2021-07-27, 20:54
Medlem
Roerligs avatar
Det finns en uppgift i materialet om CA jag anser vara oförtjänt förbisedd, åtminstone av mig.

Brodern uppger i förhör att han stötte ihop med CA på krogen vid "några tillfällen". Ska man lyckas råka stöta på någon flera gånger i en storstad kräver det ett mer omfattande frekventerande av krogar, även om det var liknande ställen de båda besökte.

CA torde gillat käk, han var ungkarl, hade pengar, undvek ej lokaler med folk, hade mycket tid och bodde i innerstan. Att han vanemässigt gick ut på helgerna och åt något redigt och satt kvar för ett par öl, kvällstidning och stirrande förefaller mycket troligt. Det är rentav en förutsättning för dessa slumpmässiga sammanstötningar med brodern.

Vid vilken tidsperiod dessa krogmöten ägde rum framgår inte direkt, men det uppges i anslutning till diskussion om CA:s förehavanden på åttiotalet. Brodern pratar åtminstone om en tidigare period (förhöret är från januari 1995). Man kan anta att brodern, som bor långt utanför stan, sannolikt frekventerat etablissemang i större omfattning i yngre dagar, tjugoårsåldern (detta är det vanliga mönstret, åtminstone). Han fyller 20 år 1978. Vidare kan man anta att CA dragit ner kraftigt på, och med tiden förmodligen helt avslutat, denna förmodade vana efter flytt långt ut från stan 1987 och den kommande ekonomiska ruinen.

Hans nya vana blir att på dagtid besöka Svea konditori, mitt emot mordplatsen.

Att CA rörde sig ute mycket på åttiotalet finns det en hel del som tyder på, men varför på en råkall fredagskväll i februari?

Svaret finns kanske här. Det förefaller faktiskt ganska troligt.
Citera
2021-07-27, 21:48
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns en uppgift i materialet om CA jag anser vara oförtjänt förbisedd, åtminstone av mig.

Brodern uppger i förhör att han stötte ihop med CA på krogen vid "några tillfällen". Ska man lyckas råka stöta på någon flera gånger i en storstad kräver det ett mer omfattande frekventerande av krogar, även om det var liknande ställen de båda besökte.

CA torde gillat käk, han var ungkarl, hade pengar, undvek ej lokaler med folk, hade mycket tid och bodde i innerstan. Att han vanemässigt gick ut på helgerna och åt något redigt och satt kvar för ett par öl, kvällstidning och stirrande förefaller mycket troligt. Det är rentav en förutsättning för dessa slumpmässiga sammanstötningar med brodern.

Vid vilken tidsperiod dessa krogmöten ägde rum framgår inte direkt, men det uppges i anslutning till diskussion om CA:s förehavanden på åttiotalet. Brodern pratar åtminstone om en tidigare period (förhöret är från januari 1995). Man kan anta att brodern, som bor långt utanför stan, sannolikt frekventerat etablissemang i större omfattning i yngre dagar, tjugoårsåldern (detta är det vanliga mönstret, åtminstone). Han fyller 20 år 1978. Vidare kan man anta att CA dragit ner kraftigt på, och med tiden förmodligen helt avslutat, denna förmodade vana efter flytt långt ut från stan 1987 och den kommande ekonomiska ruinen.

Hans nya vana blir att på dagtid besöka Svea konditori, mitt emot mordplatsen.

Att CA rörde sig ute mycket på åttiotalet finns det en hel del som tyder på, men varför på en råkall fredagskväll i februari?

Svaret finns kanske här. Det förefaller faktiskt ganska troligt.

CA var av allt av döma ingen direkt nattuggla. Av spaningsprotokollet framgår att lampan slocknade vid klockan 23. På fråga vad han gjorde vid tidpunkten för mordet på Olof Palme (klockan 23:21) svarade han 1994: "jaa, det var ju mitt i natten så jag låg väl hemma och sov. Jag brukar göra det halv tolv på natten". 1999 får han samma fråga av Aftonbladet: "Jag var hemma. Det var ju för fan mitt i natten, jag låg och sov?"

