2020-03-23, 21:45
Bannlyst
Jag har corona i rumpan då jag har sjuk jävla diarre, borde jag söka vård?
Citera
2020-03-23, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero

Samma här! Tredje dagen med galen diarre och brutal huvudvärk (Alvedon hjälper mot huvudvärken). Sover mer än vanligt men mår bra i övrigt. Ingen idé att söka vård om man inte blir riktigt dålig.
Citera
2020-03-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero

Nej, vad skulle de göra åt det? Dessutom är det med rätt stor sannolikhet inte Corona (om du inte har andra mer typiska symptom), men tar du kontakt med vården, så ökar sannolikheten rätt märkbart för att du faktiskt smittas av det.
Citera
2020-03-23, 22:16
Medlem
Lite drygt en månad sen hade jag en förkylning eller flunsa som var rent för jäklig. Jag var så svag att jag inte visste vad jag skulle ta vägen. Det var som om hjärtat skulle hoppa ut ur bröstkorgen som en alien. Det slog som efter ett maratonlopp med dubbelslag osv. Riktigt hemskt. Sen var det torrhosta, värk i lungorna och svår huvudvärk. Jag hade 39 graders feber ett par dagar. Resten av tiden var det bara 38 grader, inte mer.
Första veckan var ett helvete medan andra veckan var mer som en svår influensa. När jag var på vårdcentralen sa de att det var lungsäcksinflammation och skickade hem mig. Mer än så var det inte, men jag hämtade mig inte så värst mycket. Ena dagen hade jag ont i halsen, en annan dag mådde jag bra, sen hade jag svår torrhosta någon dag och en annan var jag svag för att må bra sen igen. Sen för en vecka sen fick jag ett återfall. Allt likadant i två dagar. Sen blev jag bättre och nu mår jag bra. Lite märkligt faktiskt. Vet inte om det är corona eller vad det är, men har aldrig varit med om en infektion som den här.
Citera
2020-03-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Egenföretagare så är inte den som gnäller rent generellt. Kämpar på och lyckats bra.
Sällan sjuk och blir jag sjuk jobbar jag på hemifrån.

I början av februari kändes det som liemannen var mig i hasorna. Jag vaknade en måndag med hosta och trötthet. Trodde jag hostade pga att jag fått något slem i halsen. Kämpade mig upp och iväg. Hostan förvärrades under dagen och även febern.
Jag minns att jag hoppade in i bilen och undrade vad som händer. Åkte i ilfart hem.
2 veckor var jag fullständigt jävla golvad. Hostan var sinnessjuk. Vaknade på nätterna av den. I slutfasen av sjukdomen började jag få ordentlig andnöd och andfådd av minsta lilla. Hjärtat bara bankade i kroppen efter en trappa och jag satte mig för att kippa efter andan.
Sambon försökte tvinga mig till akuten flera gånger.
Visste ingenting om Corona då.
Varenda människa jag träffade fick samma skit. En del mildare men några liknande mitt förlopp. Smittade ner ca 10 pers.
Fy fan så dåligt jag mådde.

Enbart feber, djävulens hosta och andnöd. Inga andra symtom.

OBS
Hade jag vetat att Corona ens fanns hade jag naturligtvis isolerat mig. Kan det varit någon eftervliven alpresenär som haft otur att smittas tidigt i Italien och sedan smittade mig?

Vad tror ni? Corona eller inte?

Ja det låter som Corona. Man bör inte lita på statens info om antalet fall och hur det spreds. Det är ju en ytterst smittsam sjukdom och många har inte ens symptom, eller endast milda sådana.

Just detta att du inte hade snuva innebär ju egentligen att det inte var en förkylning eller influensa. Eva Hamilton hade Corona och beskriver samma symptom som dig:

– Det är ju en helt torr influensa. Man är inte snorig ett dugg och febern som kommer och går – jag känner inte igen det alls. Jag har aldrig varit sjuk på det här sättet.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/jag-har-aldrig-varit-sjuk-pa-det-har-sattet/

Till dem som är skeptiska frågar jag: vad skulle det annars vara? Har vi helt plötsligt två sjukdomar som sprids som båda sätter sig i luftrören och ger andnöd samtidigt som man inte har snuva? Det finns ingen förkylning eller influensa med de symptomen.

Det du drabbades av var typisk för den allvarliga Corona: snabb insjuknande med kraftig hosta och feber.
Influensan drabbar inte så hastigt och ffa är det inte kraftig hosta som utmärker den.

