2020-03-13, 20:07
Medlem
r
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Du underskattar hur många som dessa dagar sagt upp sitt medlemskap och aldrig kommer återvända till sats.
De pissar på sina medlemmar, noll information innan och de tror blint på att folk bara kommer acceptera detta. De andra gymmen kommer nog passa på och äta upp en del av den marknad sats nästan haft monopolställning på nu.
Du verkar vara rätt frustrerad, oklart varför. Men jag kan försäkra dig om att jag inte underskattar hur många som sagt upp sitt medlemskap och aldrig kommer återvända till SATS. Och nej, jag har ingen kärlek över till SATS eller jobbar på bolaget om någon skulle få för sig det.
Citera
2020-03-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innominata
Så dom slipper betala lokalhyra när dom har stängt? Va snällt av fastighetsägarna.
Vart i min text skriver jag det? Lokalhyra är givetvis en stor post men kostnaden för slitaget på lokalerna bärs i majoritet av fastighetsägarna. Och mot bakgrund av vad jag skrev om periodiserade intäkter är det inget bortfall att ta i beaktning.
Citera
2020-03-13, 20:12
Medlem
Lost.Villains avatar
Ja, gud vilken vinnare man är genom att stanna hemma under ett utbrott. Nu kan man istället äta chokladtårta och titta på klasskampsfilmer hela nätterna.

Tror inte att personalen på SATS är samma soffliggare som latamskar som TS. Men de kan alltid dra ut i naturen och lära sig mer om kost och träning via nätet och litteratur, så att de kan komma tillbaka än bättre och sedan kräva högre lön när allt är tillbaks till vardag.
Citera
2020-03-13, 21:45
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Folk ska kanske lugna sig lite med konkurs och nedlagda anläggningar om man inte har någon koll öht på hur det bokförs i bolaget SATS.
Om medlemskorten fryses så innebär detta inte att man förlorar intäkt, det bokas istället om. Om du tecknar ett 12 må kort med bindningstid, kommer det bli 13 månader om kortet blir fryst en månad. Intäkterna från ditt medlemskap är alltså oförändrade, om än att intäkten kanske periodiseras under kalenderåret.
Vad gäller PT timmar som inte nyttjas är det så att medlemmar köper paket vilket innebär att SATS alltid bär en skuld som de sedan behöver leverera. På samma sätt ligger skulden oförändrad om PT timmarna inte nyttjas. Skillnaden blir att bolaget inte behöver betala ut till personliga tränare eftersom att de inte kan arbeta ned skulden tillsammans med kund.

Den näst största posten i bolaget efter löner är redskap och maskiner. Varför det rent ekonomiskt också är en plusaffär att hålla gymmen stängda i detta avseende.

Mao så är det en enormt stor skillnad på att stänga SATS vs stänga ett ICA/Coop elr dylikt.
Den enorma skillnaden som du nämner mellan SATS och ICA är att SATS lever på medlemsavgifter. Utan medlemmar = ingen inkomst.

Så jo, det här kommer med all sannolikhet drabba Sats hårdare än ICA. Mat behöver alla. Vem behöver Sats?

Jag sa upp mitt kort idag efter 10 år på Sats och det kändes jävligt bra. Kommer ta ett nytt kort på gymmet bredvid som dessutom är 150kr billigare men minst lika bra. Hoppas fler gör som mig.

Man ska inte pissa på sina medlemmar hursomhelst! Jag betalar premiumpengar (~600kr/mån), för att kunna träna när jag vill.

Struntar fullständigt i om det är någon i receptionen eller inte. Går inte på några ’bootylicious’-pass eller PT. Dessutom kör dom spärrdörrar á la SL numera.
Senast redigerad av Knux 2020-03-13 kl. 21:48.
Citera
2020-03-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag antar SATS måste konkursa flera anläggningar och personalen får gå. Korona-paniken kommer vara i ett år tills vaccinet kommer. OM Sverige nu mot förmodan skulle klara minska virusets spridning så mycket, så kanske Sverige kan återgå till mera normala former om 6 månader. Men jag tvivlar stark på det.

Kina, mfl Asiatiska länder kommer vara normaliserade om 6 månader, alltså ingen smittspridning i deras samhällen. Men eftersom Sverige inte genomför åtgärder som behövs så kommer smittan spridas okontrollerat och det blir en långdragen process. Om ett år ser det nog bättre ut, då vaccin nog kommer, eller folk börjar på allvar förstå dom måste själva isolera sig från andra personer. Det här kommer ta tid.

Tror du verkligen Corona-paniken kommer vara i ett helt år? Så länge?
Citera
2020-03-13, 22:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3

Ja, tills vaccinet kommer. Vilket uppskattas ta ca ett år. Det är upp till oss om vi vill smitta alla under tiden... Smittan "skyrocket" för tillfället. Det är upp till folk om dom vill ta risken att hamna på sjukhuset och kvävas ihjäl på akuten. Eller dö av mindre, då alla platser på akuten kommer att bli fyllda. Vi är just nu i en katastrofal spridning och 80% av befolkningen kopplar inte det än, men dom kommer bli varse...
Citera
2020-03-13, 22:29
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Folk ska kanske lugna sig lite med konkurs och nedlagda anläggningar om man inte har någon koll öht på hur det bokförs i bolaget SATS.
Om medlemskorten fryses så innebär detta inte att man förlorar intäkt, det bokas istället om. Om du tecknar ett 12 må kort med bindningstid, kommer det bli 13 månader om kortet blir fryst en månad. Intäkterna från ditt medlemskap är alltså oförändrade, om än att intäkten kanske periodiseras under kalenderåret.
Vad gäller PT timmar som inte nyttjas är det så att medlemmar köper paket vilket innebär att SATS alltid bär en skuld som de sedan behöver leverera. På samma sätt ligger skulden oförändrad om PT timmarna inte nyttjas. Skillnaden blir att bolaget inte behöver betala ut till personliga tränare eftersom att de inte kan arbeta ned skulden tillsammans med kund.

