2020-06-15, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tiffiss
Man visar ju alltid legg vid kontakt vid vården o såklart extrs viktigt vid anmälningsliktiga sjukdomar
Fortfarande inget svar på frågan.
Citera
2020-06-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Ska gå och bli coronatestad idag eller imorgon. På vårdcentralens hemsida står det att man ska legitimera sig men det står inget om varför. Någon som vet?

Legitimering sker alltid i vården, obligatoriska att bevisa att du är du som får vården eller tar del av vården oavsett vad.

Dokumentation är också känsligt rörande ovan, och måste ske, på genomfört bedömning/behandling osv osv.

För att genomföra ett test måste den vara kopplad till ett personnummer i datorn - går inte annars. Samt en beställning kopplad till en läkare som kan utföras av sjuksköterska eller annan delegerad vårdpersonalen.

Sedan om svaret på corona är positivt så anmäls den till smittskyddsläkare/institutionen och m.fler i rapportingar. Men det gäller i syfte till smittskyddslagen rörande sådana sjukdomar som klassificeras farliga - smittspår osv.

Andra problem som uppstår är ju patienter som inte har eller kan sitt personnummer aka asylsökande - får ett reservnummer tex. på akuten där särskilda regler gäller beroende på om de är akutsjukvård eller inte. Oklart med vårdcentral. Men de är överkurs.

Frågan som mer är relevant varför vill man inte visa leg? eller liknande?
Senast redigerad av rawjudge 2020-06-15 kl. 17:52.
Citera
2020-06-15, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bota---Covid-19
Jag är inne på första dagen vecka 14 nu.
Symptom senaste veckan:

# Ont i testiklarna, inte konstant, kommer i perioder 2-3 gånger per dag. Jag trodde att jag blivit av med det problemet då det varit lugnt i ca 8 dagar.

# Frosskänslor, fryser av och till trots 24-25 grader inomhus, ingen feber, de gånger jag tagit tempen har den legat på närmare 36 än 37 grader.

# Trött, trötthetsattacker som kommer med ca 10 minuters varsel, känns som att jag varit vaken i 19 timmar, trots att det ibland bara var 2-3 timmar sedan jag vaknat och sovit 7 timmar oavbrutet under natten. De går över efter 25-90 minuters vila/sömn, händer vanligtvis 0-3 gånger per dag, genomsnitt ca 1,5 gånger per dag.

# Ont i muskler och leder

# Var/klet i ögonen

# Smak och luktsinnet fortfarande reducerat

#Hosta, nästan enbart vid djupa andetag

# Fortfarande lite trögt att andas, numera känns andningen ungefär som när man har hyfsat rejäl hosta (= inga större problem att andas, lite mer andfådd än vanligt vid fysisk belastning).

# Vid ett tillfälle hade jag ont i hjärtat, har aldrig haft det tidigare på den nivån. Det varade ca 10 sekunder - 2 minuter, vet inte exakt, kändes som en evighet. Förmodar att det var någon liten propp som passerade eller maldes sönder.

# Enskilda fingrar skakar väldigt ofta, och hela händerna skakar efter fysisk ansträngning.

# Allmänt vimmelkantig

Jag börjar bli rejält trött på det här.
Senaste läkaren jag pratade med funderade nog både en och två gånger på om han hade råkat ut för en storhypokondriker.

Håll ut, du är långt ifrån ensam.

Är det nånting som fortfarande blir värre eller har det hållit sig på en ”stabil” nivå?
Citera
2020-06-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivi234
Håll ut, du är långt ifrån ensam.

Är det nånting som fortfarande blir värre eller har det hållit sig på en ”stabil” nivå?
Det mesta har blivit bättre, förutom värken i testiklarna som är tillbaka på samma nivå som för 1 - 2 månader sedan.
Det som är mest irriterande är att kroppens immunförsvar inte verkar bry sig. Immunförsvaret klarade av att slänga ut 99 procent av virusarna under de två första veckorna, som var de klart värsta veckorna.
Kände mig i stort sett frisk under dag 13 - 17, bara smak- luktsinnet som fortfarande var reducerat samt att jag kände mig lite trött.

Sen kom det tillbaka. Och under sväng två känns det mest som att det är piller och preparat som pressar tillbaka virusarna, immunförsvaret bryr sig inte.
Citera
2020-06-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentalbazooka
Diagnos och behandling av en mongoloid!

