Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Är väl (såklart) lite oklart vad som gäller, men kommer nog besked under dagen.
Verkar som träningsmatcher är fortsatt stoppade. Kan inte tänka mig att Div 2 och lägre vill köra igång utan träningsmatcher och utan publik för att efter bara en spelad omgång ta paus över midsommar, därefter lira en omgång till, och sedan paus 5 veckor. Märkligt upplägg i så fall. Tror Div 2 och lägre drar igång 27 juni eller första helgen i augusti.
De som spelar fulla serier och 30 matcher, måste nog dra igång för att hinna med. Även om träningsmatcher hade varit önskvärt. Dvs Allsvenskan, Superettan och Div 1 kommer säkert starta 14 juni. De serier med färre lag, som t ex Damallsvenskan, kör väl som planerat med start 27 juni.
Sägs förresten att U21-Allsvenskan kommer strykas helt denna säsong, vilket kan få en viss påverkan på t ex Div 1-lagen, men även ev Superettan. Detta eftersom de större lagen nog kommer vilja låna ut fler spelare för att de skall få den speltid de behöver och som de annars brukar få i U21-laget. Dock lite knepigt för samtidigt vill de nog gardera sig med större trupper än normalt. Men en viss utlåning lär ske.
u21-allsvenskan hade jag fullständigt glömt av faktiskt, skämskudde där. Låter ju helt klart rimligt som du säger att det lär ske en del utlåningar istället. Framförallt av äldre/överåriga juniorer som har sin främsta matchning just i u21-serien när man spelar än yngre i deras egentligen åldersklass.
Jag hade gärna sett att vi t.ex. lånar ut till Ljungskile i superettan. Gais och ÖIS är svårare att få mer avtalsliknande grejer med även om en enskild spelare (likt Affane) kan lånas ut dit.
Det är tveksamt om lägre serier vill lira en-två omgångar innan sommarens (juli) uppehåll ja. Ska man tro vad det sägs om lokalserierna här i stan börjar man efter det "uppehållet" istället. Blir ju ändå enkelserier och det hinns med under kvarvarande säsong ändå.
Gissar på att det blir mer "tvåmål" på träningarna där än nånsin innan.
Verkar som man inte är riktigt eniga ens i allsvenskan om det ska startas utan träningsmatcher eller ej, ett alternativ är ju att köra cupens kvartar 14-15e, semi 17-18 och final 21 och sedan starta serien helgen efter medan övriga får spela ett par träningsmatcher då.
Personligen tror jag inte på det då det dels ger ett ännu tajtare schema och dels då krockar med damernas premiär som är lagd då för att inte drunkna i herrditon.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Fattar inte riktigt hur de tänker här
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/elitfotbollen-specialbehandlas---ges-undantag-for-resor/
Det är väl i dagsläget som idrotten specialbehandlas?
Det finns ingen som stoppar (förbjuder) någon annan att resa i sitt yrke idag. Om en säljare har möte i Görteborg kan han åka om han bedömer att det funkar, helt på eget ansvar.
Däremot är fotbollsspelare förbjudna att åka iväg för att utöva sitt yrke.
Visst elitidrott är en speciell verksamhet, men jag tycker deras resonemang haltar.
Om fotbollen nu specialbehandlas, vilka är det som har samma begränsning som fotbollen som nu inte får "klartecken"?
Inga onödiga resor skall göras och man ska inte resa över 2timmar från hemmet. Det är förvisso möjligt att resa i princip som man vill men det är ju som med alla restriktioner, jag kan ju springa runt och krama alla jag möter, äldre/riskgrupp kan ju träffa vem dom vill och göra vad dom vill men det är inte önskvärt.
Sedan är det som alltid en rubrik för att få klick, på samma sätt som löpsedlarna var det förr... Det där har man lärt sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
Intressant vilken match D-play sänder i linjär-TV. Den kan få höga tittarsiffror
Rimligen nämnda Bajen ja, dels slipper då diverse experter etc resa mer än nödvändigt och sedan lär väl en viss Zlatan synas en del där...