undrar när anmärkningen försvinner?

Hur kan man tolka det som att vederbörande inte tänkte betala skulden?

Jag har alltså helt för avsikt att göra rätt för mig och betala skulden snarast möjligt. Däremot har jag nog formulerat mig lite klantigt kanske. Anmärkningar och historiskt skuldsaldo är (vad jag förstått det som) inte samma sak. Anmärkningen försvinner efter 3 år oavsett tror jag. Däremot det historiska skuldsaldot är jag mer fundersam över när det försvinner och hur mycket det påverkar.

Exempelscenario: Jag betalar av skulden idag och väntar tills det har gått 3 år sedan skulden bokfördes på KFM. Förutsatt att jag inte har några andra anmärkningar eller skulder - hur mycket kommer det historiska skuldsaldot att påverka mina eventuella chanser till ett lån då?
Citera
2020-03-23, 16:54
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Jag har alltså helt för avsikt att göra rätt för mig och betala skulden snarast möjligt. Däremot har jag nog formulerat mig lite klantigt kanske. Anmärkningar och historiskt skuldsaldo är (vad jag förstått det som) inte samma sak. Anmärkningen försvinner efter 3 år oavsett tror jag. Däremot det historiska skuldsaldot är jag mer fundersam över när det försvinner och hur mycket det påverkar.

Exempelscenario: Jag betalar av skulden idag och väntar tills det har gått 3 år sedan skulden bokfördes på KFM. Förutsatt att jag inte har några andra anmärkningar eller skulder - hur mycket kommer det historiska skuldsaldot att påverka mina eventuella chanser till ett lån då?

3 år börjar ticka när skulden är betald, inte när den uppkom.
Citera
2020-03-23, 16:57
Medlem
Citat:

Betala din skuld, ta sedan ett register uttag från t ex UC. Vänta minst en vecka, då skuldsaldo uppdateras veckovis. Då kommer du att se att du saknar skuldsaldo men har en anmärkning från 2018-?.
Citera
2020-03-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
3 år börjar ticka när skulden är betald, inte när den uppkom.

Fast det är jag inte riktigt säker på:

Citat:
Fysisk person (privatpersoner och enskilda firmor/näringsidkare)
I UCs register finns en betalningsanmärkning på en fysisk person normalt registrerad i tre år (36 månader). En betalningsanmärkning som noterats den 14 februari 2019 tas alltså bort den 14 februari 2022 (https://www.uc.se/hjalp--kontakt/anmarkningar/hur-lange-visas-betalningsanmarkningar-i-ucs-register/)

Men jag kan ju som sagt blivit snurrig av allt googlande och fattat helt fel.
Citera
2020-03-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Betala din skuld, ta sedan ett register uttag från t ex UC. Vänta minst en vecka, då skuldsaldo uppdateras veckovis. Då kommer du att se att du saknar skuldsaldo men har en anmärkning från 2018-?.

Ja, egentligen spelar det ju ingen större roll eftersom skulden ändå ska betalas. Det är dock frugan som ska stå på lånet initialt och hon vill ogärna stå längre än nödvändigt. Kan jag säga att jag mer eller mindre kommer kunna ta ett nytt lån direkt för att betala det hon står på så kan det bli löst inom ett par dagar. Därav min envishet att söka bena ut vad som egentligen gäller
Citera
2020-03-23, 17:03
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Fast det är jag inte riktigt säker på:

Jag är säker.
Tänk så här, du får en skatteskuld väntar 4 år och betalar din skuld, tror du då att din anmärkning inte skulle synas vid en upplyssning det sista året?
Citera
2020-03-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Jag är säker.
Tänk så här, du får en skatteskuld väntar 4 år och betalar din skuld, tror du då att din anmärkning inte skulle synas vid en upplyssning det sista året?

Det är där det där med historiskt skuldsaldo och så vidare kommer in i bilden vilket jag söker en förklaring till om det kan ligga till så.
Citera
2020-03-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, egentligen spelar det ju ingen större roll eftersom skulden ändå ska betalas. Det är dock frugan som ska stå på lånet initialt och hon vill ogärna stå längre än nödvändigt. Kan jag säga att jag mer eller mindre kommer kunna ta ett nytt lån direkt för att betala det hon står på så kan det bli löst inom ett par dagar. Därav min envishet att söka bena ut vad som egentligen gäller

Rent principiellt, ja en 1.5 år gammal amål anmärkning behöver inte hindra dej från att få ett lån. Du kommer dock att få högre ränta.

Vad du skulle kunna göra är att prata med t ex bluestep - som tar lite större risker; säg att du vill ha lånet för att lösa skuldsaldot. Om dom kan tänka sej att göra så om frugan står som borgensman eller medlåntagare. Du är ju ren i övrigt så det borde kunna gå.
Citera
2020-03-23, 17:08
Medlem
Jag kan inte låta bli att undra varför du inte kan betala skulden själv? 100k är ju ingen ohanterlig summa.

Hur ser den ordningsamma tillvaron ut om du inte kan betala skulden innan dess att anmärkningen löper ut?
Citera
2020-03-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Jag kan inte låta bli att undra varför du inte kan betala skulden själv? 100k är ju ingen ohanterlig summa.

Hur ser den ordningsamma tillvaron ut om du inte kan betala skulden innan dess att anmärkningen löper ut?

Helt rimlig undran. Jag studerar för närvarande och har förutom mitt CSN bara en inkomst från min extrajobb vilket gör det lite lurigare. Och ja, jag är medveten om det korkade i att studera när jag har en skuld som jag egentligen borde jobba och betala, men nu är situationen som den är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in