Hur som helst. Jag läste kommentarerna under en artikel om ace-2 receptorer. En intensivvårdsläkare hade noterat att flera av hans patienter, främst de yngre under 60, saknade fysiologiskt svar på sin hypoxi. Han skrev att trots att de höll på att avlida av syrebrist så visade de inga tecken på kvävning, dvs. hade inga upplevelser av kvävning - detta pågick enda tills dödsögonblicket. Patienterna hyperventilerade av sin hypoxi, men var i övrigt oberörda av hypoxin och fullt orienterade (även om de förmodligen hade dödsångest).

Det är en stark indikation att kvävningsimpulsen kan påverkas av en Coronainfektion, i läkarens fall var det väl en form av välsignelse. Om man dör av kvävning är det förmodligen att välsignelse att slippa känna kvävningskänslorna. Jag gissar att om man kvävningsimpulsen kan dämpas av neurologisk påverkan/infektion, så kan den även accelereras, som i mitt fall.

Känslan av att det är tungt att andas, utan att syrehalten sjunker, borde därmed vara ett neurologiskt symptom. Huruvida det är farligt är omöjligt att veta utan medicinsk utredning.

Tidigare i forumet var det någon som skrev att han fick svårt att andas när han åt. Jag har haft exakt samma symptom, vilket kan tyda på neurologisk påverkan. Lukt och smakreceptorerna triggas av att äta, vilket triggar kvävningsreflexen/andningsreflexen. Jag har haft exakt samma upplevelse om jag försöker forcera luktsinnet under de 30 sekunders perioder när man plötsligt kan känna en doft - det leder till "tungt att andas" eller i mitt fall känsla av kvävning. Hur lukt/smak neurologiskt kan vara länkat till andningsapparaten får man fråga en neurolog om.

Ibland kan syreupptagningsförmågan se hyfsat okej ut om man inte anstränger kroppen fysiskt vid (eller innan) testet. När kroppen går på tomgång kan den till viss del kompensera sämre syreupptagningsförmåga i lungorna med förhöjd vilopuls. Jag hade en period när vilopulsen låg på ca 110 slag per minut (brukar ha 60 när jag är otränad).

Instämmer i att det verkar som att viruset i stor utsträckning angriper nervsystemet.

Efter 4,5 veckors problem med lungorna röntgades jag för att undersöka om det var en blodpropp som orsakade problemet. Det var ingen propp. Talade med en läkare som rekommenderade att jag skulle prova att ta max dos med antiinflammatoriska värktabletter, minns inte vilka fabrikat han rekommenderade.
Jag hade Treo hemma, tänkte att det är väl ungefär same same, förmodar att det främst är acetylsalicylsyra som är den versamma substansen. Jag hade dessförinnan tagit en halv tablett om dagen samt ätit lite omega-3 för att reducera risken för blodproppar/göra blodet mer lättpumpat när hjärtat gick för fullt dygnet runt. Kändes ett tag lite som träningsverk i hjärtat, träningsvärkskänslan försvann någon eller några dagar efter att jag började tunna ut blodet med acetylsalicylsyra och omega-3.

På Treo-burken (röret) stod det:
"Vuxna samt ungdomar över 14 år: 1-2 brustabletter 1-3 gånger per dygn eller enligt läkares föreskrift, högst 6 tabletter per dygn. Mer än 2 brustabletter åt gången ger ej bättre smärtstillande effekt."

Jag ökade till 3,5 tabletter per dag (väger 90 kg), och efter fyra dagar öppnade lungorna upp sig. Gick från att i stort sett konstant känt mig sig som en nyuppdragen abborre till ett känna mig som en förkyld storrökare - Ett enormt lyft.

Efter ytterligare tre dagar provade jag att dra ner på värktabletterna, åt bara 1,5 tablett den dagen, på kvällen slog det stopp i lungorna igen. Tog ytterligare en tablett innan jag gick och la mig, och på morgonen dagen efter var lungorna åter igen hyfsat öppna.
Trappade sedan ned med ca 0.5 tablett per vecka. Trappade ibland ned lite för snabbt och fick då öka dosen igen. Vad vet jag, det hade kanske varit bättre om jag hade kört vidare med 3,5 tabletter (eller rentutav ännu fler) per dag. Misstänker att magen, njurarna och levern inte är så förtjusta i acetylsalicylsyra, men de har inte protesterat än.

Även kaffe och te hade en viss positiv effekt på lungorna, främst kaffe.
Treona hjälper även till att minska frosskänslorna och skakningarna.
Provade med astmamedicin, ytterst tveksamt om det hjälpte någonting för mig.