Det blir ju spekulativt, men jag föreställer mig att spegeluppsättningen kan ha dragit ut på tiden under flytten tillsammans med brodern fredagen den 28 februari 1986. Hyrbilen kan ha lämnats tillbaka nere vid hyrbils- och mekarklustret i norra ändan av Sveavägen vid Wennergrens center vid 19-20 tiden. Därefter ett stopp på en restaurang, exempelvis kinesen mitt emot biografen Grand. Där fick han i sig en måltid (samtidigt som en vid tidpunkten okänd grafiker från Skandia) och fick äntligen ta del av dagens nyheter från morgontidningen. Svarta torsdagen - börskrasch. Vid 21:00 får han syn på Palme för första gången.

Samma mekanismer som tidigare har triggats igång av en liten Papillon och senare av en kaxig yngling på pendeltåget sätts igång. Han kommer ihåg orden från sin psykiatriker - hur man gör för att lugna ner sig i sådana här situationer. Men frestelsen blir för stor. Hemma på bordet ligger en Smith & Wesson med färskt vapenfett redo inför vårens övningar. Han har tidigare hämtat ut den från ett bankfack i PK-huset. Christer bestämmer sig för att gå ner och kika lite. När han för andra gången under kvällen möter Olofs blick svartnar det. Han agerar oproportionerligt i förhållande till omständigheterna. Han tänker inte klart längre, det finns massor med folk på plats.

Kanske gjorde han ett undantag den här kvällen. Han lade sig inte förrän efter midnatt. Revolvern blev kvar i Humlegården, han såg den aldrig mer. I tamburen hänger en sliten mörkblå överrock med en stickad mössa i fickan. Christer bestämde sig för att hålla käft. Det går ganska bra förutom att han med tiden blir paranoid och utvecklar förföljelsemani. Det var det enda som läckte ut till omvärlden från den här kvällen.
Senast redigerad av omiga 2021-07-27 kl. 22:11.
Citera
2021-07-27, 22:13
Medlem
Hellbastards avatar
Jag gillar formuleringen att CA bespetsar sig på en måltid, blaska, ett par öl ”och stirrande”.

Och köper poängen att han kanske faktiskt gick på krogen oftare än man skulle kunna tro.

Men konklusionen? Behöver vi verkligen förklara varför han gick norrut på Sveavägens västra trottoar strax före kl 21 den 28 februari 1986?

Killen gillade att promenera. Han kan ka lämnat Svea pga stängningsdags. Han kan ha hämtat ut sitt skjutjärn från bankfacket inför säsongsstarten. Han kan ha flanerat av ingen särskild anledning alls. Jag tror han var på väg hem till Sportnytt (21:30, ”med handbolls-VM”), men ser inte att han måste ha haft nåt ärende innan dess.
Citera
2021-07-27, 22:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
CA var av allt av döma ingen direkt nattuggla.

Nej, jag föreslår inte att han satt och svirade på krogen inpå småtimmarna. Blott middag och ett par öl. Något liknande detta förefaller ha varit en vana han hade vid tiden oavsett förehavanden på mordkvällen.

Angående spegeluppsättning, om den nu skedde aktuell kväll, är jag lite förtjust i t-banescenariot. Att han fick syn på makarna i tunnelbanan efter att bytt från pendeln vid T-centralen.
Citera
2021-07-27, 22:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jag gillar formuleringen att CA bespetsar sig på en måltid, blaska, ett par öl ”och stirrande”.

Och köper poängen att han kanske faktiskt gick på krogen oftare än man skulle kunna tro.

Men konklusionen? Behöver vi verkligen förklara varför han gick norrut på Sveavägens västra trottoar strax före kl 21 den 28 februari 1986?

Ja, gärna för mig. Det ifrågasätts.

Jag tycker, som sagt, att det finns mycket som tyder på att han rörde sig ute mycket vid tiden. Men inget av det som ligger till grund för det antagandet antyder att han skulle ha nöjesflanerat ute blåsiga svinkalla vinterkvällar (vi vet helt enkelt inget om det).

Här finns dock en rimlig anledning till att han kan ha rört sig ute, på väg hemåt vid 21-tiden. Det tycks åtminstone ha varit en vana han hade vid tiden, att bevista etablissemang kvällstid. Och då måste man ta sig hem efter förrättat ärande.

Citat:
Han kan ka lämnat Svea pga stängningsdags.