Se det positivt: nu är du immun.
Blev sambon drabbad?
Citera
2020-03-23, 23:14
Medlem
greta-forvetens avatar
Ingen snuva för mig denna gång däremot hosta och besvärlig sådan

Är förkyld för 4 e gången i år. Första gången i slutet av januari hade jag svid i vänstra lungan. Hostade blodblandat slem. Ca 38,5 grader temp & trött. Andra gången förkyld light med ont i halsen och feber ca 38 grader med hosta i mitten av februari. Tredje gången för ca 2 veckor sedan i slutet av februari. Då hade jag ont i varje led, fruktansvärd huvudvärk. Låg i sängen i ca 3 dygn med en temp på 39,9-40,2 . Helt knäck men feberfri och frisk 4 e dygnet. Nu 4 e gången förkyld sub febril trött ont i bröstet, håglös, har ont i halsen, diarré. Har hostat slem ända sedan januari och första förkylningen. Är i övrigt fullt frisk. Blek, tagen och mörka ringar under ögonen. Äter x-tra vitaminer och har käkat flera paket alvedon och ibumetin.

Hostar och hostar, det sitter slem fast, inget kommer upp som tidigare . 39.8 i temp i flera dagar. Fått utskrivet luftrörsvidgande och kortison för luftrören. Heureka! Det hjälper. Fick en smula panik när jag sökte vård och insåg att det inte var så lätt och enkelt som det brukar vara. Det går många och besvärliga förkylningar säger de och ändå vill de inte peta i mig med tång. Inte för att de hade en tång men jag tror de önskade att de hade tång. Hjälp till självhjälp och isolering.
Slutat räkna dagarna och symptomen.

Önskar jag hade några syrgastuber i madrassen och några respiratorer. Tidigare önskade jag mig guld.

För varje förkylning man har på kort tid så ökar risken med många % att få nästa virus. 😱
Senast redigerad av greta-forveten 2020-03-23 kl. 23:54. Anledning: Tillade rubrik
Citera
2020-03-23, 23:26
Medlem
F.d-Dramaqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Autoimmuna sjukdomar tillhör nog också riskgrupp.
Jag har 2 anhöriga vilka har varsin autoimmun sjukdom, båda dessa fick tidigt direktioner om att jobba hemma och inte komma till jobbet,eftersom dom hörde till riskgrupp enligt företagen.
Tack för svar. Ja jag har tagit det för givet och tänkt anpassa mig till det men har som sagt inte läst att de nämnt det nu på ”länge”.
Citera
2020-03-24, 00:08
Medlem
Väldigt intressant att läsa här om hur så många verkar ha haft en sån kraftig influensa just i februari.
Även bekanta, och folk som jag lyssnat på i poddar etc har sagt samma sak, att i februari så drabbades de av den värsta influensan dom nånsin upplevt, där hela familjen vart helt utslagen med hög feber m.m i upp till en veckas tid.

Vill dock inte säga för mycket än, men jag börjar nästan tro att Covid-19 redan har härjat som värst här i Sverige.
Citera
2020-03-24, 00:33
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Väldigt intressant att läsa här om hur så många verkar ha haft en sån kraftig influensa just i februari.
Även bekanta, och folk som jag lyssnat på i poddar etc har sagt samma sak, att i februari så drabbades de av den värsta influensan dom nånsin upplevt, där hela familjen vart helt utslagen med hög feber m.m i upp till en veckas tid.

Vill dock inte säga för mycket än, men jag börjar nästan tro att Covid-19 redan har härjat som värst här i Sverige.

Det tror jag verkligen inte, dödssiffran som infann sig idag där dödsfallen steg med dryga 50% är nog ett bevis på att det värsta är absolut inte förbi ännu.
Citera
2020-03-24, 01:43
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag har varit snuvig i fyra dagar
Citera
2020-03-24, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Jag har varit snuvig i fyra dagar

Testa allergitabletter, hjälpte min dotter som hade misstänkt corona....pollen är högt nu pga mild vinter. Snuva eller nästäppa är INTE ett symtom för covid19, dyrt men använd en app för läkarhjälp så får du recept på billiga allergitabletter....68 öre styck istället för receptfria för 10 kr styck.
Senast redigerad av bul-11-33 2020-03-24 kl. 02:15.
Citera
2020-03-24, 03:05
Medlem
Secs avatar
Ligger hemma med 40 graders feber och svullen utav helvete i halsen. Trodde det var halsfluss så var hos läkaren i helgen men proven visade negativt för streptokock a. Och eftersom jag inte hade hosta så uteslöt de covid19. Men frågan är om det kan vara det ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in