Vilken är egentligen Sveriges äldsta adelssläkt? Jag vet att Natt och Dag är den äldsta levande adelssläkten, men jag är intresserad av att veta vilken den allra äldsta är varesig den lever eller ej. Ulv, Finstaätten, Sparre, Örnsparre? Vilken kan det vara? Min gissning är Ulv.
Senast redigerad av Ummagummar 2020-03-22 kl. 18:23.
Vilken är egentligen Sveriges äldsta adelssläkt? Jag vet att Natt och Dag är den äldsta levande adelssläkten, men jag är intresserad av att veta vilken den allra äldsta är varesig den lever eller ej. Ulv, Finstaätten, Sparre, Örnsparre? Vilken kan det vara? Min gissning är Ulv.
Det är Natt och Dag som är äldst. Fortlevande eller ej fortlevande.
Det finns uppgifter om en hel rad frälsesläkter under 1200-talet (termen adel som benämning på frälset kom inte i bruk förrän under Gustav Vasa), men vilken som var först är nog stört omöjligt att avgöra.
Du vill veta vilken frälseätt som är tidigast omnämnd? Sigtrygg Bengtsson (Boberg) är känd sedan 1219 (SDHK-nr: 370). Bobergs sköldteckning är Sveriges äldsta kända.
Karl Karlsson (Ulv) anses vara omnämnd omkring 1252 (Birger jarls odaterade handelstraktat). Om vi bortser från Bjälboätten är nog Boberg en god kandidat. Birger Brosa är omnämnd omkring 1200 som jarlen Birger, även bröderna Magnus och Karl är omnämnda (SDHK-nr: 287). Karl (Döve) anses vara far till Karl Karlsson (Ulv).