2020-03-23, 13:27
Medlem
Väldigt många som är permitterade just nu. Min morsa jobbar på Volvo och har en HR-tjänst, trodde aldrig hon skulle bli påverkad av det här men det blev hon.

Hon är permitterad på 60% just nu. Hennes lön påverkas knappt, men man undrar ju, har hon ett varsel att vänta sig?

Hur många procent av alla som är permitterade tror ni blir varslade i slutändan?
Citera
2020-03-23, 13:37
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Varslade om uppsägning antar jag att du undrar om.

Jag tror det är alldeles för tidigt att sia om, men det lär ju bli ett gäng. Tack och lov tror jag att återhämtningen kommer gå relativt snabbt.
Citera
2020-03-23, 13:47
Medlem
Beroende på bransch och position. Tror dock att många företag passar på att städa upp i personalstyrkan.
Citera
2020-03-23, 13:53
Medlem
20 % av göteborgs spårvagnsförare tar chansen att stanna hemma från jobbet nu när karensdag och sjukintyg inte behövs, enligt artikel i dagens GöteborgsPosten. Det innebär att antalet turer måste minska. Vissa vill gå till jobbet men blir permitterade, andra har jobb men försöker slippa att gå dit...
Citera
2020-03-23, 14:18
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Väldigt många som är permitterade just nu. Min morsa jobbar på Volvo och har en HR-tjänst, trodde aldrig hon skulle bli påverkad av det här men det blev hon.

Hon är permitterad på 60% just nu. Hennes lön påverkas knappt, men man undrar ju, har hon ett varsel att vänta sig?

Hur många procent av alla som är permitterade tror ni blir varslade i slutändan?

Svårt att säga något om. Men jag tror rädslan är överdriven. Pandemin kommer så småningom blåsa över och antingen försvinna eller bli del av vår vardag, sannolikt till sommaren plusminus. De flesta som permitteras och sägs upp kommer ha tjänster att gå tillbaka till när stormen bedarrar. Kanske 20-25% kommer blir drabbade på lång sikt och då till stor grad enklare tjänster så som timanställda och människor som jobbar inom hotell/restaurang/service/et. cetera.
Citera
2020-03-23, 14:27
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Själv så skriver jag på anställningspapper i morgon kl 10.00.. Vart varsla veckan innan jul och sen har det vart lite trögt och sen kom ju Corona på besök som gjorde allt kolsvart men ack så tur man har.
Citera
2020-03-23, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Själv så skriver jag på anställningspapper i morgon kl 10.00.. Vart varsla veckan innan jul och sen har det vart lite trögt och sen kom ju Corona på besök som gjorde allt kolsvart men ack så tur man har.

Bransch?
Citera
2020-03-23, 14:33
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Bransch?

Prefab betong .
Citera
2020-03-23, 14:38
Avslutad
(FB) Ökning av öppet arbetslösa i Sverige (2020-03-23)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in