2020-03-22, 01:44
Medlem
StatusIsQuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Grattis! Andas du har inte gjort något olagligt. Ring skatteverket och få råd istället för att skita på dig.

Ja det lutar väl åt det, ska ringa in anonymt och fråga vad som gäller och tips o råd, innan jag outar mig för dem !
Citera
2020-03-22, 02:14
Medlem
StatusIsQuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Grattis! Andas du har inte gjort något olagligt. Ring skatteverket och få råd istället för att skita på dig.

Ja det är det första steget, få lite svar på svart och vitt hur det ligger till.
Men om det blir worst case scenario, ah asså då vet ja fan va jag gör..

Vafan, ge mig några hundra tusen, behåll resten moder svea, jag bryr mig inte, men fan om dem ska vara klåfingriga och ta allt, aja baja, då förlorar jag all min heder och kärlek till detta land kan jag lova.

Kommer skänka bort allt till välgörenhet isf, ser nu finns en hel del sidor som tar emot bitcoins, samt några svenska shoppar, webbhallen och liknande, men vad fan ska ja me prylar till, sen behöva kränga dem vidare på blocket osv, sen likförbannad kommer någon jävel och stå där och knacka på och undra vart man fått pengar ifrån, och vara väldigt tveksam vart man fått dem ifrån, och varför man inte har informerat om det från första början, istället för att gå bakvägar.

Usch blir galen, hur ja vrider och vänder, så är det bara förlust, fattar inte folk som sysslar med cryptovalutor, vad fan är poängen egentligen ? :S
Citera
2020-03-22, 02:22
Medlem
carlss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatusIsQuo
tror mer eller mindre någon stackare som skrivit fel på någon siffra och förlorat sina stålar och jag fått dem i mitt konto av misstag

Mer troligt att en utomjording trollade in dom på ditt konto, om du tar en Bitcoinaddress och ändrar på ett tecken så är den med enormt stor sannolikhet inte giltig längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoin.it
The probability that a mistyped address is accepted as being valid is 1 in 2^32, that is, approximately 1 in 4.29 billion.
Citera
2020-03-22, 02:56
Medlem
För över dom från exchangen direkt, till en vanlig wallet,

Jag kan hjälpa dig
Citera
2020-03-22, 02:57
Medlem
Tripportreats avatar
Borde det inte fungera att sälja av dem successivt? 10-20k/mån så har du höjt din levnadsstandard för ett tag framöver.

Visst, det blir svårt att köpa en bil eller bostad på det viset men det borde ju vara ett säkert sätt att iaf få användning av stålarna.

//Tripportreat
Citera
2020-03-22, 03:02
Medlem
StatusIsQuos avatar
Fy fan vad allt känns fuffens och skit när man bara vill göra det rätta, helt sjukt egentligen.

Vill bara egentligen säga till staten sanningen tja, jag har fått in detta på mitt konto av okänd avsändare,
hur mycke vill ni ha i skatt och vad behöver ni mer för info så allt ska gå rätt till, simeplt, enkelt, och logiskt.
sen är det okej tack och hej, bidrar till landet, jag får en slant, win win, så var det inte mer med det.

Förstår inte hur det inte borde vara en självklarhet... ett solklart alternativ.
Men men...

Är det vi som är längst ner i pyramiden, vi vanliga medelklass människor, som inte lärt oss alla smutsiga tip & trix med offfshore konton och liknande och pengarfifflande som rinner genom blodet på dem och genomsyrar deras själva essen, nej jag har konstaterat det är inte för oss vanliga knegare att ha sån kunskap, det är en konst som dem privligerade endast får utöva, utvalda kräken med mer pengar än vad dem kan räkna ha njyttja av som håller trixen för sig själva med hjärnhand.

Suck....

Fan vad korkad man är egentligen, en vuxen människa och vet inte hur det finansiella systemet fungerar, eller hur man går tillväga i banksektorerna, skäms lite nu, skrämmande hur lite man vet om allt egentligen när det kommer till kritan.

Aja tack för ni tog er tid o ge något tips om några saker iaf, uppskattar det enormt.

Och ni som känner ni har någon som helst pejl om hur man ska gå till väga eller hur det ligger o vad jag ska göra, snälla tveka inte och hjälpa en vanlig lekman som mig.

Fridens med er !
Citera
2020-03-22, 03:03
Medlem
StatusIsQuos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Borde det inte fungera att sälja av dem successivt? 10-20k/mån så har du höjt din levnadsstandard för ett tag framöver.