Svea besöker han, enligt de uppgifter som finns, från omkring 1988. Dessutom är det oklart med öppettider kvällstid 1986, de uppgifter som finns pekar snarare mot tidigare stängning än klockan 21. Just Svea tycker jag nog man kan glömma beträffande mordkvällen. Det blir dock mycket intressant att han besöker konditoriet så ofta senare. Inklusive på årsdag för mordet.
Citera
2021-07-28, 06:35
Medlem
Hellbastards avatar
Hm, okej, nu fattar jag bättre vad du är ute efter.

Även om vädret inte var inbjudande kan jag, baserat på egna erfarenheter, dock tänka mig ett promenerande baserat på ”Nej nu har jag inte varit utanför dörren på två dar, nu måste jag verkligen ut, hur frånstötande tanken än verkar”.

Men visst, på väg hem efter att ha unnat sig en biff och ett stirr är ännu bättre.

Två petitesser, dock: 1) Man får väl förutsätta att Sveas ägare höftar när hon uppger hur länge CA har hängt på hennes ställe. Det exakta årtalet kan knappast tas bokstavligt, även om han verkar ha varit där mer efter mordet. 2) Jag har svårt att tro att det där med årsdagarna betyder nåt för den osentimentale CA. Det enda som möjligen tyder på att Svea är nåt mer än bara vilket fik som helst för honom skulle i så fall vara att han blev stammis just efter mordet.
Citera
2021-07-28, 07:17
Medlem
Kastar fram detta som ..en ingång återigen utan att ha läst --- beklagar om jag är lost
Det kan finnas skäl för att en nervsjuk våldsbrottsling finns på stan med revolver sent
en Fredag kväll
Han dealar om knark .ev för egen räkning.
Det kan ge förhöjd trovärdighet åt att han har köpare för puffran . " svartingen " köper inget vapen av en okänd " svenne " men kan taga det som likvid för skulder eller betala för det om han vet att
CA är en missbrukare som inte samarbetar med Polisen " gola " heter det visst.
Han har varit lika noggrann som Al Capone med att deklarera inkomster .
Haft Lite P- rulle / Bilbärgare bekanta " Hustlers "
Det skickar signaler till mig om svarta pengar

Vad jag förstår har han " Anger management " problem och har oklar sjukdomshistorik med oklar medicinering .. Legal sådan
Vore inte den första som efter legala piller man blir en jättekul typ av som Cornelius sjöng
Övergår till apotekaren på hörnet
Då kan han vara stenad på stan med vapnet .ser Palme -.. Säkringen Brinner mellan öronen
Samhällets fel --- Han är samhället --- Jag knäpper den j..n
Pang Pang -Det kan förklara varför en van skytt missar ..Han är drogad och i affekt
PoPo Polisen har papperna om Medicinering han passar i Målbilden den ensamme marginaliserade dåren
Det hade man ju velat veta om han var under legal medicinering jfr " Stirrande Blick "

Nu tror jag fortfarande inte att det var så på detta viset ..men det kan föra resonemanget framåt
Kanske ngn av Herrarna kan Kvittera fram Förskrivningshistoriken
Det har även intresse om man har vapnen kvar hos en deprimerad med Farlig medicinering
Det känner jag till fall inte getts GK

Jag tror att det var mycket mäktigare Fiender som skötte detta .Sådana som inte spolas fram
Palme kan ha haft affärer som ännu inte kommit fram .. Som gör att Den ensamme Missbrukaren som mördare passar Nomenklaturan mycket bättre. " Det är honom vi skall ha "
Att partiet börjar pilla med utredningen skickar signaler att ngt är skumt ..
Presskonferens " Det var Sydafrikaner " tar det hus i Hoppsan med pressens konstiga frågor
Presskonferens " Det var Jänkarna " tar det hus i Hoppsan med pressens konstiga frågor
Presskonferens " Det var Snuten " tar det hus i Hoppsan med pressens konstiga frågor

Jag tycker den gula linjen med lånepuffran man hörde senast den är för svag för att ngn går på den lätta
Känns som att det öppnas upp igen ..Borde vara svårt komma undan efter den Monty Python påminnande presskonferensen
Citera
2021-07-28, 08:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Två petitesser, dock: 1) Man får väl förutsätta att Sveas ägare höftar när hon uppger hur länge CA har hängt på hennes ställe. Det exakta årtalet kan knappast tas bokstavligt, även om han verkar ha varit där mer efter mordet.

