2021-09-02, 18:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hur var det nu med Mockfjärdskulan? Finns inte resultatet av analysen av denna att tillgå någonstans, eller uppgifter om vilken typ av analys som användes. Om inte, varför i så fall. Med tanke på vad som avhandlas här på senare tid med blyisotopsdissikering så skulle det onekligen vara intressant hur den kulan hade för profil. Det kanske rent av skulle visa sig att den egentligen inte med ågon större säkerhet kan sägas komma från samma batch.

Får nog lita på de där bedömningarna i huvudsak.

Men vore mkt intressant att få mätresultaten för Mockfjärd. Och få veta vad Vilhelmina är för kula.

Mätresultat för Mockfjärd påstås ej finnas. Men det ska finnas, så kanske dyker upp. Annars kan nån beställa hela avsnittet Mockfjärd, som är omfattande, förmodligen. Mockfjärd har utretts i flera omgångar inom PU. Till en början avfärdades kulans mätresultat. I senare utredningsomgångar ändrade man sig tydligen.

Källa: Granskningskommissionen
Citera
2021-09-02, 18:49
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Angående Palmemordet - Tillbaka till Sveavägen av Lampers, noterar jag två saker som är av något CA-intressse.

Den sista person Olof Palme talar i telefon med är den f.d. partisekreteraren och socialministern Sven Aspling. Samtalet avslutas kl. 20.35. I förhör https://wpu.nu/wiki/Index:Pol-1987-03-24_T8694-00-A_sven-aspling.pdf uppger denne att de i sina telefonsamtal brukade avhandla olika politiska spörsmål samt börsen. Det är väl bara lite kul att veta, om man betänker CA och det aktuella börsfallet på grund av skattehöjningen.

Det andra rör tiden efter att CA i januari 1994 hörs första gången med anledning av att han inte hörsammat kallelserna om att lämna in sitt vapen. Han hörs i två snabba telefonförhör och uppger där att han gjort sig av med revolvern genom att sälja den till okänd person i Kungsträdgården.

Enligt boken blir PU i början 1994, delvis med ledning av den färska gärningsmannaprofilen, mycket intresserade av vittnet Alf Lundin. I GMP:n noterar jag att den presenteras för PU 3 februari 1994. Tydligen slukade Lundin stora delar av intresset detta år.

Den där som ignorerat kallelser och istället gjort sig av med vapnet blev väl liggande i och med detta.

Mot slutet av året kallnar Lundin och CA plockas upp ur byrålådan medelst hämtning utan föregående kallelse i jan 1995.

Antagligen förloras ett, måhända betydelsefullt, år på grund av Lundin och, ironiskt nog, GMP:n.

För övrigt en utmärkt bok. Jag håller i princip med om hela händelseförloppet. Det har tagit lång tid för författarkollektivet att bena ut Nikola F, Anders B och Inge M:s delvis motstridiga vittnesuppgifter samt omständigheterna runt den sk Dekorimamannen. Nyktert och läsvärt.
Citera
2021-09-02, 18:50
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Hur var det nu med Mockfjärdskulan? Finns inte resultatet av analysen av denna att tillgå någonstans, eller uppgifter om vilken typ av analys som användes. Om inte, varför i så fall. Med tanke på vad som avhandlas här på senare tid med blyisotopsdissikering så skulle det onekligen vara intressant hur den kulan hade för profil. Det kanske rent av skulle visa sig att den egentligen inte med ågon större säkerhet kan sägas komma från samma batch.

Håller med föregående talare.
Citera
2021-09-03, 01:58
Medlem
Apropå Mockfjärdskulan. Är det någon som har koll på om det kom fram EXAKT var i Djursjön de kastade i revolvern och ammunitionen?
Citera
2021-09-04, 00:52
Medlem
Är det någon som vet om det förekom någon kontakt mellan CA och personer som jobbade med knarkspan på mordkvällen?
Kände CA någon knarkspanare?
Fanns det någon knarkspanare som tillhörde APK?
Citera
2021-09-04, 03:03
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet om det förekom någon kontakt mellan CA och personer som jobbade med knarkspan på mordkvällen?
Kände CA någon knarkspanare?
Fanns det någon knarkspanare som tillhörde APK?

Om CA har varit kontakt med kemikalier, så har han förmodligen fått dem utskrivna till sin egen holk.

Eller så var kaffet ovanligt starkt där nere på Svea. Man kan ju lätt bli lite uppkörd och stirrig, särskilt de dagar börsen inte gått så bra. I sällskap med Svenska dag. Förmodar jag.
Senast redigerad av omiga 2021-09-04 kl. 03:06.
Citera
2021-09-04, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Om CA har varit kontakt med kemikalier, så har han förmodligen fått dem utskrivna till sin egen holk.

Eller så var kaffet ovanligt starkt där nere på Svea. Man kan ju lätt bli lite uppkörd och stirrig, särskilt de dagar börsen inte gått så bra. I sällskap med Svenska dag. Förmodar jag.

Jag menar inte att CA knarkade .