Den näst största posten i bolaget efter löner är redskap och maskiner. Varför det rent ekonomiskt också är en plusaffär att hålla gymmen stängda i detta avseende.

Mao så är det en enormt stor skillnad på att stänga SATS vs stänga ett ICA/Coop elr dylikt.

Själv har jag varit medlem på SATS i många år och har sedan länge betalat av min bindningstid. Säger jag upp mitt medlemskap så har jag en månads uppsägningstid tror jag. Om SATS går i "vila" en längre tid så kommer jag och förmodligen flera säga upp våra medlemskap och ja SATS behöver ju få in pengar kontinuerligt till löner och lokaler, så även om de "bara" fryser medlemskapet så kommer de tappa pengar under den tiden. Två veckor eller en månad klarar de säkert ekonomiskt men blir det längre så kommer även ett stort företag som SATS att börja känna av det, framförallt om medlemmar börjar säga upp medlemskapet och mer populära instruktörer går till någon konkurrent istället.
Citera
2020-03-13, 22:31
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3

Du har läst inlägg nr 27 och 28 och postar samma påstående igen? Bra där.
Citera
2020-03-13, 22:40
Medlem
submariners avatar
Hej,

Om SATS tilltag är ett föredöme eller förhastat vet vi om några månader - jag tror de riskerar mer än de har att vinna (irritation från investerare, medlemmar och anställda) trots deras försök att framstå som proaktiva i media.
Citera
2020-03-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Den enorma skillnaden som du nämner mellan SATS och ICA är att SATS lever på medlemsavgifter. Utan medlemmar = ingen inkomst.

Så jo, det här kommer med all sannolikhet drabba Sats hårdare än ICA. Mat behöver alla. Vem behöver Sats?

Jag sa upp mitt kort idag efter 10 år på Sats och det kändes jävligt bra. Kommer ta ett nytt kort på gymmet bredvid som dessutom är 150kr billigare men minst lika bra. Hoppas fler gör som mig.

Man ska inte pissa på sina medlemmar hursomhelst! Jag betalar premiumpengar (~600kr/mån), för att kunna träna när jag vill.

Struntar fullständigt i om det är någon i receptionen eller inte. Går inte på några ’bootylicious’-pass eller PT. Dessutom kör dom spärrdörrar á la SL numera.
Självklart drabbar det SATS - men du kanske ska läsa vad jag skriver om hur frysta perioder fungerar i samband med periodisering och likviditet. Det blir inte ett problem kortsiktigt. Du har inte ett abonnemang på ICA på samma sätt. Sen är jag med dig i övrigt, SATS är nog Sveriges sämsta företag vad gäller prioritering av lojala/långvariga medlemmar.
Citera
2020-03-13, 23:22
Medlem
R

Norge har stängt ned ALLA GYM
ALLA BIOGRAFER
ALLA SKOLOR
ALLA EVENEMANG
detta gör SKILLNAD
SATS är reggat på Norsk börs, de förlorar 150m på detta vilket de täcker genom att inte dela ut utbytte.

ALLA gym är alltså stänga i Norge och detta gör skillnad. Förstår folk inte vilken stor smittorisk gym är i dessa tider???

Sats stängde i Norge för alla gym gör det och således deras svenska sats med, vore korkat annars/skev bild utåt mot kunder om det var olika i olika länder.

När ShitHitsTheFan om XX antal dagar så lär Sverige göra samma (förhoppningsvis) och ni lär tänka ”varför stängde de inte gymmen tidigare”

Jag köpte mig 3st kettlebells som jag kör med hemma kommande 2-5 veckorna. Går fint. Tänk er själva att alternativet är att bli sjuk och ändå inte kunna träna på 14 dagar.
Sluta vara så sjukt orationella. Snälla. För i helvete.
Nej detta är inte pesten med 1/3 av världens börser har raderats ut och miljarder av skattepengar kommer inte komma in och din gamla barndomsväns syster som har astma kanske får men för livet i sina lungor pga detta eller vars mamma som är 70 år och dålig hälsa pga någon random sjukdom går och dör för att ni måste sitta i en maskin på ett gym för att ”hålla formen” lyft en sten för fan eller köp en kettlebell och lyft 50 gånger.
Senast redigerad av svartkluster 2020-03-13 kl. 23:23. Anledning: Spelling Check
Citera
2020-03-14, 06:36
Medlem
Innominatas avatar
Citat:
Vart i min text skriver jag det? Lokalhyra är givetvis en stor post men kostnaden för slitaget på lokalerna bärs i majoritet av fastighetsägarna. Och mot bakgrund av vad jag skrev om periodiserade intäkter är det inget bortfall att ta i beaktning.
Vilket jävla skitsnack som du försöker komma undan med fina termer som 'períodiserade intäkter'.
Det är alltid hyresgästen som betalar alla kostnader för lokalen. Eller menar du att hyran är nedsatt för att lokalerna inte slits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in