Färsk ingefära och Schweppes indian tonic hjälpte för att reducera torrhostan och halsontet.
Stoppade även i mig stora mängder B-vitaminer, främst under de första veckorna, då de minskade de rejäla kramperna och skakningarna jag hade då, vid ett tillfälle fick jag i stort sett ett epileptiskt anfall (har aldrig haft det tidigare). B-vitaminerna började verka ganska omgående (ca 15 min) och reducerade skakningarna med ca 95 procent, så jag är ganska säker på att det var de som gav effekt.
De har även viss reducerande effekt på frossan och feberkänslorna.

Jag tycker att du ska prova att festa till det med ett rejält glas Treo ikväll, finns i hallon-, naturell- och citronsmak.
Citera
2020-06-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ibland kan syreupptagningsförmågan se hyfsat okej ut om man inte anstränger kroppen fysiskt vid (eller innan) testet. När kroppen går på tomgång kan den till viss del kompensera sämre syreupptagningsförmåga i lungorna med förhöjd vilopuls. Jag hade en period när vilopulsen låg på ca 110 slag per minut (brukar ha 60 när jag är otränad).

Instämmer i att det verkar som att viruset i stor utsträckning angriper nervsystemet.

Efter 4,5 veckors problem med lungorna röntgades jag för att undersöka om det var en blodpropp som orsakade problemet. Det var ingen propp. Talade med en läkare som rekommenderade att jag skulle prova att ta max dos med antiinflammatoriska värktabletter, minns inte vilka fabrikat han rekommenderade.
Jag hade Treo hemma, tänkte att det är väl ungefär same same, förmodar att det främst är acetylsalicylsyra som är den versamma substansen. Jag hade dessförinnan tagit en halv tablett om dagen samt ätit lite omega-3 för att reducera risken för blodproppar/göra blodet mer lättpumpat när hjärtat gick för fullt dygnet runt. Kändes ett tag lite som träningsverk i hjärtat, träningsvärkskänslan försvann någon eller några dagar efter att jag började tunna ut blodet med acetylsalicylsyra och omega-3.

På Treo-burken (röret) stod det:
"Vuxna samt ungdomar över 14 år: 1-2 brustabletter 1-3 gånger per dygn eller enligt läkares föreskrift, högst 6 tabletter per dygn. Mer än 2 brustabletter åt gången ger ej bättre smärtstillande effekt."

Jag ökade till 3,5 tabletter per dag (väger 90 kg), och efter fyra dagar öppnade lungorna upp sig. Gick från att i stort sett konstant känt mig sig som en nyuppdragen abborre till ett känna mig som en förkyld storrökare - Ett enormt lyft.

Efter ytterligare tre dagar provade jag att dra ner på värktabletterna, åt bara 1,5 tablett den dagen, på kvällen slog det stopp i lungorna igen. Tog ytterligare en tablett innan jag gick och la mig, och på morgonen dagen efter var lungorna åter igen hyfsat öppna.
Trappade sedan ned med ca 0.5 tablett per vecka. Trappade ibland ned lite för snabbt och fick då öka dosen igen. Vad vet jag, det hade kanske varit bättre om jag hade kört vidare med 3,5 tabletter (eller rentutav ännu fler) per dag. Misstänker att magen, njurarna och levern inte är så förtjusta i acetylsalicylsyra, men de har inte protesterat än.

Även kaffe och te hade en viss positiv effekt på lungorna, främst kaffe.
Treona hjälper även till att minska frosskänslorna och skakningarna.
Provade med astmamedicin, ytterst tveksamt om det hjälpte någonting för mig.

Färsk ingefära och Schweppes indian tonic hjälpte för att reducera torrhostan och halsontet.
Stoppade även i mig stora mängder B-vitaminer, främst under de första veckorna, då de minskade de rejäla kramperna och skakningarna jag hade då, vid ett tillfälle fick jag i stort sett ett epileptiskt anfall (har aldrig haft det tidigare). B-vitaminerna började verka ganska omgående (ca 15 min) och reducerade skakningarna med ca 95 procent, så jag är ganska säker på att det var de som gav effekt.
De har även viss reducerande effekt på frossan och feberkänslorna.

Jag tycker att du ska prova att festa till det med ett rejält glas Treo ikväll, finns i hallon-, naturell- och citronsmak.

Jag har provat det mesta.