Såna uppgifter är notoriskt otillförlitliga, ja. Innehavaren uppger år 1996 att CA varit stamgäst där sedan 5-6 år, men hon har svårt att avgöra detta. Hennes sambo, som arbetat i konditoriet sedan 1988, uppger samtidigt att CA varit stamgäst där i "många år", "säkerligen redan från 1988".

Även om man bör ta dessa uppgifter med en skovel salt, så blir det kanske väl stor skillnad mellan 5-6 år och de 12 år, eller vad det är, som skulle krävas för att anses vara etablerad stamgäst där redan 1986.

Citat:
2) Jag har svårt att tro att det där med årsdagarna betyder nåt för den osentimentale CA. Det enda som möjligen tyder på att Svea är nåt mer än bara vilket fik som helst för honom skulle i så fall vara att han blev stammis just efter mordet.

Just efter mordet tyder ju det mesta på att han höll sig undan.

Saklig och osentimental, ja. Men något måste väl saken ändå ha betytt för honom, om han var gärningsmannen. Och dessa besök kan väl ha skett utan någon större "passion" för saken.

Det blir, som så ofta gällande CA, lite väl mycket sammanträffande att tugga i sig när just den person som är så intressant i samband med mordet observeras på ett konditori mitt emot mordplatsen på en årsdag för mordet (den då de kollar).

Dessutom, väl hörd om detta, tycks han, stammande och stånkande, försöka prata bort och kraftigt tona ner besöken på konditoriet.
Citera
2021-07-28, 09:03
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det blir, som så ofta gällande CA, lite väl mycket sammanträffande att tugga i sig när just den person som är så intressant i samband med mordet observeras på ett konditori mitt emot mordplatsen på en årsdag för mordet (den då de kollar).

Två årsdagar kollar man och belägger hans närvaro där, -95 och -96.

Men om han nu var där två gånger i veckan så är ju chansen nästan 30% att han ska hittas där, vare sig det är årsdag eller inte.

Att han tonar ner sin stamkundsstatus där (dvs ljuger) betyder väl nånting. Men inte nödvändigtvis att det har med årsdagarna att göra.

En annan möjlighet är att han faktiskt tillbringade mordkvällen där, och därför och anar ugglor i mossen när utredningen ställer konditorirelaterade frågor.
Citera
2021-07-28, 09:05
Medlem
Roerligs avatar
Dokument rörande vapenhandlaren Widforss.

https://easyupload.io/6hnzy9

D-2766
D-2700
I-956
I-967-2
I-6427-0
I-7266-1
I-12653-13
I-17412-4
I-20551
IV-11944-3A
X-8786

Blandning av allt möjligt.
Citera
2021-07-28, 09:06
Medlem
Roerligs avatar
Dokument rörande observationer på Odengatan.

https://easyupload.io/51v86a

G-1762-3
ECE-87-1
EDF-180
ECD-1924
EDE-6992
D-1308
D-4383
D-5229-B
D-5229-C
I-15138

Blandning av allt möjligt även här. Inget CA-relaterat, till synes. En möjlig observation av CA i samma dokumentsjok har jag postat tidigare.
Citera
2021-07-28, 09:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Två årsdagar kollar man och belägger hans närvaro där, -95 och -96.

Men om han nu var där två gånger i veckan så är ju chansen nästan 30% att han ska hittas där, vare sig det är årsdag eller inte.

Att han tonar ner sin stamkundsstatus där (dvs ljuger) betyder väl nånting. Men inte nödvändigtvis att det har med årsdagarna att göra.

En annan möjlighet är att han faktiskt tillbringade mordkvällen där, och därför och anar ugglor i mossen när utredningen ställer konditorirelaterade frågor.

Det är uppenbart besvärande för honom att han kunnat beslås med att besöka Svea. Om det är för att det ligger mittemot mordplatsen, för att han varit där på årsdagar, för att han var där på mordkvällen, eller alltihop, är okänt.

Innehavarens uppgifter överensstämmer i högst grad med att han börjar gå dit regelbundet efter mordet. Ska han ha varit där på mordkvällen, kräver det dessutom att det var öppet då, vilket är mycket osäkert. Tycker det där med Svea på mordkvällen är en dansk idé, dvs något man ska ställa sig tveksam till.

Jag kan ej tugga i mig att hans besök invid mordplatsen på årsdagar skulle vara (ytterligare) en vidunderlig slump.

Var finns uppgiften om två besök årsdagar? Har bara noterat en. Med två blir det än mer att tugga i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in