2021-05-10, 21:16
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det är väl ingen grej att yvas över att preppers är själviska?? Jag har ju ordnat för mig för att jag vill slippa problem när skiten träffar fläkten. Hellre att nån annan idiot svälter ihjäl än jag och mina barn?
Citera
2021-05-11, 18:50
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det är väl ingen grej att yvas över att preppers är själviska?? Jag har ju ordnat för mig för att jag vill slippa problem när skiten träffar fläkten. Hellre att nån annan idiot svälter ihjäl än jag och mina barn?

Är inte hela grejen med preppers att man ska vara självisk? Man försöker ju rädda sig själv och familjen. "Skit i om hundra tusen andra dör. Bara vi klarar oss"
Citera
2021-05-12, 16:20
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Är inte hela grejen med preppers att man ska vara självisk? Man försöker ju rädda sig själv och familjen. "Skit i om hundra tusen andra dör. Bara vi klarar oss"

En prepper kan hellre ses som osjälvisk. H*n behöver inte ligga andra till last och slåss om förnödheter med icke-preppers den dagen skiten träffar fläkten. En mindre för icke-preppers att konkurrera med och dela med sig till.

Lite som om man skulle bygga upp en helt egen vårdapparat för sig och sin familj så man inte behöver belasta den offentliga vården. Skulle det ändå ses som ett övergrepp på den offentliga vården trots att man lämnar sin plats åt någon bättre behövande?

Att folk stör sig på att andra har byggt ett nödlager i lugn och ro kan jag inte riktigt förstå mig på. Är det egentligen en avundsjuka bakom? Eller retar de sig egentligen på sin egen oförmåga och kortsiktiga tänk?
Citera
2021-05-12, 16:24
Medlem
Liberationfronts avatar
Att man har resurser hemma är väl inget konstigt. Sen har bara vissa mer resurser än andra.

Jag resonerar så att man bör ha för att klara minst 60 dagar, ifall samhället krisar av ren princip. Som senast när jag storhandlade fanns inga ägg, pga fågelinfluensa stod det. Tur att jag hade en karta i förrådet.

Skulle det bli så att det blir en omfattande kris: krig, solstorm, svält, eller vad det nu handlar om så kommer ändå majoriteten stryka med inom 30 dagar så då kan man börja tillaga människor istället.
Citera
2021-05-13, 06:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
En prepper kan hellre ses som osjälvisk. H*n behöver inte ligga andra till last och slåss om förnödheter med icke-preppers den dagen skiten träffar fläkten. En mindre för icke-preppers att konkurrera med och dela med sig till.

Lite som om man skulle bygga upp en helt egen vårdapparat för sig och sin familj så man inte behöver belasta den offentliga vården. Skulle det ändå ses som ett övergrepp på den offentliga vården trots att man lämnar sin plats åt någon bättre behövande?

Att folk stör sig på att andra har byggt ett nödlager i lugn och ro kan jag inte riktigt förstå mig på. Är det egentligen en avundsjuka bakom? Eller retar de sig egentligen på sin egen oförmåga och kortsiktiga tänk?
i TS fall verkar det vara en blandning. mest trollande (eller möjligen låg intelligens) eftersom konkreta argument lagts fram flera gånger, men dom bemöts inte ens (eller sjunker in)
Citera
2021-05-13, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Du menar att de är som du fast de dessutom orkar lägga ner lite arbete på att förebygga eventuella framtida olyckor?
Citera
2021-05-13, 15:30
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Det är svårt att lita på andra. Därför blir det att man bara tänker på sig själv.
Citera
2021-05-13, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Det är svårt att lita på andra. Därför blir det att man bara tänker på sig själv.

Nästan alla är egoister. De mest egoistiska brukar vara de som förnekar att de är det.
Citera
2021-05-13, 15:51
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nästan alla är egoister. De mest egoistiska brukar vara de som förnekar att de är det.

Jo. Det är inga vänskap-och kärlekstider vi lever i , direkt.
Citera
2021-05-13, 15:53
Bannlyst
Jätterolig trådstard

och den har väl en viss poäng.

Men utifrån ett prepper perskpektiv menar de ofta att de faktiskt varnat andra och blivit idiotförklarade.

Sen förstår jag ju varför man blir idiotförklarad när man springer runt med buskar tejpade på en gammal hockeyhjälm och vrålar om en elektromagnetisk pulsvåg.....
Citera
2021-05-15, 09:12
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du menar att de är som du fast de dessutom orkar lägga ner lite arbete på att förebygga eventuella framtida olyckor?

Du vet inte ett skit om hur jag lever och tänker.

Det kallas för att vara förutseende. Plan B vettu. Man bör gärna ha en plan C också. Vad händer om?

Vi har ett par gamla hus mitt ute i skogen. Ett gammalt hemman som inte varit fast bebott sedan slutet av 60-talet. Ingen ström, bara vedeldning. Ett par hundra hektar skog och alltid ett vedlager. Bakugn i det ena huset. Brunn med fint vatten i och utedass.

Om strömmen försvinner en längre tid så är det dit vi åker. Finns traktorer, snöslugor, farmartank, snöskotrar och båtar. Vi är även där sommartid och höst när det jagas.

Där finns det lite konserver, torrvaror och annat som kan vara bra att ha.

Är det att räkna som att vara "preppers"? Vi har inte preppat någonting. Det bara finns där om något allvarligt skulle hända samhället. Så levde de flesta förr i tiden. Ved var livsviktigt att ha.

På samma sätt som att vi har pannlampor, stearinljus och gasolkök hemma om strömmen skulle gå.
Citera
2021-05-15, 09:48
Medlem
Hela prylen med prepper blir ju lite larvig.
Iofs har preppers rätt i att samhället inte har resurser att försörja medborgarna vid en rejäl katastrof.
Men om katastrofen kommer så kommer starkare individer helt enkelt sno mat och förnödenheter av preppers.
Såg på ett av Peters Jidhes program om en prepper i en storstad som köpt en bit mark i obygden långt från civilisationen där han skulle fly till vid en händelse av krig och katastrof.
Hur fan skall han ta sig dit om det blir krig eller en enorm katastrof?
Det kommer vara vägspärrar och förbud för allmän trafik ganska omgående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in