2020-04-22, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lite insider information från Volvo Lastvagnar:

Nästa vecka på onsdag börjar dagtid köra halvtakt på lastbilar alltså ca 30 om dagen totalt, jämförelsevis med 62 på dagen och 17 på kvällen (under högkonjunkturen hade vi ca 68 på dagen och 35 på kvällen).

Permitteringar har förlängts till 22 SEPTEMBER!!! så halva dagtid och hela kvällsskiftet kan nu bli permitterad till 22 september om jag förstått rätt. I övrigt gäller samma avtal som tidigare, så antar 40% arbete.

I sånt fall är det här värre än vad jag trodde.

Om ni vill höra informationen kan ni ringa 031 - 66 80 80 så kopplas ni till en telefonsvarare som ger informationen.

Detta börjar kännas som armageddon. Tänk vilka kostnader för staten och vilka skulder det byggs upp.

EDIT: https://www.di.se/nyheter/volvo-forlanger-permitteringar-till-i-host/

Där blev det officiellt.

Helt överdjävligt-otroligt-absurt. Saknar uttrycksmedel för det här...nästan komiskt verklighetsfrånvänt läge
Citera
2020-04-22, 15:38
Medlem
Citat:

Nästa vecka på onsdag börjar dagtid köra halvtakt på lastbilar alltså ca 30 om dagen totalt, jämförelsevis med 62 på dagen och 17 på kvällen (under högkonjunkturen hade vi ca 68 på dagen och 35 på kvällen).

Permitteringar har förlängts till 22 SEPTEMBER!!! så halva dagtid och hela kvällsskiftet kan nu bli permitterad till 22 september om jag förstått rätt. I övrigt gäller samma avtal som tidigare, så antar 40% arbete.

Om ni vill höra informationen kan ni ringa 031 - 66 80 80 så kopplas ni till en telefonsvarare som ger informationen.

Detta börjar kännas som armageddon. Tänk vilka kostnader för staten och vilka skulder det byggs upp.

Där blev det officiellt.

Hur tror du ordernböckerna ser ut? Kan ju inte vara många som beställer lastbilar i det här läget.
Citera
2020-04-22, 15:49
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:

Där blev det officiellt.

Det är ett ganska intressant svar kan man säga. Jag tror att Lastvagnar är något av en klenod och hoppas att Sverige gör precis allt som går för behålla.

De får nog ganska exakta tips från regeringen kring detta. Vi kan nog förvänta oss att detta håller i sig länge.
Citera
2020-04-22, 16:02
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Där blev det officiellt.

Helt fucking jävla insane!!
Ok. Detta är slutet för svensk ekonomi.

Jag skrev det igår och jag höjer med 100.000 till.
700.000 arbetslösa i kvartal tre är nu hugget i sten.
Sämsta nyheten någonsin.

Det är slut. Sverige är över. Lämna den som kan.
Citera
2020-04-22, 16:09
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Helt fucking jävla insane!!
Ok. Detta är slutet för svensk ekonomi.

Jag skrev det igår och jag höjer med 100.000 till.
700.000 arbetslösa i kvartal tre är nu hugget i sten.
Sämsta nyheten någonsin.

Det är slut. Sverige är över. Lämna den som kan.

gå tillbaka till data spelet igen
du lever i en bubbla
Citera
2020-04-22, 16:59
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso

gå tillbaka till data spelet igen
du lever i en bubbla

Ok, svaret var inte riktat mot mig men svarar ändå:

Redan innan Corona aviserade sjuklövern att stålarna var slut så de ville få svenskarna att begripa att de måste skippa pensionen och jobba till de är 75 år.

Vad säger sjuklövern nu när skulderna tycks växa upp över öronen?

Hur ska sjuklövern få piskan att vina över de svenska arbetarna för att få ekonomin att gå ihop?
Ska vi börja med sexdagars-arbetsvecka 12 h/dag med skippad semester?

Seriöst alltså!
Citera
2020-04-22, 17:08
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Ok, svaret var inte riktat mot mig men svarar ändå:

Redan innan Corona aviserade sjuklövern att stålarna var slut så de ville få svenskarna att begripa att de måste skippa pensionen och jobba till de är 75 år.

