2020-03-20, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ingen smygcampare, den syns! Helt byggd av mig. Endast Kinavärmare som värmekälla. I bodelen sitter den, men har 4 slangar varav en går igenom mellanväggen så att jag kan värma hytten.

Vad menar du med att det inte är ett avgasrör? är den inte tät?

Det följer med en ljuddämpare, men två i rad tystar ner mer.

He he, ja, jo, med den färgsättningen lär den synas. Jag menade smygcampare i betydelsen "plåtis" som man inte ser skillnad på jämfört med en vanlig skåpbil. Dvs en vanlig husbil ser ju ut typ så här: https://www.klaravik.se/auction/product/husbil-burstner-2-3/ En "stealth camper" kan du ställa lite var som helst och folk fattar inte att du bor i den.

Ja, hur som helst. När det gäller "avgasröret" så menar jag att folk i allmänhet pratar om ett solitt RÖR när man pratar avgasrör. T o m så att Biltema väljer att kalla det där AVGASSLANG istället, eller hur?
Om det är 100% tätt vet jag inte. Men har du värmaren INNE i skåpet MÅSTE du ju ha en absolut tät lösning! Du kan inte riskera att det läcker avgaser där om du somnar med värmen på!
Citera
2020-03-20, 09:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
He he, ja, jo, med den färgsättningen lär den synas. Jag menade smygcampare i betydelsen "plåtis" som man inte ser skillnad på jämfört med en vanlig skåpbil. Dvs en vanlig husbil ser ju ut typ så här: https://www.klaravik.se/auction/product/husbil-burstner-2-3/ En "stealth camper" kan du ställa lite var som helst och folk fattar inte att du bor i den.

Ja, hur som helst. När det gäller "avgasröret" så menar jag att folk i allmänhet pratar om ett solitt RÖR när man pratar avgasrör. T o m så att Biltema väljer att kalla det där AVGASSLANG istället, eller hur?
Om det är 100% tätt vet jag inte. Men har du värmaren INNE i skåpet MÅSTE du ju ha en absolut tät lösning! Du kan inte riskera att det läcker avgaser där om du somnar med värmen på!

Ah, jag förstår ang. avgasslangen! Min camper går i natogrön och svart. (jag bor i den heltid)
Det är 100% tätt in till bodelen från där jag monterade dieselvärmaren, använde stora mängder hög temps silikon och en mounting turret. Avgasröret är monterat två meter bort från insuget, det är därför jag behöver ha ett tjockare rör/slang sista biten. Jag har även 2 kolmonoxid mätare därinne.
Senast redigerad av carminaburana 2020-03-20 kl. 09:54.
Citera
2020-03-21, 23:24
Medlem
Citat:
Det är 100% tätt in till bodelen från där jag monterade dieselvärmaren, använde stora mängder hög temps silikon och en mounting turret. Avgasröret är monterat två meter bort från insuget, det är därför jag behöver ha ett tjockare rör/slang sista biten.

Tätt in till bodelen? Satt den inte I bodelen? Alltså INNE i skåpet på bilen? Eller missförstod jag? Sitter den i något skåp i själva skåpet (pun unintended...), eller var exakt sitter den?
Har lite svårt att visualisera hur du menar att det ska se ut.

Om 278 spänn löser problemet exakt så kör på det! Tänk bara på att mäta rätt så du inte blandar ihop ytterdiameter med innerdiameter.
Citera
2020-03-22, 00:00
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Tätt in till bodelen? Satt den inte I bodelen? Alltså INNE i skåpet på bilen? Eller missförstod jag? Sitter den i något skåp i själva skåpet (pun unintended...), eller var exakt sitter den?
Har lite svårt att visualisera hur du menar att det ska se ut.

Om 278 spänn löser problemet exakt så kör på det! Tänk bara på att mäta rätt så du inte blandar ihop ytterdiameter med innerdiameter.

Ja den sitter i bodelen, undangömd i en låda.

https://imgshare.io/image/FuZbZ
Citera
2020-03-22, 00:09
Medlem
Ska du ha ljudämpare så kör med original ljuddämparen, luftvärmarna är rätt känsliga på motståndet i insugs /avgas som bör vara lika med originalet annars kan de få märklig gång tjuv stannar mm.
Citera
2020-03-22, 00:24
Medlem
Citat:
Ja den sitter i bodelen, undangömd i en låda.

https://imgshare.io/image/FuZbZ

Aha, nu ska vi se. Är svarta slangen till höger utblås på värmen? Och ljuddämparen ska sitta på "röret" till vänster? Och sedan avgasslang från Biltema till ett utlopp någonstans på karossen?
Citera
2020-03-22, 00:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Ska du ha ljudämpare så kör med original ljuddämparen, luftvärmarna är rätt känsliga på motståndet i insugs /avgas som bör vara lika med originalet annars kan de få märklig gång tjuv stannar mm.