Bricanyl för att öppna lungorna. Hjälper måttligt.
Diclofenac/Voltaren. Hjälper inget alls.
Treo. Hjälper inte alls. (Magen har svårt att tåla dem.)
Ipren. Verkar hjälpa lite grann. Ska testa att gå upp lite i dos, se om det hjälper.
Acetylcystein. Hjälper inte alls.
Alkohol. Förvärrar symtomen.
För att öppna upp näsan fungerar Otrivin, men man bör undvika det för att inte bli beroende. Har testat kortisonnässpray, vilket verkar få motsatt effekt. Mer täppt näsa och ökade andningsbesvär.
Har även testat snark-/näsplåster. Fungerar ganska bra. Verkar hjälpa mot snarkning, och gör det lättare att andas.
Har testar Asonor snarkspray, äcklig som fan. Verkar hjälpa mot snarkning, men med hals/svalg smärtor är den obehaglig att använda.
Något som hjälpar kanonbra är opium/morfin. Jag odlar alla möjliga sorters blommor i trädgården, däribland opiumvallmo. Jag testade att koka te på två frökapslar, och det lättade symptomen en hel del. 70-80% av skiten försvann, fast 20-minuters perioderna av sömn genom natten blev kvar. Att få en läkare att skriva ut morfin lär dock tyvärr vara omöjligt, då de som du säger misstänker hypokondri. Det är bara en lycklig omständighet som gör att jag har några plantor i rabatten.

Det är nog bara att rida ut skitsjukdomen. Mitt test var negativt, och det känns skönt. Då vet jag att jag inte har en aktiv infektion, och att det som återstår är förmodligen en inflammation/retning av nerver/hjärna. Känns lite lättare för tillfället, sover lite bättre, men den djävla skiten har lurat mig förr!

Ta i trä!
Senast redigerad av mentalbazooka 2020-06-15 kl. 21:37.
Citera
2020-06-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentalbazooka
...

Treo. Hjälper inte alls. (Magen har svårt att tåla dem.)

...
Jag har hört att det är fler som har fått problem med magen av Treo.
Hur yttrar det sig? Halsbränna?
Själv har jag inte märkt någonting negativt än.
En bidragande orsak kan vara att jag blandar dem ganska svagt, ca 0,5 tablett till 0,4 - 0,5 liter vatten,
som i sin tur inmundigas under en längre period (någon eller några timmar).
Senast redigerad av Bota---Covid-19 2020-06-15 kl. 22:46.
Citera
2020-06-15, 23:44
Medlem
Citat:
Jag har hört att det är fler som har fått problem med magen av Treo.
Hur yttrar det sig? Halsbränna?
Själv har jag inte märkt någonting negativt än.
En bidragande orsak kan vara att jag blandar dem ganska svagt, ca 0,5 tablett till 0,4 - 0,5 liter vatten,
som i sin tur inmundigas under en längre period (någon eller några timmar).

Treo/bamyl - naproxen - ipren och liknande är ju kända i Medicin skol- böckerna för sin magsårs biverkningrisk ofta då folk konsumerar veckor men även månader utan skydd och slemhinnorna tar direkt stryk av medlet och ovan på det magsaften med en särskild bakterie som kan göra de värre. På det kaffe/alkohol och stress boom. Inte värt.

En del märker inget. Andra får symtom sen. Kör alltid Omeprazol/ezomeprazol om ni tänkt köra de där. Å avsluta gärna sådan kurerar tidigt. (1-2 veckor beroende på). Hjärtsvikt patienter nej(grad). Med Njursjukdomar njeah. Tidigare magsår nje. Tyvärr kan man bli lite dålig i magen av Omeprazol osv, inget man heller ska köra forever, som ni vet, om inte nån annan dr säger nåt.

Annars sök på magsår symtom - kan vara rätt diffusa som vid bröstsmärta osv. Då övre magmunnen ligger högt vid sternum. Halsbränna/spridda stickningar bränkänsla. Hungersugningskänsla. Gastrit.

Den är inte helt ofarlig även fast den är receptfri.

