Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Vad gäller barn och åldringar så har Stockholms-regionen ungefär samma andel <20 åringar som landet i genomsnitt, men något färre äldre och fler i yrkesför ålder.
Det innebär att Stockholm INTE har mindre behov av barnomsorg, men väl färre som arbetar i äldreomsorg.
Det stämmer antagligen.
Citat:
De som jobbar inom statlig bolag (LKAB, Vattenfall, Sveaskog etc) räknas INTE till gruppen 'offentliganställda', så det kan du räkna bort.
Du har en poäng här också. Även om man räknar bort alla offentliga bolag (såsom varande närande snarare än tärande) så har Stockholm trumf på hand: 21% offentliganställda för kommunen, 23% för regionen mot 32% för riket och 40% för Norrbotten (siffror från 2018).
Nu när jag satt och sökte statistik så kom jag att tänka på att jag inte vet hur dessa klassificeringar egentligen görs. Inte lyckas jag hitta någon riktig definition på det heller. Det jag framförallt frågar mig är vem som räknas till offentliganställd? Att någon betald med skattemedel och anställd av kommunen räknas som sådan är ju glasklart. Men hur räknas någon som är betald med skattemedel men anställd av ett oberoende bolag, tänk friskola eller privat vårdcentral? Stockholm har givetvis många fler sådana än glesbygden, vilket i sådana fall skulle kunna skeva statistiken rätt mycket i dessa frågor. Jag tänker att ett enkelt sätt att kontrollera för detta borde vara att inte titta på statistiken per sektor (privat, statlig etc) utan per näringsgren (industri, transporter, omsorg etc).
Intressant nog så visar detta en något annan bild. För Stockholms län är 10,9% av de förvärvsarbetande sysselsatta inom kategorin "utbildning" och 16,2% inom "vård och omsorg; sociala tjänster". De två kategorier jag associerar starkast med offentligfinansiering. För riket som helhet är motsvarande siffror 9,8% för utbildning och 12,1% för vård och omsorg. Nu kan Stockholms siffror kanske vara lite inflaterade av några universitet och ett par stora sjukhus (men samtidigt borde inte Stockholm, som är en femtedel av landet, ha särskilt mycket fler universitet och sjukhus än genomsnittet).
Vad som talar emot ovanstående är att Stockholmskommunerna har lite lägre kommunala utgifter (i kronor och ören). Färre kronor räcker till färre tjänster, särskilt i Stockholm där lönenivån är högre (om än kanske inte så mycket högre för vårdbiträden och dagispedagoger). Möjligtvis skulle detta kunna förklaras med att Stockholm har lägre kommunala kostnader för transfereringar, socialbidrag och liknande. Men det skulle kräva alltför mycket arbete för att reda ut just nu.
Sammantaget tycker jag ändå att siffrorna tyder på att Stockholm inte skiljer ut sig särskilt mycket när det kommer till närande och tärande befolkningssegment. Det vore ju för övrigt konstigt om Stockholm på något magiskt vis kunde bedriva kommunal verksamhet mycket effektivare än Norrland.
Citat:
Det finns ju glesbygdskommuner som gått den andra vägen och där det råder arbetskraftsbrist, där integrationen fungerar och där skatteintäkterna täcker utgifterna. Men folk väljer politiker som istället lovar större bidrag från stockholmarna och från staten; där folks röstande tycks styras av någon slags avundsjuka eller så lider man brist på förtroende att man skulle klara sig själva, så som ens förfäder gjort. Regioner befolkade av snöflingor, alltså.
Det är väl lite magstarkt att prata om större bidrag "från stockholmarna och från staten" när en femtedel av alla statliga arbeten finns i Stockholms kommun trots att mindre än en tiondel av invånarna bor där. Utan att veta exakt lönenivå för de statliga jobben (den är antagligen ganska hög i Stockholm) så motsvarar det åtminstone en transferering på tiotals miljarder kronor från resten av landet till Stockholm varje år.
Det hela påminner mig om en lastbilschaufför jag pratade med en gång för väldigt länge sedan (det måste vara 15-20 år sedan). Han konstaterade krasst att alla lastbilar går fulla till Stockholm och åker tomma därifrån. Vad det än är landet får ifrån Stockholm så är det åtminstone ingenting som går att packa i en bil.