Jag kör två originalljuddämpare i rad. Mitt problem var att efter de två ljuddämparna hade jag ett 25 mm rör på en meter, som kommer att, precis som du säger, skapa problem med motstånd i utblåset, därför köpte jag 36mm avgasslang från biltema. Det är det jag vill få ihop med 25 utsläppet direkt från ljuddämparna.

Citat:
Aha, nu ska vi se. Är svarta slangen till höger utblås på värmen? Och ljuddämparen ska sitta på "röret" till vänster? Och sedan avgasslang från Biltema till ett utlopp någonstans på karossen?

Yes, det stämmer. Nej Ljuddämparen sitter såklart under bilen, både insug till förbränningen och utblås av avgaser sitter under bilen. . Annars överlever man inte länge!

https://imgshare.io/image/FuWD5
Citera
2020-03-22, 01:21
Medlem
Citat:
Jag kör två originalljuddämpare i rad. Mitt problem var att efter de två ljuddämparna hade jag ett 25 mm rör på en meter, som kommer att, precis som du säger, skapa problem med motstånd i utblåset, därför köpte jag 36mm avgasslang från biltema.

Nu blev det luddigt igen. Det är väl DÄMPARNA i sig som ger "fel" motstånd? I röret eller slangen EFTER dämparna har du ju i princip fritt blås oavsett om det är 25 eller 36 mm.

Citat:
Nej Ljuddämparen sitter såklart under bilen, både insug till förbränningen och utblås av avgaser sitter under bilen. . Annars överlever man inte länge!

Fast VAR det än sitter så går det fortfarande till en genomförning på karossen och vidare ut! Behöver inte sitta under bilen förresten, du kunde mycket väl ha insuget på sidan eller så. Varför inte dragit till ett ventilationsintag t ex?
Avgasröret skulle lika gärna kunna ut genom taket som skorstenen på en gasolpanna på en husvagn.
Citera
2020-03-22, 03:13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Nu blev det luddigt igen. Det är väl DÄMPARNA i sig som ger "fel" motstånd? I röret eller slangen EFTER dämparna har du ju i princip fritt blås oavsett om det är 25 eller 36 mm.

Fast VAR det än sitter så går det fortfarande till en genomförning på karossen och vidare ut! Behöver inte sitta under bilen förresten, du kunde mycket väl ha insuget på sidan eller så. Varför inte dragit till ett ventilationsintag t ex?
Avgasröret skulle lika gärna kunna ut genom taket som skorstenen på en gasolpanna på en husvagn.

kan du inte se bilderna jag lägger upp? Dämparna är "rakt igenom" rör. https://www.youtube.com/watch?v=hj8da4WQaac&list=PLne7MoW21Rk01DYGGfOqIbYt 6H1ZFSFks&index=9&t=305s
Senast redigerad av carminaburana 2020-03-22 kl. 03:15.
Citera
2020-03-22, 21:02
Medlem
Citat:
kan du inte se bilderna jag lägger upp? Dämparna är "rakt igenom" rör. https://www.youtube.com/watch?v=hj8da4WQaac&list=PLne7MoW21Rk01DYGGfOqIbYt 6H1ZFSFks&index=9&t=305s

Jo då, jag ser bilderna. Men jag är ingen expert på ljuddämpare som direkt ser exakt vilket motstånd du har i din dämpare från bilden https://www.butlertechnik.com/images/webasto-exhaust-silencer-muffler-22mm-86450b-86450c-1320895a-p139-1574_zoom.jpg du länkade. Eller hur menar du med "kan du inte se bilderna"?
Menar du att du inte har något motstånd alls i en "rakt igenom rör"-dämpare? Eller så lite att det inte spelar någon roll?
Citera
2020-03-22, 22:20
Medlem
zepofans avatar
Vad är egentligen problemet? Vill du ha ner ljudnivån så kan du lika gärna ha ett antal böjar på röret och montera ljuddämparen så nära slutet som möjligt. En 90-graders böj gör ungefär lika mycket som en ljuddämpare.
Citera
2020-03-22, 23:07
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är egentligen problemet? Vill du ha ner ljudnivån så kan du lika gärna ha ett antal böjar på röret och montera ljuddämparen så nära slutet som möjligt. En 90-graders böj gör ungefär lika mycket som en ljuddämpare.

problemet var ju skarvmuffen, det är löst nu. sen ska man ha så få böjar som möjligt för att minimera problem med utsläppet. de rekommenderar att inte ha mer än 270 graders totalt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in