Men kanske han kände någon knarkspanare via APK.
Kanske fick han info av en spanare som kände honom via APK , Palme är på bio och han verkar sakna livvakter
Gör vad du vil med denna information.

Men en del vittnesmål från knarkspanare motsäger varandra och de har svårt att minnas vad de gjorde mm
En grupp ska uppehållit sig närheten av mordplatsen .
Deras chef säger att man avbröt knarkspaningen i förväg för att det skulle ha varit så lugnt.
Knarkspanarna säger i förhör att de inte sett något.

I den stora tråden cirkulerade för ett tag sedan följande rykte.

"Användaren Scarfoot skrev några inlägg 2009, har kopierat några .
Han verkar ha tillhört baseballigan eftersom han skriver vi, när han försvarar deras agerande.

Har knarkspanarna fått munkavle , såg någon spanare något som är hemligstämplat?

"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall. Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskiberat....eller när min kamrat har gått pension. Således 2-15 år.... så håll ut!"
Senast redigerad av Sumer 2021-09-04 kl. 08:05.
Citera
2021-09-04, 09:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå Mockfjärdskulan. Är det någon som har koll på om det kom fram EXAKT var i Djursjön de kastade i revolvern och ammunitionen?

Christian Holmén från Expressen vet var , fast jag tror inte han vill berätta det.
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/revolvern-ar-tackt-av-ett-tunt-slamlager/
Citera
2021-09-05, 12:01
Medlem
Roerligs avatar
Något om vad CA uppger om ammunition till sin revolver.

I det andra av fyra förhör med CA i januari 1995, förevisas han en patron Winchester .357 Metal Piercing (2P). Han känner igen ammunitionen, men kan inte erinra sig att ha innehaft sådan, eller ens någon ammunition av fabrikatet Winchester-Western. Att han någon tid före mordet varit i besittning av aktuell Winchester-ammunition får PU kännedom om först 2011, och då är CA avliden. För övrigt, känner man igen denna sällsynta patron om man aldrig använt den?

Han uppger vidare att ”i tiden efter” att fått sina vapenlicenser (1980), ”kunde det hända att han använde olika typer av ammunition, även helmantlad”. Men som träningsammunition oftast kaliber .38. Han kan erinra sig att han använt vad som måste vara GECO Metal Piercing.

I det fjärde och sista förhöret i denna månad bereds CA tillfälle att läsa igenom och kommentera de tre tidigare förhören. Han ändrar då till att han vid många olika tillfällen använt helmantlad ammunition och av flera olika fabrikat.

Det är en betydande skillnad på att det under nån viss tid kunde hända att han använde olika typer av ammunition, däribland helmantlad, och att använda helmantlad ammunition vid många olika tillfällen, av olika typer och olika fabrikat.

Är det nån som mellan de två förhören gått och nojat lite över att PU kanske känner till att han innehaft Winchester-ammunitionen och att det vore anmärkningsvärt att inte kunna erinra sig det*? Och därför drar till med massa helmantlat-användning som Winchester liksom kan försvinna i?

Anar en lite motsvarande tendens i svar på fråga om caféer. Han tycks försöka begrava frekventerandet av Svea konditori genom att rabbla massa andra ställen. Utspädningar, dock av homeopatisk karaktär - Sveabesöken och Winchester-innehavet potentieras av dem.

*Att innehavare av en aktuell revolver 1986, inte skulle minnas att han nån tid dessförinnan innehaft även mordammunitionen, är, som så ofta i uppslaget CA, föga plausibelt. Återigen, han agerar som man kan förvänta sig att en GM ska göra.
Citera
2021-09-05, 12:14
Medlem
Har någon av mordplatsvittnena inklusive Lars Jeppsson någon gång blivit visade bilder på Christer A?
Citera
2021-09-05, 12:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Har någon av mordplatsvittnena inklusive Lars Jeppsson någon gång blivit visade bilder på Christer A?

Tror inte det. Inom PU ansågs det väl meningslöst plus att man hade eventuellt nån idé om att inte förbruka hans ansikte. De sakerna går förvisso inte ihop.

Jeppsson, som väl aldrig såg GM:s ansikte, förevisades bilder i nån youtube-kanal, men som jag förstod det ingick CA ej i urvalet.

För min del är jag sugen på att visa CA för vittnet Stark. Hur begränsat värdet än är efter så många år.
Senast redigerad av Roerlig 2021-09-05 kl. 13:03.
Citera
2021-09-06, 04:04
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Nej, inget i utredningen talar för att så skett någon gång.
När CA kom in i utredningen 1994 var de flesta vittnen redan brända efter att de 1989 pekade ut CP som varande på biografen/mordplatsen.
Det är bara en av mysterierna, eller rättare sagt bristerna, i detta uppslag.
Helt jävla otroligt om du frågar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För min del är jag sugen på att visa CA för vittnet Stark. Hur begränsat värdet än är efter så många år.
Och Mårten Palme, Korhonen, Wennerling, Knubb, Ericsson...
Senast redigerad av kato85 2021-09-06 kl. 04:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in