2020-03-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Mycket möjligt att du haft en släng av Corona. Fortsätt ta det lugnt några dagar, inga träningspass och liknande.. vila vila vila!

Tack Erik!
Citera
2020-03-24, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det hade jag ett par dagar innan jag fick feber nu sista svängen. Torr hals. Trycket över bröstet kom smygande. Hela min kropp ömmar efter hostatackerna. Svetten dryper om mig periodvis. Svårt att somna i går kväll på grund av att det var tungt att andas. Överdoserade Brickanyl och andningen lättade så jag kunde somna. Vaknade ett par timmar senare, feberfri tror jag då jag var iskall om kroppen. Hade varm morgonrock och varmt täcke. Sov sittande då jag inte fick luft liggande. I dag vaknar jag varm, fuktig, torrhosta, knaster i bröstet. I går ringde jag vårdcentralen. De skrev ut Molipeckt på recept. De bad mig återkomma före helgen om jag inte mår bra tills dess. Har kortisonspray och astma spray utskrivet sedan några dagar sedan då jag sökte akut. Nu en timme efter att jag vaknat är jag svag i armarna, muskelsvag. Nu ska jag ta kortisonspray och Brickanyl, Panodil och mina dagliga vitaminer. Har haft håravfall tidigare så äter sillicea och mitt val vitaminer. Sedan en kopp thé och vila på det då det kräver mycket av min energi. Ska ringa vårdcentralen igen och berätta om hostan och muskelsvagheten i armarna.

Oj låter riktigt jobbigt. Viktigt att du nämner att du har andningssvårigheter när du ringer, sen lyssna även på Erik här, tycker han verkar ge dig bra råd men jag är ingen läkare.
Krya på dig.
Citera
2020-03-24, 08:35
Medlem
FetFulElaks avatar
Många hypokondriker här... är det någon som verkligen haft skiten, säkrat, eller rabblar ni bara upp era mancolds?
Citera
2020-03-24, 09:18
Medlem
Dag 1: ihållande rethosta på fm, feber 38.0 på em, kraftiga diarreer på natten.

Dag 2: Halsont, feber 37,7-38,1 pendlande, forsatta diareerer, mkt lite hosta.

Dag 3: Forsatt pendlande feber 37,8-38,1, kraftigt nedsatt ork, smärta i kroppen (allmän).
Ingen diaree, ingen hosta.

Dag 4: Forsatt pendlande feber 37,7-38,1. Lokal smärta lunga (bak).

Dag 5: Forsatt pendlande feber
37,7-38,1. Lokal smärta lungor bak. Ingen ork. Ny hosta, slemmig. Tungt att andas, som att ha en vikt på bröstet.

Dag 6: Fortsatt pendlande feber 37,7-38,1. Lättare att andas, mindre hosta. Forsatt smärta lungor bak.

Dag 7: Feberfri 37,3-37,7. Lite mer ork. Fortsatt lokal smärta i lunga bak.

Dag 8 Feberfri, mår bättre. Dock smärta lunga bak. Herpesblåsor poppar upp.

Dag 9: Mår piss. Blåsorna sprider sig okontrollerat. Feber tillbaka, 37,7-38,1. Svullna lymfor. Ringer doktorn. Får tabletter utskrivet.

Dag 10: Herpesblåsorna har lugnat sig, smärtan i lungorna har avtagit. Mer ork. Slemmet kommer upp.

Jag är inte testad för kovid 19.
Medicin mot herpes är antiviral.
Herpes påminner lite om corona i sin struktur.
Jag tror att herpesmedicinen hjälpte mot mina andra symtom.
Citera
2020-03-24, 10:00
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Dag 1: ihållande rethosta på fm, feber 38.0 på em, kraftiga diarreer på natten.

Dag 2: Halsont, feber 37,7-38,1 pendlande, forsatta diareerer, mkt lite hosta.

Dag 3: Forsatt pendlande feber 37,8-38,1, kraftigt nedsatt ork, smärta i kroppen (allmän).
Ingen diaree, ingen hosta.

Dag 4: Forsatt pendlande feber 37,7-38,1. Lokal smärta lunga (bak).

Dag 5: Forsatt pendlande feber
37,7-38,1. Lokal smärta lungor bak. Ingen ork. Ny hosta, slemmig. Tungt att andas, som att ha en vikt på bröstet.

Dag 6: Fortsatt pendlande feber 37,7-38,1. Lättare att andas, mindre hosta. Forsatt smärta lungor bak.

Dag 7: Feberfri 37,3-37,7. Lite mer ork. Fortsatt lokal smärta i lunga bak.

Dag 8 Feberfri, mår bättre. Dock smärta lunga bak. Herpesblåsor poppar upp.

Dag 9: Mår piss. Blåsorna sprider sig okontrollerat. Feber tillbaka, 37,7-38,1. Svullna lymfor. Ringer doktorn. Får tabletter utskrivet.