Dessutom slår dom ut trombocyterna(blodplättar) helt i en vecka, återhämtning 50% efter typ 3-4dagar. Så du blire lite lättblödande. Skiljer sig lite på ASA och NSAID men överkurs samt att visa preparatet har jag hört har lite skonsammare biverkningar etc Naproxen? Fanns en vacker idé hos mig kring covid-19 och proppar som profylax men ja inte bästa.

https://www.lloydsapotek.se/c/sa-fungerar-inflammationsd%C3%A4mpande-l%C3%A4kemedel/a/A10465

Skulle ändå säga att de är en riktig bra medicin om den används rätt.
Senast redigerad av rawjudge 2020-06-16 kl. 00:26.
Citera
2020-06-16, 00:01
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Har känt mig lite krasslig i en vecka nu med torrhet i halsen ner mot bröstet och sveda mellan mun och näsa fram och tillbaka. Det gick över dag 4 och var borta 1-2 dagar men kom sen tillbaka när jag tränade på gymmet för några dagar sen och är nu på dag 8. Ingen feber eller nånting förutom denna känsla av att vara krasslig i luftröret. Känns inte som att det borde vara corona men det som varit annorlunda mot en vanlig förkylning är att det knappt ändrats på en vecka, inte blivit värre men inte blivit bättre heller, utan som att det väntar på att bryta ut men inte gör det. Nån annan som haft så från början att det bara ligger och pyr för att efter mer än en vecka slå ut? Nojar över att faktiskt ha det och att man smittat folk och till slut blir sämre och sämre.

Ja jag har liknande som du, det är skumt. Var som en vanlig förkylning dag 1-4, blev som vanligt trött, kände mig eländig och ont i musklerna, ingen feber. Aningen ont i halsen, lite ont i öronen, harklar upp slem på morgonen. Dag 5-6 blev det lätt vandring i skogen, kände mig helt symtomfri dag 5. Kvällen dag 6 lite ont i halsen och sedan dess är jag förkyld, nu dag 11 och det har inte blivit värre men inte heller bättre, lite snorig men rejält trött.
Något som också är märkligt är utslag på insidan av handlederna, de fick jag innan förkylningen i och för sig, Lichen ruber planus, röda utslag som lämnar bruna pigmentfläckar efter sig, har aldrig haft något liknande.
Citera
2020-06-16, 01:35
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Det mesta har blivit bättre, förutom värken i testiklarna som är tillbaka på samma nivå som för 1 - 2 månader sedan.
Det som är mest irriterande är att kroppens immunförsvar inte verkar bry sig. Immunförsvaret klarade av att slänga ut 99 procent av virusarna under de två första veckorna, som var de klart värsta veckorna.
Kände mig i stort sett frisk under dag 13 - 17, bara smak- luktsinnet som fortfarande var reducerat samt att jag kände mig lite trött.

Sen kom det tillbaka. Och under sväng två känns det mest som att det är piller och preparat som pressar tillbaka virusarna, immunförsvaret bryr sig inte.

Har du någon färg eller förändring av konsistensen på ejakulatet om jag får fråga?
Citera
2020-06-16, 01:39
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Legitimering sker alltid i vården, obligatoriska att bevisa att du är du som får vården eller tar del av vården oavsett vad.

Dokumentation är också känsligt rörande ovan, och måste ske, på genomfört bedömning/behandling osv osv.

För att genomföra ett test måste den vara kopplad till ett personnummer i datorn - går inte annars. Samt en beställning kopplad till en läkare som kan utföras av sjuksköterska eller annan delegerad vårdpersonalen.

Sedan om svaret på corona är positivt så anmäls den till smittskyddsläkare/institutionen och m.fler i rapportingar. Men det gäller i syfte till smittskyddslagen rörande sådana sjukdomar som klassificeras farliga - smittspår osv.

Andra problem som uppstår är ju patienter som inte har eller kan sitt personnummer aka asylsökande - får ett reservnummer tex. på akuten där särskilda regler gäller beroende på om de är akutsjukvård eller inte. Oklart med vårdcentral. Men de är överkurs.

Frågan som mer är relevant varför vill man inte visa leg? eller liknande?

Tjao.. det kan ju finnas en viss misstro till myndigheter som låter sin befolkning bli smittade, och vägra testa dem, för att sedan skicka iväg dessa smittade till att jobba på äldreboenden och ta kål på någons farfar.
- Just saying
Citera
2020-06-16, 01:41
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Jag minns inte exakt men dom tog upp det på nyheterna på fyran för en tid sedan går säkert att googla fram. Dom forskar vad jag förstår en del på det.

Min polare hade samma problem han använde allergi medicin i samband med näsdroppar och fick tillbaka en del, själv har jag testat och det hjälpte inte, har varit utan smak lukt nu i säkert 3 månader. Fått tillbaka ytterst lite kanske 25% av allt, den början var det dock noll, nada

Luktsinnet är överordnat smaksinnnet.

Dvs har man dåligt luktsinne, så påverkar det smaken till det sämre.
Men ej det omvända.

Om luktsinnet stimuleras och återgår, så återkommer i regel smaksinnet också tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in