Visst, det blir svårt att köpa en bil eller bostad på det viset men det borde ju vara ett säkert sätt att iaf få användning av stålarna.

//Tripportreat

Måste man inte deklarera vart dem kommer ifrån ?
Citera
2020-03-22, 04:43
Medlem
Ja jävlar.

Du får väl börja med att kolla transaktionshistoriken på den exchange där du nu har btc, då ser du ju hur länge du varit ägare. Eller helt enkelt kolla din btc-adress och historik på blockkedjan.

https://www.blockchain.com/explorer

Varför du ska sälja och lägga hela belopp i cash förstår jag inte. Behåll åtminstone 10 bitcoins, det kan ta rejäl fart i pris uppåt under senare hälft av 2020.

Grattis.

EDIT: Om det nu är så att någon skickat sina BTC till fel adress så är det extrem otur, men också rätt oansvarigt att skicka ett såpass stort antal samtidigt. Förfarandet brukar vara, iallafall för mig, att initierat skicka en mindre summa, -0.2btc, följa upp kontroll av mottagaradress, och därefter skicka merparten.

Gör även som ovan rekommenderat, för över till egen wallet, off exchange, och skaffa dig sedan en Ledger eller Tresor.

https://www.ledger.com
Senast redigerad av juniorobserver 2020-03-22 kl. 05:03.
Citera
2020-03-22, 06:40
Medlem
Isildurrrrs avatar
Grattis! Detta kommer gå bra. Ingen anledning till oro.

Givetvis blir det en del skatt på det om allt görs enligt boken men självklart får du behålla det mesta.

Det finns flera vägar att gå här. Det är mycket pengar, men samtidigt finns det många som för över betydligt mer och dessutom ofta så detta är inget unikt eller konstigt. Men (som någon annan också nämnde här), enligt mig så är steg 1 att flytta dem från exchangen till någon annan wallet asap.

Lycka till!
Citera
2020-03-22, 07:41
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ja det lutar väl åt det, ska ringa in anonymt och fråga vad som gäller och tips o råd, innan jag outar mig för dem !
+1

Jag tycker den situation liknar klassiska filmintrigen med någon som snubblar över en stor mängd gömda kontanter i en gömd väska i en skog.
Du får välja själv hur du vill fördela dem med t ex en andel till något välgörande du ev gillar bättre än statens nuvarande plan.
De pengar du vill behålla själv är det bara att med lite oregelbundna mellanrum återföra några tusen till vanlig bank..... eller spendera enstaka tusen på sådant bitcoin är bra för att betala med.
Citera
2020-03-22, 08:28
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Jo det finns novemeber månad, men sen fattar jag inget mer :/ .
Hur hittar man avsändaren, hur hittar man förövrigt?.
Går ju följa blockhainen så klart, men inte annvändarna bakom.
Ej fått något mail från coinbase heller lr liknande, så tror mer eller mindre någon stackare som skrivit fel på någon siffra och förlorat sina stålar och jag fått dem i mitt konto av misstag, men han kommer alldrig hitta mig, och jag kommer alldrig hitta honom, så dem är longe gone för hans deal, men jag har fortfarande en chans att få ut dem, vill bara veta smidigaste sättet & utan massa komplikationer, som sagt är berädd och skatta 50% om staten vill det, bara jag kan få ut en slant, istället för dem ska brinna inne.... :/

så du hävdar alltså att nån "random" har satt in 1,5 milj till ditt konto.. bara för du ljuger på flashback betyder inte att det är sant eller att någon kommer tro dig om du pekar till denna tråden. du har varit kriminell på internet och satt in dessa bitcoin till dig själv, ingen sätter random in 1,5 milj på något random bitcoin konto, wallet addresserna är genererade på ett sett att det mer eller mindre är omöjligt att skriva någons annat konto på slump genom att missa 1 bokstav någonstans.

regimen kommer plocka dig, du får väll hoppas att addressen som skickade in btc inte går att koppla till darknet, barnporr transaktioner osv, allt finns loggat föralltid med crypto så det går inte röja spåren, lycka till med pengatvätten!
Senast redigerad av CassandraC 2020-03-22 kl. 08:33.
Citera
2020-03-22, 08:30
Medlem
SvenskHODLers avatar
Enkelt.

Ta ut till ditt bankkonto. Om banken frågar så är det bitcoin-vinster bara från investering. Sen när du deklarerar så tar du hela beloppet och betalar alltså 30% skatt på allting. Så blir alla nöjda och glada. Endast om du har kvitto från köp och dylikt så kan du komma undan med endast skatt på vinsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in