Dag 10: Herpesblåsorna har lugnat sig, smärtan i lungorna har avtagit. Mer ork. Slemmet kommer upp.

Jag är inte testad för kovid 19.
Medicin mot herpes är antiviral.
Herpes påminner lite om corona i sin struktur.
Jag tror att herpesmedicinen hjälpte mot mina andra symtom.

Enligt rapporter så är det ca 2000 smittade av Corona i Sverige vad dom vet.

Har folkhälsomyndigheten eller någon myndighet i Sverige något hum om hur många som sitter hemma i " stugorna" sjuka och får hostmedicin och lugnande råd via telefonen och vårdcentralen? Många söker akut för förkylningssymptom och andningsproblematik utan att testas.

Det borde väl ge en ganska bra överblick på hur många som kan vara drabbade som dessutom har symptom på förkylning. Nu pratas det om att de ska testa friska personer slumpmässigt. För att se om de har utvecklat skydd mot viruset? Det är intressant. Men intressant är också hur många som verkligen är smittade.
Citera
2020-03-24, 10:05
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag har haft feber sen i onsdags, samtidigt som min hosta började. I fredag fram tills idag har temperaturen varit över 39.5 grader. Det känns som det går lite bättre nu, förutom att jag hade mycket diarré igår. Det som är mest oroväckande är att ibland när jag hostar, så kan jag hamna i ett hostanfall och få svårt att bryta det. Vid några tillfällen har jag då haft problem att andas. Jag försöker då bryta hostanfallet genom att röra på mig, öppna balkongdörren och få massa frisk luft. Det brukar hjälpa.

Det är lite oroväckande men jag tycker inte jag känner något tryck över bröstet i vanliga fall när jag andas, så jag tycker inte det känns rätt o ringa ambulans för det. Jag har enbart problem att andas när jag fastnar i ett hostanfall. Detta började inatt. Så länge hostan blir bättre borde det va lugnt.

Några tankar eller synpunkter?

Om andnöd varar längre än 30 sekunder så kan det bli farligt. Jag är ingen läkare men håller man andan i mer än 30 sekunder vill man svimma nästan. Så du borde ta itu med din hosta om den blir sämre.
Senast redigerad av greta-forveten 2020-03-24 kl. 10:07. Anledning: Stavfel
Citera
2020-03-24, 11:09
Medlem
Secs avatar
Citat:
Det låter inte riktigt som Covid-19, med så pass hög feber och enbart svullen hals. Det finns andra virus som ger väldigt svullen hals under lång tid, och hög feber.

Oavsett vad, ta det lugnt hemma, även om det är Covid-19 finns det ingen effektiv behandling för tillfället. Så det är bara att lägga sig i soffan och vänta ut det.

Om du får andningsbesvär bör du dock kontakta vården, oavsett vilket virus som orsakar besvären.

Krya på dig!

Hälsar en amatör - ej läkare.

Tack!!!
Citera
2020-03-24, 11:12
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlie80
Jag skrev igår "Smittan börjar ta fart på allvar i USA nu" och postade en länk till den internationella sida som bäst löpande dokumenterar alla nya fall, dödsfall osv per land, region, etc. Idag är inlägget borta, varför har admin tagit bort det? Helt okontroversiellt inlägg.

Det kanske kan vara missvisande?

Det kanske inte visar samma siffror som svenska myndigheter? Folkhälsomyndigheten har samma information på sin sida iaf när det gäller Sverige.
Citera
2020-03-24, 11:14
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Kolla med vårdcentralen hur du ska höra med kortisonsprayen. Överdosera absolut inte kortisonbaserade läkemedel nu. Är det ett virus så riskerar du att förvärra situationen då. (Hälsar en amatör - ej läkare.)

Tack Erik.
Citera
2020-03-24, 12:10
Medlem
Ja och denna sidan publicerar det myndigheterna och vården rapporterar om jag förstått det rätt, plus att deras siffror matchar den mediala rapporteringen exakt.

Blev bara förvånad, att man ej får lägga ut en sådan länk men bilder på obduktionsbilder och annat skumt går bra på flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det kanske kan vara missvisande?

Det kanske inte visar samma siffror som svenska myndigheter? Folkhälsomyndigheten har samma information på sin sida iaf när det gäller Sverige.
Citera
2020-03-24, 13:00
Medlem
Jofs avatar
Blev kraftig sjuk igår. Trodde det vara corona. Men hade skyddat mig som man ska mot det. Visade sig vara vinterkräksjuka. Den är svårare att skydda sig mot.
Citera
2020-03-24, 13:03
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Blev kraftig sjuk igår. Trodde det vara corona. Men hade skyddat mig som man ska mot det. Visade sig vara vinterkräksjuka. Den är svårare att skydda sig mot.
Vinterkräksjukan har kommit i en ny våg. I vart fall här i Malmötrakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in