2026-07-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Ja Vänsterpartiet är väll ända partiet som har en vettig cannabissyn

Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
I "Fördomsshowen" (finns på SVTPlay sen härom dagen) så fick Nooshi chansen att ta några röster hos drogliberala, men gjorde det inte. Kan det vara så att S har vädjat till V att inte öppna den lådan just nu?

För sisådär en månad sedan var hon även med i P1 Morgon Där var det inte mjuka tag tydligen:

Citat:
Dadgostar: ”Vi måste bekämpa knarket”

"Nooshi Dadgostar säger att polisen bör få ett särskilt uppdrag att trycka tillbaka narkotikan, samtidigt som förebyggande insatser och lagföring måste stärkas för att skapa trygghet."

Centerpartiet är vad jag vet det enda riksdagsparti som vill ta ett (pytte)steg framåt och avkriminalisera bruk Källa: Centerpartiet vill avkriminalisera narkotika i kroppen

Google gav även följande:

Citat:
Nej till legalisering: Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna står fast vid att försäljning, köp och innehav av narkotika ska vara olagligt.

Källa: Narkotikapolitiskt Center*

(*de säger själva att Intervjuerna gjordes under första halvåret 2020, men ger fortfarande en bild av hur partierna resonerar kring ett antal frågor.

Sedan vill några av ungdomsförbunden (CUF, LUF & MUF) legalisera, men det har inte nått moderpartierna än

Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Piratpartiet vill avkriminalisera bruket (all narkotika) och legalisera cannabis.

Citat:
Ursprungligen postat av skoskavst-Torkel
Jo, fast Piratpartiet kommer aldrig in i riksdagen. Ska man prata småpartier som ingen röstar på kan man säkert hitta något mer parti som också är för legalisering.

Ja, Piratpartiet, Klassiskt Liberala Partiet & även Partiet Mod** vill tydligen legalisera

Källa 1: Piratpartiet-Drogpolitik
Källa 2: Klassiskt Liberala Partiet-Vår Politik
Källa 3: Partiet MOD-Partiprogram (Folkhälsa)**

(**MOD nämner enbart medicinsk marijuana/cannabis)
Citera
2026-07-30, 23:08
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Partiet "Volt" vill också legalisera Cannabis.

https://voltsverige.org/policyer/misc/legalisera-produktion-och-anvandning-av-cannabis

Det verkar vara en trend hos de mindre partierna. Säkert också för att locka väljare.
Citera
2026-07-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyHardstyler
Partiet "Volt" vill också legalisera Cannabis.

https://voltsverige.org/policyer/misc/legalisera-produktion-och-anvandning-av-cannabis

Det verkar vara en trend hos de mindre partierna. Säkert också för att locka väljare.

Intressant, de får läggas till i listan då. Ja, de sticker säkert ut med lite "kontroversiella" åsikter/punkter!
Citera
2026-07-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Centerpartiet är vad jag vet det enda riksdagsparti som vill ta ett (pytte)steg framåt och avkriminalisera bruk Källa: Centerpartiet vill avkriminalisera narkotika i kroppen

Jag rättar mig själv litegrann (fattar inte varför jag använder andra uttryck och klantar till det Kanske är väldigt trött eller har annat att tänka på ) Som det står i SVT-artikeln:

Citat:
Så långt som till att legalisera bruk eller innehav av narkotika kom man inte på Centerstämman. Däremot lyckades man få till en avkriminalisering av förekomst av narkotika i kroppen.

Därmed är man det andra partiet efter Vänsterpartiet som tycker att det inte ska vara olagligt att vara påverkad av knark.

Angående Vänsterpartiet då? Såhär skriver de på sin hemsida

Citat:
Narkotikabruk kan leda till grov social misär. 1988 kriminaliserades bruket av narkotika. Då som nu anser Vänsterpartiet att detta var fel. Personer som lider av narkotikamissbruk måste få vård och bli friska. I dag dör hundratals människor av överdoser varje år. Liv måste räddas, därför måste själva bruket av narkotika avkriminaliseras. Det innebär att det inte ska vara olagligt att vara påverkad, men innehav av narkotika ska fortsätta vara olagligt. Så kan stigmatiseringen av missbrukare minskas och polisens arbete kan fokusera på allvarligare brott, som till exempel att bekämpa försäljningen av narkotika.

Centerpartiet & Vänsterpartiet: Avkriminalisera förekomst av narkotika i kroppen
Volt: Legalisera marijuana (produktion och användning)
Piratpartiet & Klassiskt Liberala Partiet: Full legalisering av marijuana & avkriminalisera innehav av övriga droger
Partiet MOD: Utredning av möjlig avkriminalisering av medicinsk marijuana & psykedeliska substanser
Citera
2026-08-01, 10:36
Medlem
För den som tror att V skulle kunna, eller ens försöka, åstadkomma något på detta område vill jag påminna om de nyliga förändringar i alkohollagstiftningen som trätt i kraft, där krogar numera tillåts servera alkohol utan att erbjuda mat. Samtliga partier på vänsterkanten röstade enhälligt emot.

Fortsätt drömma hörni
Citera
2026-08-01, 13:45
Avslutad
Vänsterpartiet vill givetvis inte legalisera då stora delar av deras väljare livnär sig på att sälja knark.
Citera
2026-08-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
För den som tror att V skulle kunna, eller ens försöka, åstadkomma något på detta område vill jag påminna om de nyliga förändringar i alkohollagstiftningen som trätt i kraft, där krogar numera tillåts servera alkohol utan att erbjuda mat. Samtliga partier på vänsterkanten röstade enhälligt emot.

Fortsätt drömma hörni

Ja, jag personligen har väl inte stå stora förhoppningar om det (att döma av det jag skrev längre upp) Ska man dessutom förhålla sig till S (som ju håller hårt på förbudslinjen) blir det inte mycket
Citera
2026-08-06, 17:59
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Problemet för Vänsterpartiet är väl dels oldschool-kommunister och dels Palestina-religionen som gör att man inte kan påpeka det absurda i att det sitter offerlösa narkotikabrottslingar i svenska fängelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in