2020-03-02, 13:41
Medlem
Är det någon lag på det eller något annat fenomen som gör att man bara hör AM på kvällen?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av KristusKorus 2020-03-02 kl. 13:47.
Citera
2020-03-02, 14:13
Medlem
Solskugga.
Citera
2020-03-02, 14:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Är det någon lag på det eller något annat fenomen som gör att man bara hör AM på kvällen?

Tacksam för svar.

Det hänger lite på din antenn också... När jag var barn spände jag ståltrådar i taket över hela rummet och kopplade till antennuttaget på radion, och fick in alla möjliga sorters radio alla tider på dygnet.

Lite sämre mottagning om man bara använder den lilla inbyggda pinnen som sitter på radion kan man tänka.
Citera
2020-03-02, 15:05
Medlem
holmiums avatar
Beror på heavisideskikten i jonosfären.
Citera
2020-03-02, 17:26
Medlem
sommarlovs avatar
Lite mer korrekt: https://electronics.howstuffworks.com/question1.htm
Citera
2020-03-02, 17:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det hänger lite på din antenn också... När jag var barn spände jag ståltrådar i taket över hela rummet och kopplade till antennuttaget på radion, och fick in alla möjliga sorters radio alla tider på dygnet.

Lite sämre mottagning om man bara använder den lilla inbyggda pinnen som sitter på radion kan man tänka.

Hehe. Spände elkabel över gatan som antenn. Bra mottagning. På kortvåg och mellanvåg.
Pinnen inbygd i radion var usel. En sk ferritantenn. Den skulle man helst vrida på för att fånga upp vågorna bäst. Värdelös.
Nuförtiden får man in radioprogrammen via datorn.
Men kortvåg funkar nog ganska bra utan stor antenn.
Citera
2020-03-03, 09:31
Medlem
2560ps avatar
Det finns inga AM-sändare i närområdet, alltså är du beroende av att långväga (bortom horisonten) radiovågor studsar mot jonosfären. På dagen störs jonosfären av solstrålningen, alltså får du bättre mottagning på kvällen (enkelt uttryckt, även annat spelar in - väder osv.).
Citera
2020-03-03, 09:45
Medlem
flaskborstes avatar
Varför inga Svenska radiosändare som använder amplitud modulering ? Oeffektivt eller vägras det tillstånd ? Det finns ju en hel del outnyttjad bandbredd på AM vanden där reklamfinansierade radiokanaler skulle kunna verka..
Citera
2020-08-15, 00:55
Avstängd
AM är i stort sett nedlagt i större delen av Europa; de senaste tjugo åren har fler och fler länder avvecklat näst intill alla AM-sändningar. Jag gjorde en koll häromdan på nätet och det finns tydligen högst ett dussin aktiva sändare i hela Norden (bortsett från öarna ute i Atlanten) och Östersjöregionen, de flesta med ganska svag effekt och bärkraft (de sänder dessutom kanske högst tio timmar i veckan och då gärna sent eller om natten). Så sent som under 90-talet var MW-bandet fullständigt packat med stationer över hela Europa. Det känns tråkigt att detta har försvunnit, men det är klart att internet har tagit över väldigt mycket av de funktioner AM hade då.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-08-15 kl. 01:05.
Citera
2020-08-15, 14:24
Medlem
Kongruensbojds avatar
Fortfarande vanligt i Japan där public servicebolaget NHK bl a sänder på AM-bandet. Topografin i landet kräver väl sin tribut.

Minns att det var mysigt som liten att innan läggdags i sommarstugan ratta runt på kortvågsbandet och höra alla möjliga konstiga språk.
Citera
2026-02-08, 08:13
Medlem
Gjorde ett litet experiment med AI för att implementera en simulering av amplitudmodulering och upptäcker till min förvåning att mycket av störningar och missljud inte beror på bakgrundsbrus eller atmosfäriska störningar, utan på moduleringen självt. Visste ni det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in