Vad säger sjuklövern nu när skulderna tycks växa upp över öronen?

Hur ska sjuklövern få piskan att vina över de svenska arbetarna för att få ekonomin att gå ihop?
Ska vi börja med sexdagars-arbetsvecka 12 h/dag med skippad semester?

Seriöst alltså!

sek:s värde minskar såklart
Citera
2020-04-22, 17:16
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
sek:s värde minskar såklart

Nej, det är ingen lösning.
Citera
2020-04-22, 17:17
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men fan är du ironisk nu eller?
Tegnell sa att toppen var nådd för över 1 månad sedan?
Det är inte bekräftat någonstans med 30% och jag börjar bli uppriktigt trött på sådana som du.
Tegnell har spekulerat vilt och sagt varannan dag att vi "nått en platå" och sedan har idioter som du använt det som källa i diskussion när det är ren gissning.
30% smittade och "toppen är nådd"? Eh va? Även om jag skulle underhålla tanken att 30% är smittade återstår 70%. Och fler Stockholmare är ute nu än de varit de senaste veckorna så lycka till med den spekulationen.

Du måste vara bra iq-befriad.
Inte behöva verkställas? Va? Nu spekulerar du som Tegnell. Det här kommer pågå i minst ett par månader framöver. Det sa även FHM i söndags att restriktionerna de vidtagit är just sådana de anser kan pågå länge. Resor kommer dra igång? Alltså eh va? Alla andra länder har fortfarande 14 dagar karantän eller stängda gränser...

Man förstår verkligen varför vissa blir nollor i livet när man stöter på sådana som du.
Som ett jävla får följer du en autistiskt blind man som inte vet ett skit och gissar stup i kvarten.
Det är ju inte bara Tegnell, alla som har någon inblick i detta tror det vänder snart.
"Enligt Johan Giesecke, professor emeritus vid Karolinska Institutet och tidigare statsepidemiolog, kommer kurvan att planas ut om tre veckor, för att sedan vända nedåt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-kommer-bli-mycket-varre-for-sjukvarden

Jag har inte påstått att allt är som vanligt nu, jag skriver att man "på sikt kan börja öppna upp igen, och successivt få igång..."
I Sverige har vi klarat oss bra utan totalstopp, vi har inte stängt restauranger, skolor och annat som i andra länder.
Citera
2020-04-22, 17:18
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nej, det är ingen lösning.

det är jo det som händer just nu
jämför sek med euro och dollar
Citera
2020-04-22, 17:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Hur tror du ordernböckerna ser ut? Kan ju inte vara många som beställer lastbilar i det här läget.
Mycket transporter pågår som vanligt. Varuleveranser till matbutiker lär inte ha minskat, folk måste ju äta. Vissa transporter ökar säkert, hemleveranser och postorder går bättre än tidigare. Transporter kommer alltid behövas, och därmed lastbilar. Om företagen nu inte beställer nya bilar, så kommer de gamla behöva desto mer reparationer = bra för verkstäderna.
Citera
2020-04-22, 18:18
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är ju inte bara Tegnell, alla som har någon inblick i detta tror det vänder snart.
"Enligt Johan Giesecke, professor emeritus vid Karolinska Institutet och tidigare statsepidemiolog, kommer kurvan att planas ut om tre veckor, för att sedan vända nedåt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/giesecke-det-kommer-bli-mycket-varre-for-sjukvarden

Jag har inte påstått att allt är som vanligt nu, jag skriver att man "på sikt kan börja öppna upp igen, och successivt få igång..."
I Sverige har vi klarat oss bra utan totalstopp, vi har inte stängt restauranger, skolor och annat som i andra länder.

Nej vi har inte klarat oss bra. Vi har offrat kanske 1500 personer för detta. och vad för roll spelar det att vi inte stängt ner restauranger? de går ju i konkurs på löpande band,.

Detta med vända snart. Jag tror att kanske 10% av Stockholmarna har, eller har haft corona i dagsläget. Det kommer inte vända snart, detta kommer hålla på i månader. Kanske att det lättar efter sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in